StoryEditor

Rakúšania otvorili diaľnicu, Slováci pokazili tender

19.11.2007, 18:38
Chybné tendre sú v trende. Po súťažiach na komunikačnú kampaň o eure a o diaľničný mýtny systém sa k nim najnovšie pridáva aj výberové konanie na prvý balík vybraných úsekov diaľnice D1, ktoré majú za svoje peniaze postaviť súkromné spoločnosti.
Prvá fáza série megatendrov spolu za viac ako 150 miliárd korún sa síce začala v piatok, no už včera vysvitlo, že tender nie je kompletný: „Buď to budú musieť doplniť, alebo vypísať nový,“ hovorí technický riaditeľ spoločnosti Doprastav Dušan Šamudovský. V oznámení o koncesiách na vypracovanie tendrovej dokumentácie totiž chýba takzvané zadanie technickej spôsobilosti. Bez neho sa tender urobiť nedá, tvrdí Šamudovský. Ministerstvo dopravy, ktoré súťaž vyhlásilo, sa k tomu včera nevyjadrilo.

Včerajšia kritika voči ministerstvu prišla v deň, keď Rakúsko otvorilo diaľnicu D6 z Bratislavy do Viedne. Práve pri tejto príležitosti premiér Robert Fico označil PPP projekty ako mimoriadne výhodné. „Neumožňujú navyšovanie ceny, navyše za neskoršie odovzdanie hrozia firmám vysoké sankcie,“ vyhlásil s tým, že žiadne dodatky k zmluvám ako v minulosti už nie sú možné a nebudú sa tak diať „zlodejstvá, aké sa diali na diaľniciach v minulosti“. Narážal napríklad na predraženie mosta Apollo v Bratislave či tunela Sitina, alebo diaľničného obchvatu hlavného mesta.

Práve v Rakúsku je situácia opačná: Diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Viedňou sa podarilo postaviť za menej peňazí, ako sa očakávalo: Náklady na 22-kilometrový úsek boli namiesto pôvodných 185 miliónov eur (6,1 miliardy korún) o 31 miliónov eur nižšie. Prvé diaľničné spojenie do Viedne tak stálo v prepočte „len“ 4,8 miliardy.

Viac o téme nájdete v utorňajších Hospodárskych novinách.
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. apríl 2024 07:58