StoryEditor

Teraz si už nespravíte imidž tak, ako to kedysi robili prémiové značky, tvrdí hlavný dizajnér Peugeotu

18.12.2019, 10:01
Dekádu života strávil u jedného z popredných výrobcov áut a od značky s logom leva sa tak skoro odísť ani nechystá.

Kto vás inšpiroval v navrhovaní dizajnu automobilov? Mali ste v mladosti nejaký vzor?

Keď som bol mladý, svetovými hviezdami v dizajne áut boli Taliani. Mená ako Giugiaro, Berton, Pininfarina boli idolmi mnohých. V 60. a 70. rokoch minulého storočia vytvorili najlepšie vyzerajúce autá vôbec. Boli to skutočné svetové super stars. Samozrejme, boli tu aj americké vplyvy a mená, ale všeobecne sú o trochu menej známi. Myslím, že pre všetkých v našom čase boli hrdinami títo Taliani.

Avšak – pán Marcello Gandini, ktorý síce nezaložil žiadnu veľkú spoločnosť ako títo traja, je pre mňa osobne najlepším dizajnérom áut vôbec. Navyše, robil aj pre spomínanú trojicu, no on spravil podľa mňa najlepšie dizajny.

Mali ste aj nejaký model auta na poličke ako malý?

(Smiech) Áno. Bol to Bugatti Atlantic. Veľmi starý kus. Mal kódové označenie 57C a pre mňa bolo a je toto auto úžasné. Jedno z najlepšie vyzerajúcich áut celkovo. Inak, keď som bol dieťa, dostupné auto, na ktorom ste mohli eventuálne jazdiť, bol napríklad Peugeot 205 GTI.

V tom čase to bolo pre mňa veľmi špeciálne, malé pretekárske autíčko. Nádherné bolo, že teoreticky som si mohol aj splniť sen a raz sa v ňom povoziť, keďže toto auto bolo pomerne dostupné... Je to milé, teraz robím rovno pre Peugeot.

Takže teraz v podstate žijete svoj sen?

Áno (smiech).

Nachádzame sa v nádhernom prostredí Chateau La Coste, obklopení umeleckými dielami. Naznačili ste, že máte k nim vzťah. Kto sú teda vaši hrdinovia medzi maliarmi?

Milujem Soulagesa, francúzskeho maliara, ktorý používa mimoriadne čiernu farbu. Milujem spôsob, akým doslova tvaruje obrazy. Je v nich dosť emócií a vyjadrení. Zo súčasných autorov a diel ma oslovil Damien Hirst. Tvorí čiastočne pomocou náhody. Nanesie farby na plátno a roztočí ho.

Farby sa istým spôsobom rozmažú odstredivou silou. Takže má síce jasno v tom, aké farby použiť, ale nikdy presne nevie, čo sa z toho stane. Potom sa pozrie na výsledok a niečo pridá. Celkovo však úraduje náhoda a fyzika. Je to podobná filozofia ako akčná maľba od Jacksona Pollocka. Samozrejme, má istú víziu, ale veci sa dejú samy. Zaujímavé je za tým to premýšľanie.

Pre nás v dizajne to vnímame tak, že je jasné, že nie sme umelci, pretože navrhujeme produkty, ktoré poskytujú služby. Ale všetko závisí od našej kreativity, od toho, ako kontrolujeme, čo robíme, spôsob, ako necháme veci nejako dopadnúť... A to je veľmi inšpirujúce.

Kde hľadáte inšpiráciu pre svoje myšlienky pri tvorení áut? Sú pre vás dôležitejšie podnety v bežnom živote alebo potrebujete nejaký silnejší umelecký podnet, napríklad v podobe spomínaného umeleckého diela?

Akýkoľvek dizajnér by mal byť podľa mňa v prvom rade zvedavý. Či už navrhuje nábytok alebo autá, dobrí kreatívni dizajnéri sú vždy zvedaví ľudia a zaujímajú sa o všetko, čo ich obklopuje. Samozrejme, niekto sa bude sústreďovať skôr na tvary a estetiku, iný na použiteľnosť a interakciu. Iný to bude všetko kombinovať, aby vytvoril niečo relevantné pre budúcnosť.

