Automatické prevodovky v poslednej dobe rýchlo naberajú na popularite a už dávno nie sú vyhradené iba pre drahé kúsky.FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Bol výsadou luxusných áut, dnes vo veľkom vytláča manuál. Automat oslavuje 85 rokov

01.10.2024, 11:00
Autor:
ČTKČTK
  • Pred 85 rokmi, v októbri 1939, sa začali do vozidiel značky Oldsmobile montovať prvé sériovo vyrábané automatické prevodovky.
  • Tie dokázali samočinne meniť jednotlivé prevodové stupne, a tým vo výsledku uľahčovať motoristom jazdu.
  • Pôvodne výsada luxusných kúskov na trhu sa rozšírila a dnes už vytláča manuálnu prevodovku naprieč triedami i segmentmi.

Medzi hlavné funkcie prvej sériovo vyrábanej a do vozidiel osádzanej automatickej prevodovky patrí znásobenie a prenesenie krútiaceho momentu motora ku kolesám, zabezpečenie rozjazdu vozidla jednoduchým zošliapnutím plynu a vhodné zvolenie a zaradenie potrebného prevodového stupňa v závislosti od rýchlosti a štýlu jazdy.

Najmodernejšie automaty umožňujú udržovať motor v optimálnych otáčkach a prispievajú aj k zníženiu spotreby paliva. Priaznivci manuálneho radenia však automatom vytýkajú nižší pôžitok z jazdy. Pokusy so zavedením automatickej prevodovky do áut začali len o málo rokov po predstavení prvého automobilu Carlom Benzom v roku 1886.

image

Zlozvyky a časté chyby vodičov: Toto s automatickou prevodovkou radšej nerobte

Prvú automatickú prevodovku predstavila v roku 1904 spoločnosť Sturtevant Mill Co. z amerického Bostonu. Prevodovka vtedy mala mechanické prevedenie s dvoma stupňami, medzi ktorými vodič radil prostredníctvom zotrvačníka a sady rotujúcich závaží. Často dochádzalo k tomu, že prevodovka počas jazdy zlyhala, či sa úplne rozpadla, preto k jej rozšíreniu v automobiloch nedošlo.

V roku 1908 uviedol Henry Ford na trh legendárny model T, ktorý bol osadený planétovou prevodovkou s ovládacím pedálom a jedným stupňom vpred a jedným vzad. Prvú automatickú prevodovku si v roku 1923 nechal patentovať kanadský inžinier Alfred Horner Munro. Jeho zariadenie používalo stlačený vzduch namiesto hydraulickej kvapaliny, teda nebolo schopné preniesť dostatočný výkon motora a ani k jeho uplatneniu v sériovej výrobe nedošlo.

image

Dnes už má volič automatickej prevodovky rôzne tvary, nemusí ísť výhradne o klasickú „páku“. Často ju nahrádzajú tlačidlá či páčky.

FOTO: HN/Radoslav Petrík

Masovo vyrábanú automatickú prevodovku predstavil až americký koncern General Motors pod názvom Hydra-Matic. Prevodovka mala štyri stupne (tri pre jazdu vpred a jeden pre jazdu vzad) a hydraulickú spojku, ktorá ovládala tri planétové súkolesia.

Prvýkrát bola použitá vo vozidlách Oldsmobile modelového roku 1940 a pre svoju spoľahlivosť sa stala veľmi obľúbenou a rozšírenou, dostala sa aj do amerických vojenských vozidiel počas druhej svetovej vojny. Dva roky po vojne predstavil americký Buick prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, ktorá zaisťovala zamatovejší chod radenia.

image

Mercedes je jednou zo značiek, ktorá dnes už prakticky ani neponúka manuálnu prevodovku u svojich vozidiel.

FOTO: HN/Radoslav Petrík

Automatické prevodovky neboli výsadou len amerických automobiliek, ale v Európe sa presadzovali pomalšie. V 50. a 60. rokoch sa začali dodávať predovšetkým do vozidiel luxusných značiek Rolls-Royce, Jaguar a Mercedes-Benz. Od 70. rokov sa uplatňujú aj pri mestských autobusoch, hasičských vozidlách, autožeriavoch, smetiarskych vozidlách a pri motorových vozidlách na železnici.

V neskorších rokoch začali byť na trh uvádzané päť- a viacstupňové prevodovky. V súčasnej dobe sú rozšírené okrem štandardných mnohostupňových hydrodynamických automatov aj variátorové prevodovky CVT, ktoré plynule radia vo veľmi veľkom rozpätí od najľahšieho do najťažšieho prevodu. Toto ústrojenstvo používajú hlavne ázijské automobilky. Automatické prevodovky boli predtým štandardom predovšetkým v luxusných vozidlách, teraz sú bežné pri všetkých druhoch automobilov.

image

Veľká zmena pre vodičov a hrozba pokút. Od októbra tieto pneumatiky strácajú „platnosť“

01 - Modified: 2024-07-26 12:54:08 - Feat.: 1 - Title: Bezpečnostný prvok, ktorý vás môže aj ohroziť. Čo treba vedieť o udržiavaní v jazdnom pruhu 02 - Modified: 2024-04-02 10:49:57 - Feat.: 1 - Title: Zlozvyky a časté chyby vodičov: Toto s automatickou prevodovkou radšej nerobte 03 - Modified: 2024-04-08 09:15:00 - Feat.: 1 - Title: Odvrátená stránka štýlového prvku áut. Môže byť pre motoristov nebezpečný, varuje ADAC 04 - Modified: 2024-05-17 09:05:12 - Feat.: 1 - Title: Vodiči povinnosti často ignorujú. Ako jazdiť v silných dažďoch bez zbytočného rizika? 05 - Modified: 2024-06-05 09:00:00 - Feat.: 1 - Title: Veľký úspech malého auta: Mestská Toyota má už 25 rokov, na cestách sú jej milióny 06 - Modified: 2024-06-24 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Vrchol automobilizmu? Extrémne Bugatti má výkon 1800 koní a jedinečný tachometer
01 - Modified: 2024-10-04 12:36:36 - Feat.: - Title: Japonská legenda od Mitsubishi konečne mieri aj do Európy. S trojročným meškaním 02 - Modified: 2024-10-04 08:00:00 - Feat.: - Title: Hyundai dosiahol významný míľnik. Vyrobil už sto miliónov áut, polovicu len za 11 rokov 03 - Modified: 2024-10-03 13:46:21 - Feat.: - Title: Buď ich miluješ, alebo nenávidíš - nič medzi tým. Toto je história ikonických crocsov. Že sú škaredé, si mysleli aj ich tvorcovia 04 - Modified: 2024-10-03 12:31:50 - Feat.: - Title: Defender ako žiadny iný. Toto monštrum chcete mať doma v prípade apokalypsy 05 - Modified: 2024-10-03 09:12:14 - Feat.: - Title: Nemali by ste radšej vrátiť vodičák? Tento kvíz ľahko preverí vedomosti motoristov
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. október 2024 14:36