Pár minút nezvládnutého prehrievania môže z funkčného motora za niekoľko tisíc eur spraviť hromadu šrotu, ktorého oprava bude nereálna, nerentabilná a zhltne pokojne aj veľkú časť celkovej hodnoty vozidla. Dnešné motory sú technologické zázraky schopné vydržať stovky tisíc kilometrov, s dôrazom na odolnosť a komplikovanú ochranu pred možnými poškodeniami, no ani v ich prípade by nemali motoristi strácať pozornosť.
Prehrievanie motora nie je len obyčajnou poruchou, je to skutočne urgentná situácia, ktorá vyžaduje okamžité a správne konanie. Ideálna prevádzková teplota motora sa pohybuje medzi 80 až 90 stupňami Celzia a pri tejto teplote funguje nielen motor najefektívnejšie, ale aj palivo sa optimálne spaľuje a mazadlá plnia správne svoju funkciu. Ak sa teplota dostane výrazne nad túto hranicu, začína sa doslova boj o život agregátu.
Kedysi nebolo úplne zriedkavou záležitosťou auto odstavené na krajnici s prehriatym motorom, a aj dnes sa takéto prípady vyskytujú častejšie, než by sme možno čakali. Najnebezpečnejšie na celej situácii je, že prehrievanie motora môže mať rôzne intenzity a prejavy. Niekedy sa problém rozvíja postupne, inokedy udre bez varovania.
Niektoré automobily vás upozornia svetelnou signalizáciou na prístrojovej doske, rôznymi oznámeniami, iné vám však nedajú žiadne včasné varovanie. Platí to primárne o starších kúskoch, no ani novšie modely nemusia byť výnimkou. Mnohé moderné autá zároveň ani nemajú ukazovateľ teploty, čo situáciu dokáže ešte viac komplikovať. Ako sa prehrievaniu vyhnúť, ako v núdzi zasiahnuť a čo sú jasné signály prehrievania?
Zostáva vám 76% na dočítanie.
