Po 23 rokoch od debutu prichádza definitívny koniec jedného z najvýraznejších otvorených športových áut z dielne bavorského výrobcu. Model Z4 pritom nie je len „akýmsi kabrioletom“ – je totiž v podstate priamym dedičom legendárnych ikon ako BMW 507, BMW Z8 či revolučného BMW Z3, ktoré začiatkom 90. rokov definovalo novú éru dostupných prémiových roadsterov.
História modelu Z4 je pritom plná zvratov a technických experimentov. Prvá generácia s označením E85, ktorá mala premiéru v roku 2002, okamžite zaujala provokatívnym dizajnom s ostrými líniami a dynamickými proporciami. Dlhá kapota, krátka zadná časť a nízka poloha sedadiel tesne pred zadnou nápravou signalizovali jasný zámer – zapôsobiť puristickým zážitkom z jazdy.
Značka vtedy stanovila nové štandardy v segmente kabrioletov, najmä vďaka mimoriadnej torznej tuhosti karosérie a dokonalému rozloženiu hmotnosti v pomere 50:50 medzi nápravami. Vrcholom ponuky sa stal model Z4 M Roadster so šesťvalcovým radovým motorom a výkonom 252 kW z vtedajšej generácie M3, ktorý zrýchlil z nuly na stovku za päť sekúnd.
Druhá generácia E89 priniesla v roku 2008 radikálnu zmenu filozofie. Roadster si zachoval športové proporcie, no klasickú látkovú strechu nahradila elektrohydraulicky sklápateľná pevná dvojdielna strecha z hliníka, ktorá sa stala súčasťou štandardnej výbavy.
Tento ťah rozdelil komunitu fanúšikov – jedni ocenili kombináciu otvorených jázd s komfortom kupé, iným však chýbal pôvodný roadsterový charakter auta. Druhá generácia priniesla aj modernejší interiér s prvým infotainmentom BMW iDrive a výrazne viac priestoru v kabíne. Model Z4 sa tak postupne posunul od čisto športového roadsteru k luxusnejšiemu GT-čku.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
