Slovenský trh s elektromobilmi stojí na križovatke. Na jednej strane máme skvelú tradíciu automobilového priemyslu s výrobou vozidiel značiek ako Volkswagen, Peugeot, Citroën, Kia či Land Rover, avšak na druhej strane zaostávame v adaptácii na elektrickú budúcnosť.
Kľúčovými faktormi úspešnej elektromobility na Slovensku budú rozšírenie nabíjacej infraštruktúry (najmä rýchlonabíjačiek), zlepšenie štátnej podpory a dotácií pre elektromobily, zníženie daňového zaťaženia elektromobilov a osveta so zmenou myslenia u samotných spotrebiteľov.
Aktuálne Slovensko neposkytuje v podstate žiadnu finančnú podporu pre domácnosti na nákup elektromobilov alebo iné benefity pre vlastníkov e-áut, čo je v ostrom kontraste s praxou ostatných európskych krajín. Paradoxne, zatiaľ čo slovenský trh v podstate stagnuje, svetový trh prežíva zatiaľ pomerne úspešný rok.
Celosvetový predaj elektromobilov v prvom polroku vzrástol o 28 percent na 9,1 milióna. Hlavný podiel na raste mali Čína a Európa, Severná Amerika zaostala. Vyplýva to z prieskumu analytickej spoločnosti Rho Motion, na ktorý upozornil server Business Motoring.
V Číne vzrástol za polrok predaj elektromobilov o 32 percent na 5,5 milióna vozidiel. V Európe sa predaj zvýšil o 26 percent na dva milióny. V Severnej Amerike predaj vzrástol o tri percentá (v USA vzrástol o šesť percent, v Mexiku dokonca o 20 percent), a to aj napriek tomu, že v Kanade zaznamenali predaje e-áut pokles o 23 percent.
„Dnešné údaje o predajoch elektromobilov v prvej polovici roku 2025 ukazujú, že Čína a Európa sú v prechode na elektrickú energiu stále vpredu,“ uviedol Charles Lester, manažér firmy Rho Motion. Upozornil, že viac než každý druhý elektromobil predaný na svete bol kúpený v Číne a približne polovica zakúpených nových vozidiel v krajine je elektrická.
Aj napriek určitej nervozite kvôli dotáciám pritom očakáva, že tento trend predaja bude pokračovať až do konca roka. V Európe je podľa Lestera rast síce silný, ale nie je rovnomerný v celom regióne. V čele rastu stojí najmä Británia a Nemecko, naopak Francúzsko zaostáva.
Severná Amerika potom zažíva spomalenie a kvôli posledným škrtom amerického prezidenta Donalda Trumpa v jeho takzvanom veľkom, krásnom zákone, ako mu sám hovorí, by mohli mať Spojené štáty tento rok problém s rastom trhu s elektromobilmi.
V Nemecku sa predaj elektromobilov za prvý polrok 2025 zvýšil o 40 percent a v Británii o 32 percent. V Španielsku rast dosiahol dokonca úchvatných 85 percent, vo Francúzsku však po znížení dotácií predaj o 13 percent klesol.
Predaj batériových elektromobilov sa zvýšil o 26 percent a predaj plug-in hybridov vzrástol o 27 percent. Predaj hybridov podporili čínski výrobcovia, ktorí sa tak chceli vyhnúť clám. V samotnom júni sa predaj elektromobilov medziročne zvýšil o 24 percent na 1,8 milióna.
Predaj v Číne vzrástol o 28 percent na 1,11 milióna a v Európe o 23 percent na 390-tisíc vozidiel. Naopak v Severnej Amerike predaj v júni o deväť percent klesol a dosiahol 140-tisíc vozidiel. V januári firma Rho Motion tiež odhadla, že celosvetový predaj elektromobilov v tomto roku stúpne najmenej o 18 percent a presiahne 20 miliónov áut. Prispieť by k tomu malo hlavne predĺženie čínskych dotácií, no predaj sa podľa odhadov zvýši aj v Európe.

