StoryEditor

​"České Porsche" oslavuje. Legendárna Škoda má dnes aj desaťnásobnú hodnotu

07.09.2020, 14:10
Autor:
ČTKČTKrperpe
V sedemdesiatych rokoch bolo možné "Erko" zaobstarať za 65-tisíc korún, čo z neho robilo jedno z najdrahších áut na vtedajšom trhu.

Legendárne športové kupé Škoda 110 R tento rok oslavuje 50 rokov. Model predstavila česká automobilka na medzinárodnom veľtrhu v Brne 5. septembra 1970 a počas októbra vzbudilo české kupé pozornosť aj na významných autosalónoch v Paríži, Londýne a Turíne. Do výroby smerovalo ešte v roku 1970 a z továrne vo východočeských Kvasinách vychádzalo až do roku 1980.

Deriváty modelu si následne získali aj prezývky ako "České Porsche" a "Porsche Východu". Model zaujal najmä svojim oblým tvarom (dlhý 4155 mm, široký 1620 mm a vysoký 1340 mm) a aj maximálnou rýchlosťou. V zadnej časti samonosnej karosérie pracoval štvorvalec s objemom 1 107 centimetrov kubických s dvojitým karburátorom a výkonom 52 koní (38 kW), vďaka ktorému mohlo "Erko" dosiahnuť rýchlosť až 130-145 kilometrov za hodinu.

​Blok motora rovnako ako skriňa štvorstupňovej priamo radenej prevodovky boli vyrábané špičkovou technológiou tlakového liatia hliníka, podľa pôvodného českého patentu. O zastavenie vozidla sa starali efektívne dvojokruhové brzdy, vpredu kotúčové v licencii anglickej firmy Dunlop a vzadu bubnové.

Na jazdné vlastnosti mala priaznivý vplyv aj nízka pohotovostná hmotnosť 880 kilogramov a poloha ťažiska: u plne zaťaženého vozidla pripadalo 57 percent hmotnosti na zadné poháňané kolesá. "Erko" preto ľahko zdolávalo napríklad zasnežená prudké stúpania, kde sa ostatné inak koncipované autá odlišných značiek nedostali.

Škoda

​V sedemdesiatych rokoch šlo po Tatre 603 o druhé najdrahšie auto, ktoré bolo vo vtedajšom Československu k dispozícii. Vtedy si bolo možné "Erko" zaobstarať za 65-tisíc korún a keďže v posledných rokoch jeho cena výrazne rástla, teraz sa môže tento veterán predávať aj za desaťnásobok. ČTK to povedal Tomáš Klíma, ktorý sa špecializuje na výrobu karosérií tohto modelu.

"Bolo v podstate za cenu západných áut," povedal Klíma a dodal, že cena bežného auta, napríklad Škody 100, bola vtedy asi 40-tisíc korún. Za desať rokov vyrobila automobilka približne 50-tisíc kusov, z toho sa asi 30-tisíc vozidiel predalo do zahraničia. "Erko" si preto vzhľadom k jeho dostupnosti i cene mohlo dovoliť len skutočne zopár ľudí.

​Autá sa od seba v jednotlivých rokoch výroby vzhľadovo mierne líšili, a to napríklad v odtieňoch karosérie. Najviac vozidiel vyrobila automobilka v červenom prevedení, existujú však napríklad aj zelené či žlté kusy, model vyrobený v poslednom roku mal navyše vyhrievanie zadného okna. 

Škoda 110 R sa stala i základom niekoľkých zaujímavých prototypov kategórie Gran Turismo. Škoda Super Sport (1971) z Kvasin mala laminátovú karosériu vrátane bezpečnostného oblúka a unikátneho jednodielneho odklápacieho krytu kabíny.

Škoda

​O 10 rokov neskôr bola prestavaná na hlavnú rekvizitu filmového hororu "Upír z Feratu". Ešte slávnejšie boli pretekárske špeciály na báze "Erka": Škoda 180 RS / Škoda 200 RS s motormi OHC a predovšetkým ŠKODA 130 RS, jeden z najúspešnejších pretekárskych vozidiel z prelomu 70. a 80. rokov kategórie do 1 300 centimetrov kubických. Toto takzvané "Porsche Východu" ovládlo Majstrovstvá Európy cestovných automobilov na okruhoch (1981) a vo svojej triede vyhralo nielen na Rallye Monte Carlo (1977).

Škodu 110 R dnes vlastnia nadšenci v mnohých európskych krajinách, okrem Česka a Slovenska je to napríklad Švédsko, Poľsko, Ukrajina či krajiny bývalej Juhoslávie. Najväčšia popularita je však v Česku, podotkol Klíma. V českom registry vozidiel je teraz zaevidovaných asi dvetisíc týchto áut, ale môže ich existovať oveľa viac.

"Nikto nevie, koľko ich je oficiálne pojazdných, koľko ich stojí v stodolách a podobne," uviedol Klíma. Práve vozidlá v dobrom stave s malým nájazdom kilometrov sú v súčasnej dobe veľmi cenené v kruhoch zberateľov.

Škoda

​Auto začalo byť podľa Klímu populárne pred piatimi rokmi v dobe veteránskeho boomu. S obľubou auta stúpala aj jeho cena, ktorá je teraz v prepočte asi 18-tisíc eur. Záleží však na tom, či je auto v pôvodnom stave, zmontované z originálnych alebo neoriginálnych dielov. Cena niektorých áut sa potom môže vyšplhať ešte o niečo vyššie.

Dôvodov k obľúbenosti tohto veterána je podľa Klímu hneď niekoľko. "Je to české auto, čo ľudia veľmi chcú, a taktiež je jednoducho nádherné. Navyše, v Česku žiadne iné kupé od Škodovky odvtedy nebolo a nie je," povedal.

Nadšenci a majitelia týchto áut usporadúvajú napríklad aj automobilové zrazy, k 50. výročiu sa nedávno jeden uskutočnil v Rychnove nad Kněžnou. "Dnes majú ľudia toto auto hlavne na veteránske jazdy a keď je pekné počasie. To je jednoducho auto pre radosť a na kochanie," dodal Klíma.

01 - Modified: 2024-10-10 14:10:58 - Feat.: - Title: Miesto rúk mal háky aj hlaveň zbrane. Detektív Armes bol reálnym superhrdinom, sám sa však zamotal do klamstiev 02 - Modified: 2024-10-10 12:00:00 - Feat.: - Title: Kombíky nevymreli: Toto je 15 rodinných áut s najväčším batožinovým priestorom 03 - Modified: 2024-10-10 09:00:00 - Feat.: - Title: Suzuki má výnimočný hatchback. Najnovšia generácia jazdí v meste aj pod štyri litre 04 - Modified: 2024-10-10 08:37:35 - Feat.: - Title: Maršal, z ktorého urobili legendu. Rommel bol lojálny až do konca, poslúchol aj Hitlerov príkaz, aby sa zabil 05 - Modified: 2024-10-09 13:09:50 - Feat.: - Title: Nová vlajková loď Dacie: Toto je vôbec najväčší a najdrahší model rumunskej značky
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
11. október 2024 07:48