V máji tohto roka by mal totiž prísť do účinnosti nový zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien. Povieme klasický príklad.
Ak ste šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom. Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba). Berte to čisto v teoretickej rovine.
Takže čo z toho plynie? Budete nútení kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač.
Certifikované opravy
A čo vlastne to certifikované miesto opravy je? V zmysle zákona bude "osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA".
A prečo to je tak? No preto, lebo každý druhý "garážmajster" so zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť na vysokej úrovni.
Áno, berieme. Jazdia u nás občas doslova polepené vraky. Ale koľko ich je? Samozrejme, bežný kvalitný garážmajster si pravdepodobne nebude môcť dovoliť takúto "akreditáciu". Koľko ľudí príde o živobytie? Opäť ďalší zákon, ktorý v konečnom dôsledku ľudom vôbec nepomôže.
Úplná škoda
Za predpokladu totálnej škody od poisťovne budete musieť relatívne opraviteľné auto odovzdať do zberného dvora. Opravu dofinancovať v profiservise sa asi bude oplácať naozaj len veľmi výnimočne.
Navyše, už teraz si nemôžete svoje auto rozobrať na diely a odhlásiť ho. Takže ak sa raz ocitnete v tejto situácii, budete si s najväčšou pravdepodobnosťou trhať vlasy.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.