StoryEditor

Analýza: Prevratné batérie zmenia svet elektromobilov, len ich zatiaľ nikto nevyrobil

  • Z výpočtu nedostatkov je potrebné spomenúť potenciálnu horľavosť, horšiu cyklickú výkonnosť, nižšiu pevnosť a hlavne nízku kapacitu.
  • Práve tieto funkčné nedostatky má však potenciál riešiť technológie takzvanej solid-state battery – polovodičovej batérie.
  • Čo by to v praxi znamenalo? Dá sa o „novom“ type batérie hovoriť ako o prelomovom riešení v oblasti e-mobility?
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Ťažko hovoriť o nejakom technologickom „prelome“, ťažko ich považovať za novinku. Nápad vytvoriť takzvanú solid-state batériu s pevnými elektródami a/alebo pevným elektrolytom – je tu už naozaj veľmi dlho. Prakticky od začiatku 19. storočia. Ale rozvinutie tohto historického modelu pre potreby súčasnosti má svoje nepopierateľné prednosti. Navyše sa zdá, že sa na tejto „adaptácii minulosti pre budúcnosť“ vo veľkom pracuje po celom svete.

Ako to funguje? Stále tu máme chemický zdroj elektrického napätia, ktoré vychádza z rozdielu elektrického potenciálu na kladne a záporne nabitých elektródach. Ale zatiaľ čo u súčasnej dobíjacej klasiky, lítiových batérií Li-Ion, je elektrolyt v kvapalnom stave – prípadne u Li-Pol, kde je elektrolytom polymérový gél – je u polovodičových batérií elektrolyt pevný. Tuhý, netekutý. Na čo je to dobré?

Pri polovodičovej batérii netreba články sério-paralelne zostavovať z jednotlivých modulov do batériového celku. A pretože v takej „pevnej“ batérii nie je potrebné vytvárať telá článkov – separátorom je tu sám elektrolyt – dochádza tu k výraznému technologickému uľahčeniu vo výrobe. V jednom bloku je všetko potrebné, nedelené. Čo vedie k nižšej spotrebe materiálu, nižšej hmotnosti konečného produktu. A taktiež k zvýšeniu bezpečnosti, pretože v prípade poškodenia tu nedochádza k úniku tekutého elektrolytu do vonkajšieho prostredia.

Polovodičové batérie pre elektromobily tak vďaka svojmu kompaktnému usporiadaniu – nielen teoreticky – dosahujú výrazne lepšiu hustotu energie (Wh/l) aj špecifickú energiu (Wh/kg). A to v praxi znamená, že polovodičová batéria v porovnaní s „tekutou“ Li-Ion môže niesť minimálne dvakrát toľko energie. A teda dojazd by sa mohol výrazne zvýšiť, píše iDNES.cz.

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-03-20 14:23:58 - Feat.: 1 - Title: Veľké rokovania v Bruseli o konci spaľovákov: Slovensko neuvážene otočilo, hovorí pre HN Budajov tajomník 02 - Modified: 2023-03-17 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil pod 20-tisíc eur príde do troch rokov, tvrdí šéf VW dohliadajúci na Škodu 03 - Modified: 2023-03-16 14:30:16 - Feat.: 1 - Title: Môžu si Slováci vydýchnuť? Extrémne poplatky za prepis auta sa napokon zmenia 04 - Modified: 2023-03-16 12:02:06 - Feat.: 1 - Title: Tisíce strán nesplniteľných emisných požiadaviek z Bruselu. Hrozí zatvorenie fabrík, varuje manažér Škody 05 - Modified: 2023-03-13 10:34:51 - Feat.: 1 - Title: Syntetické palivá? EÚ o tom nechce ani počuť, osobné autá budú výhradne elektrické 06 - Modified: 2023-03-10 12:40:00 - Feat.: 1 - Title: Až polovica vodičov sa v raji elektromobilov vracia od batérií späť k spaľovacím motorom
01 - Modified: 2025-08-25 14:20:51 - Feat.: - Title: Opel vycúval z plánu predávať v Európe od roku 2028 iba elektrické autá 02 - Modified: 2025-08-25 09:00:00 - Feat.: - Title: Európske automobilky majú ďalší problém. Mieri k nám čínsky technologický gigant 03 - Modified: 2025-08-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Povinný systém dnešných áut, ktorý vodiči nenávidia. Ako funguje a prečo ho vypíname? 04 - Modified: 2025-08-22 12:33:52 - Feat.: - Title: Opel odhalil štúdiu Corsa GSE Vision GT. Má extrémny výkon a štartuje novú éru 05 - Modified: 2025-08-21 14:21:41 - Feat.: - Title: Slnečné okuliare do auta: Nie všetky sú bezpečné, v Európe dokonca hrozia pokuty
menuLevel = 2, menuRoute = auto/automobilky, menuAlias = automobilky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
27. august 2025 08:48