Plug-in hybridné vozidlá (označované ako PHEV) sa verejnosti často prezentujú ako kompromis na ceste za čisto elektrickou bezemisnou prepravou. Zdajú sa byť ideálnou voľbou v prípade, že si motoristi ešte netrúfajú na výhradne batériové vozidlo s obmedzeným dojazdom alebo nutnosťou nabíjania na dlhých trasách a zároveň chcú oproti konvenčným automobilom prispieť „k zelenším zajtrajškom“.
Lákavým benefitom sa môže zdať tiež možnosť ušetriť nejaké to euro na benzíne pri dochádzaní do práce v e-režime, kedy dojazd moderných plug-in hybridov čisto na elektrickú energiu dokáže u mnohých vodičov pokryť ich bežný denný nájazd v meste alebo aspoň jednosmernú jazdu (v práci potom model nabijú).
To, čo sa na prvý pohľad zdá byť vynikajúci medzistupienok medzi konvenčnými a elektrickými vozidlami, má však niekoľko nedostatkov a ani čistota plug-in hybridov na tom nie je tak, ako sa výrobcami prezentuje. Najnovšia štúdia neziskovej organizácie Transport and Environment sa totiž práve na reálnu úroveň znečistenia týchto vozidiel zamerala. Výsledky sú diametrálne odlišné od papierových hodnôt alebo očakávaní.
Podľa správy sa skúmaním reálnych údajov z palubných meračov spotreby paliva 800-tisíc vozidiel registrovaných v EÚ (v rokoch 2021 až 2023) zistilo, že oproti bežným benzínovým a naftovým automobilom znečisťujú PHEV modely ovzdušie emisiami CO2 len o 19-percent menej, hoci na základe laboratórnych testov sa očakával pokles až o 75 percent.
Zostáva vám 74% na dočítanie.
