StoryEditor

Kolaps civilizácie alebo pravý ekoraj? Svoje názory povedali i zástancovia elektromobilov

26.01.2022, 12:30
Elektro hýbe svetom. Kto bude mať pravdu? Progresivistickí optimisti, alebo e-suchári veštiaci paralýzu sveta? Príde so silou presadzovaného prepnutia na elektromobilitu skrat západnej civilizácie?

Článok o zimnej jazde elektromobilmi zaujal neobvykle veľké množstvo čitateľov. Určite je dobre, keď sa rozvinie široká diskusia a padajú rôzne skúsenosti a názory. Čo tiež zaznelo? 

Všetko nasvedčuje tomu, že praotec Čiech síce zastavil v krajine „oplývající mlékem a strdím“, ale bohužiaľ v oblasti, kde slniečko nejako extra silne nesvieti, kde sa veterné a vodné elektrárne nemajú šancu viac rozšíriť a ktorá takmer polovicu roka elektrickému pohonu práve nepraje. Ukazuje sa, že masívna elektromobilita nie je pre niektoré zemepisné pásma prosto vhodné riešenie.

Dnes sa technika ženie vpred a jasne vidieť posun v modeloch či ich počte. Pozrite si však pre porovnanie najpredávanejšie e-autá za rok 2019:

​Uhlov pohľadu na túto tému je nepreberné množstvo. Elektromobily majú množstvo zaprisahaných priaznivcov, ktorí ich využívajú už dlhé roky, nedajú na nich dopustiť a pochvaľujú si pokrok, ktorý nastal počas rokov, a tiež spomínajú jednoduchší a lacnejší servis. Ide o ľudí s vlastným domom, ktorí už majú či plánujú fotovoltaické panely na strechu, a taktiež o tých, ktorí majú možnosť dobíjať auto v zamestnaní.

So svojimi elektromobilmi niekedy jazdia aj dlhé trasy. Sú to nadšenci, ktorí ich nevýhody tolerujú, pretože nijako zásadne nenarušujú ich životný štýl. Alebo sa s nimi zmierili. Navyše vidia za uplynulých 10 rokov aj značný pokrok.

Elektroautá nie sú pre starých

Ale potom je tu i druhý tábor, ktorý to tak ružovo nevidí. Diskusia potvrdila, že elektromobilita nie je pre každého. Mnohým diskutujúcim vadí iný spôsob užívania, ktorý nekorešponduje s ich podmienkami bývania či životným štýlom.

Napríklad Michal Šafránek si myslí, že elektromobil vyžaduje zmenu návykov a je vhodný hlavne pre ľudí s denným nájazdom do 200 kilometrov, ktorí majú možnosť vlastného nočného nabíjania alebo nabíjania v zamestnaní. V zime sa podľa neho bohužiaľ elektromobil chová presne tak, ako autori nedávneho článku Mrzneme a stále nabíjame uvádzajú.

Úplne zásadnými problémami sú vysoká cena elektromobilov, obmedzená životnosť aj pokles kapacity batérií v zimných mesiacoch. Napríklad Jindřich Lněnička k tomu spomína, že rovnako ako u áut so spaľovacím motorom sa musí aj u tých elektrických komponentoch, čo premieňajú chemickú energiu na mechanickú, dosiahnuť prevádzková teplotu, aby nedochádzalo k nadmernému opotrebeniu.

Pri spaľovacom aute ide o spaľovací motor, čo energiu väzieb uhľovodíkov mení na prácu, pri elektromobile ide o články, čo pracujú elektrochemicky. V praxi to konštruktéri robia tak, že obetujú časť účinnosti, aby vytvorili viac tepla. Lenže čo pre spaľovací motor predstavuje rozdiel pol litra nafty na sto kilometrov, pre elektromobil sú cenné desiatky kilometrov dojazdu.

Pán Lněnička elektromobilom fandí v mestách, a dokonca je o...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-10 18:00:00 - Feat.: - Title: Riešenie drahej elektriny nevyžaduje miliardové investície. Stačí mix „bateriek“ a zelených zdrojov 02 - Modified: 2024-10-10 12:00:00 - Feat.: - Title: Kombíky nevymreli: Toto je 15 rodinných áut s najväčším batožinovým priestorom 03 - Modified: 2024-10-10 10:27:59 - Feat.: - Title: Posun iba k elektromobilom sa nezaobíde bez straty pracovných miest, tvrdí šéf japonskej automobilky 04 - Modified: 2024-10-10 09:00:00 - Feat.: - Title: Suzuki má výnimočný hatchback. Najnovšia generácia jazdí v meste aj pod štyri litre 05 - Modified: 2024-10-09 12:11:00 - Feat.: - Title: Nemecká automobilka pripravuje novinky. Chce získať späť stratené podiely na trhu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
10. október 2024 21:22