Denné svietenie je dostatočné iba pri priaznivých podmienkach cez deň, pri zhoršení počasia a nástupe tmy je nutné siahať po stretávacích svetlách.FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

EÚ rieši najväčšiu slabinu moderných áut. V tichosti zaviedla zásadnú novinku pre svetlá

20.11.2025, 14:19
  • Štýlovo osvetlené autá spredu, no zároveň absolútne neviditeľné pri pohľade zozadu.
  • Moderné i staršie vozidlá môžu pôsobiť ako prízrak na diaľnici, najmä ak panuje sychravé počasie alebo šero.
  • Nová európska regulácia končí s týmto nebezpečným paradoxom, bude to však trvať ešte roky.

Padá súmrak, prší a na diaľnici pred vami náhle spozorujete tmavé auto, ktoré akoby sa vynorilo odnikiaľ. Žiadne zadné svetlá, len šedá silueta, ktorá takmer splýva s mokrým asfaltom a vodnou clonou. Vaša noha ide automaticky na brzdu a vtedy si uvedomíte, že ide vlastne o auto s aktívnym denným svietením, ktoré má síce predné svetlá zapnuté, no jeho zadná časť je doslova neviditeľná.

Tento scenár už väčšina vodičov zažila alebo pravidelne zažíva. Ide o fenomén, ktorý odborníci označujú aj ako „Ghost Car Effect“ a stal sa jedným z najčastejších bezpečnostných rizík súčasnej automobilovej dopravy. Denné svietenie, známe pod skratkou DRL, bolo do európskej legislatívy zahrnuté s dobrým úmyslom – zvýšiť viditeľnosť vozidiel počas dňa a znížiť spotrebu energie oproti klasickým stretávacím svetlám.

image

Nevedomosť či ignorácia? Mnohí vodiči netušia, ako správne používať svetlá a hmlovky

Výrobcovia áut preto masívne nasadili systémy, ktoré pri štarte motora automaticky aktivujú predné svetelné jednotky – či už ide o štýlové LED pásy alebo len menšie a menej výkonné halogénové segmenty. To všetko však popri tom, ako je zadná časť vozidla bez akéhokoľvek osvetlenia. EÚ sa na tento problém zamerala a v tichosti do platnosti pretlačila reguláciu, ktorá sa napokon výrazne dotkne výrobcov, no bez povšimnutia to nebude ani u motoristov. Nevyše, od roku 2027 môže dôjsť k ešte väčšiemu sprísneniu. 

Ako je vôbec možné, že autá vybavené zväčša najmodernejšími technológiami, automatickými asistenčnými systémami, dokonca i kamerami sledujúcimi okolie a senzormi, môžu zlyhať v takej základnej veci, akou je osvetlenie zadnej časti? Odpoveď je v kombinácii technologického pokroku, ekonomických kompromisov a ľudského faktora. Čo EÚ potichu zmenila?

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-10-24 12:14:38 - Feat.: 1 - Title: Nevedomosť či ignorácia? Mnohí vodiči netušia, ako správne používať svetlá a hmlovky 02 - Modified: 2025-05-13 11:08:15 - Feat.: 1 - Title: Jazda na diaľnici? O niektorých pravidlách vodiči ani netušia, no musia ich dodržiavať 03 - Modified: 2025-02-11 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: Zamrzlo vám čelné sklo auta zvnútra? Na efektívny rozmrazovač okien rovno zabudnite 04 - Modified: 2024-11-06 19:27:42 - Feat.: 1 - Title: Cesty ako ľad aj bez mrazov. Na vodičov striehne nenápadný a nebezpečný jav jesene 05 - Modified: 2025-11-21 09:54:03 - Feat.: 1 - Title: Vlastníte právom svoj vodičák? Veľký kvíz priamo z autoškoly vám môže dokázať opak
01 - Modified: 2025-12-19 15:28:10 - Feat.: - Title: "Drzý pokus". Lavrov kritizoval plán Západu na nasadenie mierových síl na Ukrajinu 02 - Modified: 2025-12-19 13:00:00 - Feat.: - Title: Rodinné „UFO“ od Hyundaiu sa dočkalo vylepšení. Odhalíte ich však najmä v interiéri 03 - Modified: 2025-12-19 10:00:00 - Feat.: - Title: Kvíz, ktorý vám môže pomôcť zachrániť auto. Mnohí vodiči v týchto otázkach zaváhajú 04 - Modified: 2025-12-19 06:50:00 - Feat.: - Title: "Toto je významná podpora". Zelenskyj poďakoval EÚ za pôžičku, podľa neho skutočne posilňuje obranu Kyjeva 05 - Modified: 2025-12-19 07:24:19 - Feat.: - Title: Európski lídri sa dohodli na 90-miliardovej pôžičke pre Ukrajinu. Fico, Babiš a Orbán si vyjednali výnimku
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. december 2025 17:18