Pre mňa je dizajn o tom pochopiť, kam sa uberá svet. Podľa toho chcem prinášať relevantné odpovede pre budúcnosť. Na jednej strane ide o voľbu vhodných materiálov, a to nielen preto, že ich mám rád ako dizajnér, ale preto, že dávajú zmysel v „príbehu“, ktorý chcete povedať. Akú skúsenosť chcete doručiť. A ako je to relevantné k filozofii vašej značky.

Alžbeta Harry Gavendová

Ako teda postupujete pri tvorbe v rámci Peugeotu?

Máme víziu, ktorá nie je len na nás. Peugeot má za sebou vyše dvesto rokov. Potrebujeme preto rešpektovať, odkiaľ pochádza, no zároveň ho tvoriť a pretvárať do súčasnosti. Teraz a zajtra. Peugeot má za sebou históriu elegancie, silnej osobnosti, no dá sa povedať, že nikdy nebol z nijakej stránky prehnaný.

Mal v sebe kontrolku s množstvom kontrol estetiky. V zmysle vyjadrenia už však postupne chceme, aby vyzeral a pripomínal vám už trochu budúcnosť. V dizajnovom štúdiu máme niečo, čo nazývame „kultúra budúcnosti“. Je to spôsob, akým tvoríme tvary a dizajn, ktoré ste nikdy nevideli. Iste, sú tu isté obmedzenia, nie ste ako umelci, ktorí majú totálnu slobodu. Ale ide o uhly a spôsoby, akými sa na veci pozeráme.

Peugeot 3008 vyhral predvlani cenu Európske auto roka a z dizajnovej stránky bol pre Peugeot tiež istým zlomom. Spravil dojem. Aký podnet bol na začiatku tvorby práve tohto auta a jeho podoby?

Vlastne aj my sme boli prekvapení objemom úspechu. Verili sme si, že sme spravili celkom dobrú robotu, ale je to naozaj nad naše očakávania. Nemám na to tajný recept. Časom sa však snažíme podčiarknuť to, čo bolo na ňom také dobré. Keď sme začínali, povedali sme si – o. k., má to byť SUV a sú isté veci, ktoré ľudia očakávajú od tohto typu auta. Malo by mať teda dosť veľké kolesá, vysokú svetlú výšku, vysoký posed, malo by byť praktické.

Každý prvok musia klienti pochopiť, aby mali pocit, že našli to, čo hľadajú. SUV s dedičstvom prvkov zo štvorkoliek a off-roadov by bolo kritizované. Pochopili sme, že potrebujeme efektívne SUV. Nielen s dobrým motorom, ale tiež v zmysle aerodynamiky, vizuálu a dizajnu. Niečo viac ako drsne vyzerajúce auto. Nájsť nejaký balans. To sme urobili aj na novej 2008-ke, ktorú aktuálne prezentujeme.

Na ceste trochu vytŕča. Nemyslím, že je lepšia... Ale že vytŕča. Ako plynul čas a my sme to nadizajnovali, niektorí nadriadení to milovali a iní vraveli, že je to „až príliš“. Povedali sme si, že to je dobré znamenie. Lebo keď si teraz myslíte, že je to možno „príliš“, pri uvedení to bude dobré.

Alžbeta Harry Gavendová

Čo zahŕňa práca vo vašom kreatívnom tíme? Ako vyzerá proces práce na novom dizajne?

Začne sa tým, že si prejdeme s oddelením stratégie produktu i s marketingom, o čom má byť nový model. Definovali sme si rozmery, koľko chceme miesta, akú chceme technológiu. A z toho sme vytvorili krátky opis. Ten sme odprezentovali dizajnérskemu tímu. Zvyčajne máme viacero dizajnérov na exteriér, interiér, materiály. V tomto prípade začalo kresliť skeče osem dizajnérov. Tie vyzerajú trochu ako karikatúry.

