Keď v osemdesiatych rokoch minulého storočia Ferrari predstavilo legendárnu Testarossu so zrýchlením z nuly na stovku pod šesť sekúnd, svet zostal v úžase. Takéto čísla boli kedysi doménou exkluzívnych superšportov s cenami astronomickými pre bežného smrteľníka. O štyri desaťročia neskôr však žijeme v úplne inej realite. Elektrická revolúcia demokratizovala výkon do takej miery, že aj rodinné sedany a SUV dokážu ponúknuť zrýchlenie na stovku za tri či štyri sekundy, čo by vozidlo kedysi radilo do kategórie superšportov a do garáží multimilionárov.
Dnešné elektromobily predstavujú technologický prelom nielen v oblasti ekológie či efektivity, ale predovšetkým vo výkone a celkovej dynamike. Zatiaľ čo tradičné spaľovacie motory potrebujú čas napríklad na „nafúknutie“ turbodúchadla a dosiahnutie maximálneho výkonu, elektromotory ponúkajú okamžitý krútiaci moment od prakticky prvého dotyku pedála akcelerátora.
Tento instantný nástup sily dokáže vytvoriť úsmev na tvári aj pre skúseného nadšenca rýchlych áut, no pre menej skúsených vodičov môže predstavovať zásadný bezpečnostný problém. Stačí trochu viac zašliapnuť pedál a čísla na rýchlomere pribúdajú tempom, ktoré môže byť šokujúce i rizikové. Niektoré modely, ako nedávno uvedený čínsky elektromobil Xiaomi SU7 Ultra, zvládajú zrýchlenie na stovku už za necelé dve sekundy, čo sú hodnoty porovnateľné s najextrémnejšími športiakmi planéty.
Problém sa však netýka len čínskych výrobcov. Aj európske a americké značky ponúkajú modely s brutálnym výkonom za relatívne dostupné ceny. Tesla Model 3 Performance, ktorú si môžete kúpiť za zlomok ceny tradičného superšportu, zrýchli na stovku za asi tri sekundy. Podobné čísla ponúkajú aj elektrické verzie nemeckých prémioviek či nové modely od Hyundai a Kia. Táto demokratizácia výkonu prináša nielen radosť z jazdy, ale aj nové výzvy v oblasti bezpečnosti cestnej premávky. A tu prichádza návrh, ktorý môže modelom takpovediac pristrihnúť krídla. Akcelerácia sa obmedzí a to nie iba pre elektromobily.
Zostáva vám 71% na dočítanie.
