Elon MuskReuters
StoryEditor

Ukrajinská kríza môže zhatiť Muskov sen o lacnejších elektromobiloch, tvrdí analytik

08.03.2022, 15:10
Autor:
ČTKČTKrperpe
Dnešné elektromobily sú celkovo zamerané skôr na bohatších. Vojenský konflikt by pritom situáciu s cenami e-áut mohol zhoršiť, prípadne ich zlacňovanie spomaliť.

Rast cien surovín, ktorý ešte umocnila invázia ruských vojsk na Ukrajinu, by mohol zhatiť sen šéfa spoločnosti Tesla Elona Muska aj riaditeľov ďalších automobiliek o cenovo dostupnejších elektromobiloch. Cena elektrických áut je pre mnohých potencionálnych záujemcov jedným z hlavných negatív pre e-pohonu.

Nárast ceny lítia, niklu a ďalších surovín by teda mohol spomaliť či dokonca zvrátiť dlhodobý trend poklesu nákladov na batérie, ktoré sú v podstate najdrahšou časťou dnešných elektromobilov. To by mohlo zabrániť rozšíreniu tejto technológie, upozornil analytik Gregory Miller zo spoločnosti Benchmark Mineral Intelligence.

Tento rok by podľa neho mohlo dôjsť k prvému medziročnému nárastu priemernej ceny lítium-iónových batériových článkov. Rastúce ceny surovín môžu spôsobiť, že sa predĺži doba, za ktorú sa vyrovnajú náklady na výrobu áut so spaľovacím motorom a náklady na výrobu elektromobilov, upozornil analytik.

Rusko produkuje približne sedem percent svetovej ťažby niklu. Je tiež veľkým dodávateľom hliníka a paládia, dôležitých surovín pri produkcii vozidiel. Konflikt na Ukrajine prispel tomu, že ceny niklu vystúpili na 11 ročné maximum. A to najmä kvôli obavám, že by mohli byť narušené dodávky Ruska, ktoré je popredným producentom tohto kovu pre svetové automobilky.

Ceny lítia tiež vzrástli, od začiatku roka sa viac ako zdvojnásobili, pretože ponuka nestačí pokryť rastúci dopyt. V januári sa v Spojených štátoch predával priemerný elektromobil takmer za 63-tisíc dolárov, čo je v prepočte asi 58-tisíc eur a asi o 35 percent viac ako celkový priemer všetkých vozidiel, ktorý presahuje 46-tisíc dolárov - v prepočte 42-tisíc eur.

​Hoci sa teraz spotrebitelia menej obávajú možnosti, že zostanú na krajnici bez energie, hlavným dôvodom, prečo si elektromobil nechcú zaobstarať, zostáva podľa prieskumu spoločnosti Cox spomínaná cena elektromobilov. 

"Čokoľvek, čo zvýši náklady, bude brániť prijatiu elektromobilov," uviedla analytička spoločnosti Cox Michelle Krebsová. Podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu (IEA) vlani tvorili elektromobily asi deväť percent z celosvetového predaja áut. Poradenská spoločnosť AlixPartners očakáva, že do roku 2030 dosiahne tento podiel asi 24 percentnú úroveň.

​Okrem toho, viac ako polovica spotrebiteľov nie je ochotná zaplatiť 500 dolárov (460 eur) navyše pri obstaraní elektromobilu, a to aj napriek nižším prevádzkovým nákladom, vyplýva zo štúdie spoločnosti OC&C Global Speedometer z roku 2021 o spotrebiteľoch zo Spojených štátov, Číny a ďalších krajín.

Aktuálne dosahujú pre mnohých ideálny dojazd na úrovni asi 500 kilometrov len niektoré elektromobily na trhu a to primárne tie drahšie či prémiové. U lacnejších e-áut je nutné robiť kompromis a to najmä z pohľadu akčného rádiusu, ktorý sú schopné na jedno nabitie prejsť.

Výrobcovia elektromobilov sa tak zatiaľ sústredia na bohatších klientov, ak chcú prilákať bežných spotrebiteľov, mohol by to pre nich byť problém, uviedla agentúra Reuters.

01 - Modified: 2024-04-26 21:37:57 - Feat.: - Title: Pravdepodobnosť zrútenia ukrajinských pozícií klesá, tvrdí šéf estónskej rozviedky 02 - Modified: 2024-04-26 19:14:06 - Feat.: - Title: Britská vláda si predvolala ruského ambasádora za prípravu podpaľačského útoku 03 - Modified: 2024-04-26 16:19:56 - Feat.: - Title: Ukrajinská rozviedka hlási zničenie ruského vrtuľníka na letisku pri Moskve 04 - Modified: 2024-04-26 15:12:01 - Feat.: - Title: Dostával som balíčky, nie peniaze, povedal nemecký poslanec Bystroň ku kauze úplatkov od Rusov 05 - Modified: 2024-04-26 14:19:41 - Feat.: - Title: Regulátori v USA vyšetrujú úpravu asistenčného systému pri vozidlách Tesla
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. apríl 2024 05:17