Ide o to, aby sme našli hlavné dizajnové prvky a nápady. Máme napríklad desať-dvadsať nápadov a začneme vyberať, čo je naozaj silná myšlienka a čo si dokážeme aj predstaviť. Po týždňoch tvoria dizajnéri presnejšie ilustrácie, o niečo realistickejšie. A opäť porovnávame, čo zostáva silné, dominantné.

V istom bode vyberieme štvoricu, ktorá pokračuje ďalej. Pripravíme 3D model na počítači v reálnych rozmeroch. Napokon sa rozhodneme pre dvojicu dizajnérov a vyrobíme dva kompletné modely v životnej veľkosti. Ostatní opustia projekt a začnú pracovať na inom.

To je skoro ako televízna šou.

Áno, naozaj to funguje na rovnakom princípe. Napokon si z dvojice vyberáme „víťaza“. Toto však nie je všetko. Čaká nás ešte množstvo práce s navrhovaním svetiel, každučkého kúsku exteriéru, interiéru. Čaká nás práca s množstvom inžinierov, technológov, dodávateľov.

V konečnom dôsledku sú to tisíce ľudí, ktorí pracujú na jednom projekte. Tento proces vývoja trvá, až kým model nezamrazíme. Je to asi rok a pol až dva roky. No a potom prichádzajú ďalšie asi dva roky spojené s industrializáciou a výrobou. Prichystáme továrne, ponastavujú sa linky, rovnako aj linky dodávateľských komponentov po celom svete. Nakoniec uvedieme auto, tak ako dnes.

Alžbeta Harry Gavendová

Mal v dizajne svoje slovo aj váš symbol leva?

Lev je v embléme od počiatku, teda vyše dvesto rokov od založenia. Počas toho sa síce menil, ako v každej značke. Doteraz je to však silný symbol. Je to kráľ zvierat v každej kultúre. Znamená niečo silné. Môže mať síce možno špecifickejšie odtiene významov v Číne či vo Francúzsku, ale stále je to kráľ zvierat.

Pre nás to nie je len logo, rozoznateľný znak značky, ale má to aj niečo viac v rámci dizajnu auta. Ak sa pozriete na svetlá, tie vyzerajú ako oči mačky. Vždy je tu inšpirácia medzi technológiami a živými objektmi.

Autá dnes nie sú už len o motoroch, ale aj o technológiách. Myslíte, že to má vplyv na dizajnérov? Musíte napríklad premýšľať inak pri navrhovaní?

Je to zaujímavé. Občas k nám príde technológia a musíme všetko navrhnúť okolo nej. Niekedy zase dizajn otvorí dvere novej technológii, prípadne jej doslova pomôže a pracuje pre dobro auta. Áno, mení to veci. Nie je to tak dávno, čo sme začali robiť dotykové displeje v autách. Predtým boli na prístrojových doskách plastové alebo kovové tlačidlá.

Dnes máme aj displeje a pár tlačidiel. Ide o to, aby to, čo navrhneme, bolo i funkčné, ale tiež to musí byť rýchle, čisté a jednoduché. Lebo ste v aute. V telefóne môžete mať malé ikony a veľa obsahu, ale vo svete áut musíte byť opatrní s veľkosťami ikon i množstvom obsahu. Čo povoliť, kým jazdíte alebo zastavíte? Ide o bezpečnosť na ceste a vodič sa nesmie príliš rozptyľovať.

Mimochodom, len spomínaný dotykový displej je v kontexte jazdenia špecifická vec. Musí odolať aj sto stupňom na slnku v lete na parkovisku, a tiež musí prežiť mínus päťdesiat stupňov vo Fínsku. Technológia vo svet áut je pre dizajnérov naozaj špeciálna disciplína.

Alžbeta Harry Gavendová

Ako hľadáte balans medzi kvalitou, krásou a dobrou cenou? Nechcem sa vás dotknúť, no v Peugeote nemáte možno toľko finančných prostriedkov na tvorbu nových modelov, materiálov ako v iných luxusných značkách...

Na začiatku sa treba pozrieť na značky z toho pohľadu, prečo sú tým, čím sú. Prémiové značky sa stali tým, čím sú, lebo majú napríklad veľké motory, luxusné interiéry, superšportové vyhotovenia, výkonné pohony. Počas dekád si tak vytvorili imidž prémiových značiek. Samozrejme, Peugeot je mainstreamová značka ako Opel, Ford, Renault a desiatky ďalších.

