"Očakávame, že aj tento rok presiahne dopyt naše výrobné možnosti. Dôsledkom tak budú dlhšie dodacie lehoty," povedala pre české Lidové noviny hovorkyňa automobilky Kamila Biddle.
Takto vyzerá vyzerá maskovaný nástupca modelu Rapid, ktorý nesie meno Scala a automobilka ho odhalí 6. decembra 2018:
Navyše, stále nie je jasné, ako Škodu ovplyvní nastupujúca elektromobilita aj nové európske emisné normy. Firma, ktorej úspech stojí na popularite naftovej Octavie, si bude musieť zákazníkov získať aj hybridmi a elektromobilmi.
Že to nebude zadarmo, ukazuje aj plán vývoja prevádzkového zisku, ktorý tento rok nevedomky zverejnil (už preto bývalý) nórsky pretekár značky Ol Christian. Z neho vyplýva, že Škoda pre prísnejšie emisné štandardy a investície v Indii čaká výrazný prepad ziskovosti.
Stavba nového závodu by tak znamenala ďalšiu významnú záťaž. Zatiaľ sa Škoda snaží uspokojiť vysoký dopyt využívaním výrobných závodov materského koncernu Volkswagen. Napríklad časť vozidiel Yeti a Octavia sa do Európy dovážala a dováža z Ruska. Z Mladej Boleslavi sa karosérie Fabií vozia na lakovanie do nemeckého Osnabrücku. Tam sa navyše začne na konci roka montovať tiež kompaktný SUV model Karoq. Celkom sa ich tam má vyrobiť 45-tisíc kusov.
"Tieto opatrenia nie sú dostatočné. V súčasnosti analyzujeme niekoľko vhodných lokalít pre úplne nový výrobný závod mimo Českej republiky," potvrdila hovorkyňa Biddle.
V hre je presun výroby novej generácie Superbu do nemeckého Emdenu. Otázkou tiež zostáva, kde sa budú vyrábať očakávané nové modely, ktoré Škoda chystá. Napríklad malé SUV, či avizované elektromobily.
Kde by mohla nová továreň vyrásť, nechce Škoda komentovať. Rokovania odmietajú potvrdiť aj organizácie, ktoré majú do jednotlivých krajín lákať nové investície. Mnohé však môžu naznačiť posledné automobilové investície v Európe. Prakticky všetky vznikajú v regióne strednej Európy, kde je hustá sieť dodávateľov, technicky vzdelaná pracovná sila a oproti západnej Európe aj nižšie mzdy.
Maďarsko napríklad oznámilo príchod BMW a rozšírenie závodu Daimleru. BMW chceli získať aj Slovensko a Rumunsko. Maďarsko dostalo prednosť, pretože ponúklo vysoké stimuly a nízke dane.
Nedostalo sa tak napríklad na košickú priemyselnú zónu, ktorá je dosť ďaleko od západu Slovenska, kde sa na malom území tiesnia automobilky Volkswagen, Peugeot, Kia a Jaguar. K dispozícii je však stále aj zóna pri maďarskom Miškolci. Je však neďaleko Debrecína, kde svoj nový závod postaví značka BMW.
To by Škode mohlo situáciu skomplikovať, pretože v regióne "vysaje" potrebných odborníkov. Česká automobilka však môže prekvapiť - automobilový priemysel totiž priťahuje aj Turecko. Z tejto krajiny do Česka dovážajú napríklad značky Ford, Toyota, Hyundai či Fiat.