StoryEditor

Mercedes, ktorý je oslavou poctivosti. Chválil ho Karel Gott, skopírovali ho v Severnej Kórei

25.12.2022, 00:00
  • Dodnes patrí typ W201 od značky Mercedes-Benz k automobilovým legendám. História radu 190 je však skutočne zaujímavá.
  • Išlo vtedy o najmenší model stuttgartskej automobilky a verejnosť udivoval sedan i svojim aerodanamickým odporom.
  • Do augusta 1993 sa vyrobilo 1 879 630 kusov všetkých verzií radu W201, čím sa Mercedes-Benz 190 stal jedným z najúspešnejších projektov stuttgartskej firmy.

Vedeli ste, že v Mercedese postavili aj odvodený hatchback, kabriolet a elektrickú verziu? Alebo napríklad, že ho skopírovali v Severnej Kórei? Vynachváliť si ho nemohla dokonca ani legenda Karel Gott. V decembri Mercedes-Benz 190 oslávil 40 rokov od uvedenia na trh. Vráťme sa teda na chvíľu späť.

Píše sa rok 1982. Novým nemeckým kancelárom sa stáva Helmut Kohl, Sony uvádza na trh prvý komerčný prehrávač kompaktných diskov, Čína hlási, že je prvým štátom s miliardou obyvateľov, v kinách začínajú premietať film „E.T. Mimozemšťan“ z továrne na sny Stevena Spielberga a z výrobných liniek začína schádzať na Mercedes nezvyčajne kompaktný sedan, ktorého označenie nadväzuje na Mercedes-Benz 190 „Ponton“ z rokov 1956 až 1962.

Nový najmenší model stuttgartskej značky bol o 30 centimetrov kratší a o 10 centimetrov užší, ale aj o 280 kilogramov ľahší ako štvorvalcové sedany radu W 123 (Piano), píše iDNES.cz. Nemecká automobilka vtedy chcela aj v reakcii na ropnú krízu ponúknuť zákazníkom dostupnejšiu alternatívu k veľkým a luxusným sedanom s vysokou spotrebou paliva. Nový model mal taktiež osloviť nové, mladšie publikum a stuttgartská automobilka mala jeho prostredníctvom získať potrebnú zbraň proti BMW radu 3 a Audi 80/90.

Typ W201 bol priekopníkom v dizajne aj konštrukcii. Pochádza z doby, kedy sa ešte takmer nehľadelo na vývojové náklady. Investícia vo výške dvoch miliárd nemeckých mariek bola spôsobená nielen šesť rokov trvajúcim vývojom, ale aj výstavbou nového závodu v Brémach a rozšírením existujúcej továrne v Sindelfingene.

Zadaním bolo postaviť to najlepšie, čo konštruktéri dokážu. Svojmu zadaniu sa venovali s typicky nemeckou dôkladnosťou. Sedan s pohonom zadných kolies dostal vtedy revolučné päťprvkové zavesenie zadných kolies. Toto riešenie nájdeme v určitých obmenách v mercedesoch dokonca dodnes.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-12-24 14:39:18 - Feat.: 1 - Title: Nielen superluxusné kúsky. Toto sú najlepšie i najzaujímavejšie testované autá roka 2022 02 - Modified: 2022-12-23 13:05:33 - Feat.: 1 - Title: Niektorí vodiči to stále absolútne neovládajú. Otestujte sa, či ste hrozbou na diaľnici 03 - Modified: 2022-12-23 10:25:00 - Feat.: 1 - Title: Čo robiť, ak vám zamrzne čelné sklo vznútra? Rozmrazovač okien radšej vynechajte 04 - Modified: 2022-12-20 13:00:53 - Feat.: 1 - Title: Pokuta stovky eur i odobratie vodičáka. Ťukanec na parkovisku vás môže vyjsť draho 05 - Modified: 2022-12-19 10:14:27 - Feat.: 1 - Title: Dve verzie kľúčovej časti áut. Ak zanedbáte údržbu, môžete fatálne poškodiť motor 06 - Modified: 2022-12-16 13:36:13 - Feat.: 1 - Title: Robíte ich nevedome aj vy? Toto sú zlozvyky, ktoré vám časom pochovajú batériu v aute
01 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Otázky, ktoré musia zvládať začiatočníci v autoškole. Pri niektorých zaváhajú i „profíci“ 02 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 03 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 04:03