V prípade okolo zmanipulovaných emisií dieselových vozidiel koncernu Volkswagen nechal rakúsky krajinský súd v Eistenstadte preveriť emisie oxidov dusíka na ceste, a to pred aktualizáciou softvéru a po ňom.
Aktualizácia softvéru tak neodstránila problém a protiprávny stav pretrváva. To dáva žalobcom právo odstúpiť od kúpnej zmluvy a žiadať vrátenie peňazí. Rozsudok v prípade ešte nenadobudol právoplatnosť.
V procese išlo o emisie oxidu uhličitého (CO2) a oxidov dusíka (NOx), ako aj o spotrebu modelu Audi Q3. Žalobcovia argumentujú, že auto by nekúpili, keby vedeli, že nelegálny softvér zníži emisie v laboratóriu, no na ceste výrazne prekročí spotrebu aj zákonom stanovené limity emisií.
Sudkyňa nechala otestovať emisie CO2 a NOx v laboratóriu aj v reálnej premávke, a to pred aktualizáciou aj po nej. Emisie CO2 vo všetkých režimoch spĺňali normy a spotreba výrobcom udávanú hodnotu.
Inak to však vyzeralo s oxidmi dusíka. Pred aktualizáciou softvéru emisie spĺňali normy len v laboratóriu, v reálnych podmienkach boli až o 247 percent vyššie. Aj po aktualizácii prekročili normu, a to o 77 percent.
Súd prišiel k záveru, že pre motoristov by bolo ešte akceptovateľné prekročenie laboratórnych výsledkov o 20 až 30 percent, "prekročenie limitov o 247 percent respektíve o 77 percent po aktualizácii je desivé".
Sudkyňa síce uznala, že nemožno očakávať dodržanie nereálnych limitov určených pre testy v laboratóriách aj v bežnej premávke, no tak prehnané prekročenie noriem je neprípustné.
Právnik Michael Poduschka radí majiteľom dotknutých dieselových modelov, aby sa obrátili na Združenie pre spotrebiteľské informácie (VKI), ktoré iniciovalo hromadnú žalobu. Lehota pre prihlásenie sa končí v nedeľu 20. mája.
Napriek úspechu sa právnik mieni odvolať proti rozhodnutiu eisenstadtského súdu. Prisľúbené odškodnenie 21-tisíc eur, vrátane úrokov, považuje za príliš nízke. Audi Q3 totiž v roku 2013 stálo približne 40-tisíc eur.
Podľa neho sudkyňa pri určení straty hodnoty vychádzala z nesprávneho právneho názoru. "Myslíme si, že kupcom prináleží 30.000 až 35-tisíc eur," dodal Poduschka.
01 - Modified: 2018-02-09 12:42:51 - Feat.: 0 - Title: Porucha auta, ktorá dokáže ľahko a rýchlo zlikvidovať motor. Ako sa brániť?
02 - Modified: 2018-03-04 09:12:34 - Feat.: 0 - Title: Ponuka jazdených dieselov dominuje. Pozrite si 10 najpredávanejších modelov
03 - Modified: 2018-05-17 14:13:36 - Feat.: 0 - Title: Diesel končí. Volvo ho už pri chystanom modeli neponúkne
04 - Modified: 2018-03-05 14:37:51 - Feat.: 0 - Title: Nielen staré diesele. Zákazy v Nemecku môžu platiť aj pre novšie autá
05 - Modified: 2018-05-10 08:36:36 - Feat.: 0 - Title: Dieselgate pokračuje. Audi hlási ďalšie modely s upravenými motormi
06 - Modified: 2018-05-14 09:07:54 - Feat.: 0 - Title: Snaha o záchranu spaľovacích motorov. Nové riešenia spasia benzínové aj dieselové agregáty
01 - Modified: 2025-05-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Vyskúšali sme ľudový Citroën zo Slovenska. Komfortom prekvapí, má však aj chybičky
02 - Modified: 2025-05-24 10:37:00 - Feat.: - Title: Ministerstvo vnútra zatiaľ nevie, ako úprava fyzických policajných testov ovplyvní úspešnosť
03 - Modified: 2025-05-23 09:31:06 - Feat.: - Title: Zipsovanie na slovenských cestách: Užitočnú povinnosť množstvo vodičov úplne ignoruje
04 - Modified: 2025-05-22 12:00:00 - Feat.: - Title: Fiat rozbieha predaj znovuzrodenej ikony aj na Slovensku. Zaradí sa k tým najlacnejším
05 - Modified: 2025-05-22 09:00:27 - Feat.: - Title: Podmaní si slovenské cesty? Toyota odhalila obľúbené SUV vo svojej úplne novej forme