Dnešné voľby o zotrvaní Británie v Európske únie hýbu svetom. Jasné stanovisko pred pár dňami vyjadril aj člen správnej rady BMW, Brit Ian Robertson. Podľa neho by mali Briti v nadchádzajúcom referende hlasovať za zotrvanie krajiny v Európskej únii.
A práve britský rodokmeň týchto dvoch značiek využíva automobilka pri predajoch po celom svete. Odchod z EÚ by podľa Robertsona mohol spôsobiť, že pre investorov už nebude tak atraktívnou krajinou. A to aj napriek tomu, že dopyt po prémiových autách je tu pomerne masívny. „Veľká Británia je pre BMW štvrtým najväčším trhom. A tento trh je tak silný, že tu vždy budú prebiehať nejaké investície. Ale súčasťou jeho príťažlivosti je tiež schopnosť exportu a importu a možnosť vykonávať ho z logistického hľadiska čo najjednoduchšou cestou,“ dopĺňa Robertson.
Okrem malovýrobcov a slávnych značiek zameraných na špeciálnej kategórie áut, ako sú Aston Martin, Lotus alebo McLaren, je britský autopriemysel veľmi pestrý. V ostrovnom kráľovstve sídli niekoľko vývojových centier, dizajnérske štúdiá, špecializované laboratóriá používané okrem iného pre homologizáciu áut pre EÚ, ale tiež tam má sídla väčšina tímov F1.
Tradičné luxusné značky Bentley alebo Rolls Royce dopĺňajú prémiové Jaguar s Land Roverom, Mini. Za povšimnutie stojí, že všetky vyššie menované značky dnes nepatrí britským vlastníkom. Jaguar a Land Rover patrí Indom (Tata), Bentley Volkswagenu. Veľmi paradoxná je situácia značky MG Motor - kedysi slávny výrobca športových áut po kríze britského autopriemyslu v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch zanikol, dnes značku oživuje čínska automobilka SAIC, ktorá sa teraz MG snaží vrátiť na britský trh a dokonca otvorila v Longbridgi továreň.
Veľké továrne a vývojové centrá majú v Británii hlavne zahraničné automobilky: Nissan, Honda, General Motors alebo Toyota. Pozícia britského autopriemyslu je však v porovnaní so situáciou pred desiatkami rokov iná. V päťdesiatych rokoch bola Británia druhým najväčším výrobcom áut na svete s množstvom domácich značiek, dnes je na štrnástej pozícii a väčšinu značiek vlastnia zahraničné spoločnosti. Do EÚ putovalo v minulom roku 53 percent áut vyrobených v Británii.
Neil Winton, novinár servera The Telegraph má iný názor: „Výrobcovia automobilov ako napríklad Ford alebo BMW by mali akceptovať výsledky referenda a upustiť od argumentov, že ak nezostaneme v Európskej únii, poškodí to našu ekonomiku,“ napísal vo svojom stĺpčeku.
„Tieto nadnárodné spoločnosti zaujíma iba ich vlastný prospech. Optimálnym stavom by pre nich bola svetová vláda s jedným globálnym trhom. Títo automobiloví giganti ešte nepochopili, že referendum o brexite je o tom, kto nám bude vládnuť. A nie o tom, či náš týždenný plat bude o desať libier väčší alebo menší.“ Winton tiež pripomína, že sa v roku 2002 automobilky vyhrážali, že ak Británia neprijme euro, odsťahujú svoje továrne do kontinentálnej Európy.