StoryEditor

Zmarenie dovolenky sa asi ťažko vysúdi

08.01.2006, 23:00
Dovolenka, ktorá celkom nezodpovedá tomu, čo cestovná kancelária deklaruje v katalógu, sa môže organizátorovi zájazdu predražiť. Klienti sa môžu domáhať, okrem vrátenia peňazí za zájazd, aj o odškodnenia za to, že si na nevydarenej dovolenke nemali šancu dostatočne oddýchnuť.

Dovolenka, ktorá celkom nezodpovedá tomu, čo cestovná kancelária deklaruje v katalógu, sa môže organizátorovi zájazdu predražiť. Klienti sa môžu domáhať, okrem vrátenia peňazí za zájazd, aj o odškodnenia za to, že si na nevydarenej dovolenke nemali šancu dostatočne oddýchnuť. Umožniť by im to mala európska smernica o balíku cestovných, dovolenkových a výletných služieb, zakomponovaná do slovenskej legislatívy.
Takúto formu odškodnenia majú klienti šancu získať len v prípade, že ich sťažnosť uzná za opodstatnenú cestovka, alebo ich nároky potvrdí za oprávnené súd. Pred súdom nemajú šancu uspieť, ak nepredložia jasné dôkazy o tom, že si na dovolenke zorganizovanej cestovkou nemali reálnu šancu oddýchnuť.
Prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Robert Kohlmann zatiaľ nevie o rozhodnutí slovenského súdu, ktorý by náhradu za zmarenú dovolenku klientovi priznal. Dosiaľ niektorým klientom súdy priznali iba náhradu plnej či čiastočnej sumy, ktorú za zájazdy zaplatili. "Aj v Nemecku, ktoré je známe silným spotrebiteľským hnutím, je veľmi ťažké odškodnenie za zmarenie dovolenky vysúdiť," hovorí Kohlmann. Zároveň dodáva, že Nemecko má, na rozdiel od Slovenska, presne stanovený sadzobník, na základe ktorého získa klient za neadekvátnu či neposkytnutú službu z ceny zájazdu oveľa vyššiu sumu ako je reálna hodnota tejto služby v cestovke. To podľa neho motivuje cestovné kancelárie na to, aby služby poskytovali v rozsahu, na akom sa s klientom dohodli, inak ich vyjdú oveľa drahšie.
Margita Palušová zo Spotrebiteľskej informačnej agentúry nepredpokladá, že sa spotrebitelia budú v najbližších mesiacoch častejšie domáhať odškodnenia za pokazenie dovolenky. Skúsenosti z jej poradenskej činnosti skôr dosvedčujú, že väčšina klientov cestoviek sa aj pri neposkytnutí istých služieb v plnom rozsahu vzdá svojich nárokov už po niekoľkých kontaktoch s cestovkou. Na súd sa teda vôbec neobrátia.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
29. apríl 2024 10:11