StoryEditor

V Nemecku môže záznam z autokamier slúžiť ako dôkaz. Ako je to na Slovensku?

16.05.2018, 10:50
Autor:
ČTKČTKrperpe
Nemecký najvyšší súd v Karlsruhe včera rozhodol, že zábery z kamier umiestnených v aute je v prípade dopravných nehôd možné používať ako dôkaz pred súdom.

Verdikt v sledovanom prípade by mal mať široký dopad, pretože malé kamery na čelnom skle zachytávajúce dianie pred vozidlom má stále viac vodičov. Podobne je to aj na Slovensku, tu je ich používanie legálne.

Sudcovia Spolkového súdneho dvora mali na stole konkrétny prípad muža zo Saska-Anhaltska, ktorý sa domáha sumy zhruba tisíc eur za škody, ktoré mu na aute vznikli pri nehode s iným vozidlom.

Ako dôkaz toho, že nehodu nespôsobil on, chcel na súde použiť zábery z autokamery. Dvojica súdov v Magdeburgu to však odmietla s tým, že také zábery porušujú osobnostné práva druhého dotknutého. Ochrana týchto práv je pritom podľa názoru spomínaných súdov dôležitejším záujmom aj preto, že v prípade ide "len" o tisíc eur.

Avšak nemecké súdy v podobných kauzách doteraz nerozhodovali jednotne. Použitie záberov z kamery, ktorá záznam automaticky po 30 sekundách mazala, pokiaľ nedošlo k nehode, povolil v minulosti napríklad súd v Norimbergu.

Zábery autokamery za čelným sklom pripustil aj súd v Stuttgarte v prípade vodiča, ktorý prešiel križovatkou na už šesť sekúnd svietiacu červenú. Súd vtedy konštatoval, že vzhľadom na závažnosť prehrešku je možné zábery zhotovené z iného vozidla použiť.

Súd rozhodol

Neprehľadnú právnu situáciu by mal včerajší verdikt najvyššieho súdu vyriešiť. Spolkový súdny dvor zvažoval najmä dôležitosť ochrany práv nakrúcaných osôb na jednej strane a záujem na objasnení príčin dopravných nehôd na strane druhej.

Nakoniec sudcovia konštatovali, že nepretržité natáčanie síce porušuje zákon, čo však neznamená, že by sa zhotovené zábery nedali neskôr použiť pred súdom. Porušenie osobných práv dotknutých je podľa súdu v takom prípade podradné, pretože účastníci dopravnej nehody aj tak musia poskytnúť informácie o svojej osobe, vodičskom preukaze a poistení.

V spolkovej republike síce nie je používanie kamier v autách tak rozšírené ako napríklad v Rusku, ich počet však postupne stúpa. Podľa prieskumu združenia pre informatiku a telekomunikácie Bitkom teraz tieto minikamery využíva asi osem percent nemeckých vodičov a ďalších 13 percent si ich chce zaobstarať. 

Autokamery na Slovensku

 U nás je používanie kamier v automobiloch stále častejším javom a existuje viac prípadov, ktoré zverejnila aj samotná polícia, kedy boli zdrojom či dôkazom pri dokazovaní viny. Je tu však potrebné dbať na dve zásadné veci, ktoré by sa mohli neskôr otočiť proti vám.

  • Prvou z nich je narábanie s vyhotovenými zábermi z kamery. Je dôležité, aby sa takéto záznamy nezverejňovali bez úpravy napríklad na sociálne siete. Hrozí totiž porušenie osobných dát iných osôb nachádzajúcich sa vo videu.

    Tie by mohli podať podnet na Úrad pre ochranu osobných údajov a vy by ste následne museli platiť vysokú pokutu. Záznam teda môžete použiť pri komunikácii s políciou či poisťovňou, na internete ho však radšej nepublikujte.

    Na Slovensku (metodické usmernenie č.3/2013 o kamerových informačných systémoch, osobných údajoch vo vozidlách od úradu na ochranu osobných údajov SR) platí, že zverejnené zábery nesmú nijako identifikovať ľudí na zázname. Je potrebné teda „zatrieť“ registračnú značky (EČV), tváre a podobne. V zahraničí, napríklad v Rakúsku, by ste mali veľký problém dokonca s akýmkoľvek zverejnením. 
  • Druhým bodom je samotné umiestnenie takejto kamery na čelnom skle vozidla. Priamo policajný viceprezident Ľubomír Ábel nedávno vysvetlil, že kamera by nemala prekážať v zornom poli vodiča.

    To je však u každého iné a je teda problematické, takéto porušenie preukázať. V záujme svojej bezpečnosti (kamera môže byť kvôli nesprávnemu umiestneniu dokonca príčinou nehody) je teda potrebné si autokamery osádzať na miesta, kde vám vo výhľade nebudú prekážať. 


    "Posaďte sa za volant vozidla a pohľadom upreným na čelné sklo (ako keby ste šoférovali) zistíte, kam siaha vaše takzvané zorné pole. To isté môžete urobiť aj pohľadom cez bočné sklá. Miesta mimo vášho výhľadového pola vo všetkých smeroch, sú tým vhodným miestom na umiestnenie navigácie či kamery, pričom stále platí, že jej umiestnenie nesmie odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla,
    " konštatuje v spomínanom videu Ábel.

01 - Modified: 2018-03-28 13:30:18 - Feat.: 0 - Title: Polícia zverejnila video surového napadnutia. Vodiča mlátili kameňom a plynovou pištoľou 02 - Modified: 2017-09-25 11:52:39 - Feat.: 0 - Title: Vodič v Octavii chcel „vyškoliť“ druhého šoféra. Skončí za to na polícii
01 - Modified: 2024-04-25 19:40:55 - Feat.: - Title: Nemecký parlament o rok predĺžil účasť krajiny na misii Európskej únie v Stredozemnom mori 02 - Modified: 2024-04-25 17:11:18 - Feat.: - Title: Stoltenberg ocenil spoluprácu Nemecka a Francúzska na obrannom systéme. Plánujú aj výrobu tankov 03 - Modified: 2024-04-25 16:46:35 - Feat.: - Title: Malatinec novelu o medveďoch podporuje, Stohlová ju nepovažuje za funkčnú a bezpečnú 04 - Modified: 2024-04-25 14:38:19 - Feat.: - Title: Nemecko rozhodlo o novom sviatku vojnových veteránov, pripadne na 15. júna 05 - Modified: 2024-04-25 14:20:49 - Feat.: - Title: Peking si predvolal nemeckú veľvyslankyňu v spojitosti so zatknutiami za špionáž
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 01:06