Ale v dnešnom svete už neexistuje možnosť, že môžeme vyvinúť veľké motory, obrovské výkony a zrazu si spraviť imidž, ako to urobili prémiové značky predtým. Je tu množstvo obmedzení – environmentálne dôvody, znečistenie, emisie… Svet je v súčasnosti veľmi rozdielny. Takže to, čo budujeme v Peugeote, je atraktivita a „coolovosť“ v iných zmysloch. Cez dizajn interiéru, interakcií, dizajn exteriéru.

Hráme sa s estetikou a čistotou dizajnu, ale tiež s energiami a pohonnými riešeniami ako v modeli 208 alebo elektrickej 2008-ke. Vlastne s rovnakým dizajnom si kúpite diesel, benzín alebo elektrinu. Nesnažili sme sa nejako odlíšiť elektrické auto. Skrátka sme sa rozhodli navrhnúť auto a je na vás, aký pohon vám podľa vášho spôsobu života vyhovuje. Máme však v úmysle stať sa najlepšou mainstreamovou značkou vo svete.

V zmysle technológií, atraktivity, dizajnu. Nebudeme najlepší vo všetkom, samozrejme, ale chceme byť najatraktívnejšou značkou. Nechceme sa stať prémiovou značkou a bojovať s Audi či BMW, lebo nemáme ani také ceny za autá. Môžeme byť v podstate tiež naozaj atraktívni, ale staviame si našu vlastnú cestu niekde v strede tohto všetkého. Pretože svet sa mení tak veľmi a tak rýchlo, že si musíme navrhnúť našu vlastnú príťažlivosť. Takže to je ten proces.

Pracovali ste ako dizajnér aj v Citroëne. Ste však už desať rokov v Peugeote, čo je už, myslím si, úctyhodný čas. Prečo je Peugeot pre vás taký unikátny?

Desať rokov je presne dosť na to, aby dizajnér vytvoril celý lineup značky. Projekt totiž trvá štyri roky. Plus sa predtým vykonáva predbežný prieskum, a tak zaberie jeden kompletný projekt aj päť rokov. Ak sa pozriete na celý lineup áut, v podstate trvá desať rokov redizajnovať celú značku. Je to teda presne dosť na to, aby ste si poriadne spravili robotu.

Poznám dizajnérov, ktorí menia prácu či značku aj každé tri roky, ale pre mňa je to zvláštne. Nemáte čas spraviť nič, nemáte čas spraviť ani jeden celý projekt. Pre mňa je to príliš šialené. Takže jasné, že v tomto bode sa ma už môžete pýtať, čo bude nasledovať. V Peugeote máme však neskutočný rodinný duch a je tu veľa ambícií zamiešať karty vo svete áut a definovať, o čom auto vlastne je. Takže je pre mňa zaujímavé pokračovať aj naďalej.

01 - Modified: 2019-08-18 17:54:03 - Feat.: 0 - Title: Štýlové SUV, ktoré si zamilujete. Povie vám aj názor na konkurenčné značky 02 - Modified: 2020-04-06 17:04:52 - Feat.: 0 - Title: Na diaľnicu i do mesta. Vyskúšali sme hybridné rodinné SUV od Hondy 03 - Modified: 2019-03-24 13:28:07 - Feat.: 0 - Title: Otestovali sme vôbec najsilnejšie české auto. Vyrába ho úplne nová značka 04 - Modified: 2020-05-19 07:48:51 - Feat.: 0 - Title: Otestovali sme najpokročilejšie hodinky od Samsungu. Čo ponúkajú v porovnaní s konkurenciou? 05 - Modified: 2019-12-04 10:09:21 - Feat.: 0 - Title: Jeden z najbezpečnejších kompaktných modelov. Škoda prezradila, ako Octavia dopadla v testoch
01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 03 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 04 - Modified: 2024-04-19 12:46:22 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 05 - Modified: 2024-04-19 12:15:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 20:48