Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila takzvaný verejný návrh na predajné miesta elektronických diaľničných známok. Prihlásiť sa môžu tie právnické osoby či fyzické osoby – podnikatelia, ktoré splnia požiadavky NDS a podpíšu s diaľničiarmi zmluvu. Záujemcovia nájdu všetky detailné informácie na oficiálnom webe eznamka.sk alebo ndsas.sk. Prihlasovať sa zároveň môžu až do konca roku 2031. Tí, ktorí splnia stanovené podmienky a uzatvoria zmluvu s diaľničiarmi, sa môžu stať novými distribútormi.
Systém predaja diaľničných známok prevzala spoločnosť do svojej správy ešte v minulom roku a odvtedy zaviedla viacero pozitívnych zmien. Príkladom je možnosť jednodňovej diaľničnej známky, nový dizajn webovej stránky, ale aj inovácie v rámci platieb za diaľničné známky.
Od tohto roku je totiž možné zaplatiť za online zakúpenú diaľničnú známku aj prostredníctvom moderných riešení Apple Pay a Google Pay. Pokiaľ ide o jednodňovú diaľničnú známku, tú si podľa údajov z augusta tohto roka zakúpilo za presne rok predaja až zhruba 1,7 milióna motoristov. Z predaného množstva tvorili 61-percentný podiel zahraniční vodiči a 39 percent patrilo domácim.
Väčšinu (62 percent) si kúpili motoristi cez web eznamka.sk, spomedzi zahraničných vodičov si ju najčastejšie kupovali českí (14 percent), nemeckí (10 percent), poľskí (deväť percent), rakúski (sedem percent) a maďarskí motoristi (päť percent). V prípade kamenných predajní sa najviac kusov jednodňovej diaľničnej známky predalo na diaľničnom hraničnom priechode Brodské – Břeclav, bolo to vyše 70-tisíc kusov. Cena jednodňovej známky je 8,10 eur.
Najnovší plán NDS o rozšírení predajnej siete by mal vo výsledku priniesť lepšiu dostupnosť elektronických diaľničných známok najmä v prípade záujmu o fyzické zakúpenie, teda priamo v kamenných predajných miestach. Podporená tak bude rýchlosť zaobstarania si povinnej diaľničnej známky pre spoplatnené úseky, ale tiež komfort pre tých, ktorí nemajú prístup k digitálnej forme alebo dávajú jednoducho prednosť priamej kúpe na predajných miestach.
„Našim cieľom je priniesť motoristom čo najväčší komfort pri nákupe diaľničnej známky. Týka sa to nielen jednoduchosti online nákupu, ale aj dostupnosti miest, kde sa dá známka kúpiť fyzicky. V našom úsilí o skvalitňovanie tejto služby budeme pokračovať aj naďalej,“ poznamenal riaditeľ úseku IT a spoplatnenia NDS Peter Braška.
Aktuálne sa dá elektronická diaľničná známka na Slovensku kúpiť v takmer 400 kamenných predajniach, no okrem toho je možné zabezpečiť si jej kúpu aj prostredníctvom webu eznamka.sk alebo prostredníctvom aplikácie eZnamka.
Mobilná aplikácia poskytuje užívateľom zabezpečeným spôsobom bezhotovostnú úhradu diaľničných známok prostredníctvom platobnej karty, overenie obdobia platnosti uhradenej diaľničnej známky, príjem užívateľských reklamácií, sťažností a podnetov i poskytovanie všeobecných informácií o povinnosti úhrady diaľničných známok a o výške úhrady diaľničných známok.
