StoryEditor

Najlepší slovenský kamionista

05.09.2007, 00:00

Najlepším slovenským vodičom kamióna je opäť Milan Jakúbek. Tridsaťdvaročný profesionálny vodič z Ilavy porazil v národnom kole súťaže o titul Mladý európsky vodič kamióna vyše dvesto konkurentov. V septembri tak má možnosť reprezentovať Slovensko v celoeurópskom finále. Keď uspeje, vráti sa zo Švédska v nádhernom ťahači Scania v hodnote vyše tri a pol milióna korún. Ide o jeho druhé víťazstvo v národnom kole súťaže. V rámci minulého ročníka súťaže sa v európskom finále, v ktorom sa stretli finalisti z 28 krajín, umiestnil na skvelom druhom mieste.
Vyhrať nebolo ľahké
O víťazstve Milana Jakúbeka rozhodlo sobotňajšie finále, v ktorom zápolilo desať vodičov. Na druhom mieste sa umiestnil Roman Kantorík zo Žiliny a tretia priečka patrí Norbertovi Dreisigovi z Poltára. "Mám obrovskú radosť z toho, že sa mi takto druhýkrát podarilo presvedčiť o svojich kvalitách a uspieť v tejto súťaži," priznal Jakúbek bezprostredne po vyhlásení víťazov. "Celá súťaž bola nesmierne náročná, pretože sa tu zišli vynikajúci vodiči z celej republiky. Na švédske finále sa veľmi teším, mám z neho zdravý rešpekt, ale dúfam, že tento rok to bude ešte lepšie než minule," dodáva Jakúbek. "Súťaž Mladý európsky vodič kamióna vôbec nie je jednoduchá. Jej cieľom je ukázať, že vodič, ktorý chce ovládať svoj kamión bezpečne a hospodárne, potrebuje veľa znalostí a zručností," vysvetľuje Martin Benda, marketingový riaditeľ spoločnosti Scania pre Slovenskú a Českú republiku, a dodáva, že obdiv za šikovnosť a odvahu si zaslúžia všetci finalisti súťaže.
Základom sú zručnosti a znalosti
V náročnom celodennom zápolení čakali vodičov tri disciplíny. V nich museli dokázať, že dokonale poznajú svoje vozidlo, a tiež to, že ovládajú pravidlá bezpečnej a efektívnej jazdy. Prvou súťažnou disciplínou bola Jazda zručnosti, v ktorej vodiči predvádzali svoje manévrovacie schopnosti. Druhou úlohou bola Jazda hospodárnosti -- truckeri museli v danom čase a s danou maximálnou povolenou rýchlosťou prejsť naplánovanú trasu, a pritom spotrebovať čo najmenej paliva. Súťažnú sériu uzatvárala Kontrola technického stavu vozidla. Pri nej vodiči pripravovali svoj automobil na jazdu a snažili sa objaviť čo najviac chýb, ktoré pre nich organizátori nasimulovali.
Ide o bezpečnosť
Hlavným zámerom spoločnosti Scania, ktorá je organizátorom tejto súťaže, je prehĺbenie teoretických a praktických znalostí mladých vodičov, ktorých pokladá za dôležitý faktor bezpečnosti na cestách. Základnou podmienkou pre súťažiacich je splnenie vekovej hranice 35 rokov. Po rokoch 2003 a 2005 je to už tretí ročník súťaže Mladý európsky vodič kamióna (Young European Truck Driver -- YETD). Súťaž sa koná v 38 krajinách po celom svete. Popri krajinách EÚ (už vrátane Bulharska), Nórsku, Švédsku a Turecku si svoje sily tohto rok zmerajú aj vodiči v Argentíne, Brazílii, Taiwane, Južnej Afrike, Austrálii, Južnej Kórei, Malajzii, Botswane, Namíbii a Tanzánii. Viac informácií a fotografie na .scania.sk
Odborní garanti
Odbornými garantmi pri tomto projekte sú slovenská kancelária Svetovej zdravotníckej organizácie, odbor dopravnej polície Prezídia Policajného zboru, Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky pri Ministerstve dopravy, pôšt telekomunikácii SR a záujmové združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia. Preteky podporuje Európska komisia a IRU (International Road Transport Union -- Zväz medzinárodnej cestnej dopravy).

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
30. apríl 2024 22:32