StoryEditor

Rady z googlu za poplatok, konzultácie bez zodpovednosti. Čudujem sa, čo všetko sa dnes označuje ako telemedicína, hovorí šéf telemedicínskej spoločnosti

27.07.2022, 08:00
Autor:
redred

Nie je to konzultácia. Je to rovnaké ošetrenie, ako by ste k tomu lekárovi prišli. V MEDDI app vždy vidíte lekára a hovor končí lekárskou správou, objednaním k špecialistovi alebo v Česku už aj e-receptom, opisuje fungovanie telemedicínskej aplikácie jej zakladateľ Jiří Pecina.

Skôr ako sa začal pohybovať v oblasti telemedicíny a zdravotníctva, vybudoval v Českej republike úspešnú spoločnosť s obratom okolo jednej miliardy českých korún. Neskôr ju predal, spolu s rodinou sa odsťahoval do USA, vrátil sa však späť a investoval viac ako 10 miliónov EUR do telemedicíny, konkrétne do vývoja telemedicínskej aplikácie MEDDI app. Tá ukazuje, ako má v praxi vyzerať užívateľsky príjemná a zároveň bezpečná telemedicínska aplikácia 21.storočia. V relácii MEDITALK sme sa rozprávali s Jiřím Pecinom, CEO a zakladateľom telemedicínskej spoločnosti MEDDI hub

Aj keď som nechcela začínať rozhovor pandémiou, ale pri telemedicíne sa tomu nemôžeme veľmi vyhnúť. Posledné dva roky ukázali, že či chceme alebo nie, či nás technológie bavia alebo nie, tak sme sa postupne digitalizovali alebo nabrali viac zručnosti v tejto oblasti. Druhá vec je, že pred zatvorenými dverami ambulancií sme zistili, že na Slovensku štátna elektronizácia zdravotníctva možno nepostupuje tak rýchlo, akoby mala a má mnohé nedostatky a jednoducho nie je „užívateľsky“ príjemná. V Česku boli tieto zistenia podobné?

Dá sa povedať, že je to na celom svete veľmi podobné, azda s výnimkou Estónska, Dánska, Švédska a Fínska.

Nechcem povedať, že toto obdobie urýchlilo vývoj vašej aplikácie, vy ste začali podstatne skôr. Ale porovnajme, aké boli reakcie vtedy, keď ste začínali a aké sú teraz? Mení sa to v čase?

Zmena je ohromná. Je pravda, že pandémia zničila veľa vecí, ale pomohla  aj pacientom navnímať, že je potrebná nejaká forma dištančnej starostlivosti. Zároveň dochádza k tomu, že mnoho starších lekárov, najmä praktických a detských lekárov končí. Tak v Česku, na Slovensku, ale aj v Nemecku. Je to všade rovnaké.

My sme vznikli pred viac než šiestimi rokmi, kedy sme začali pracovať na aplikácií pre zjednodušenie spojenia a prístupu pacientov k lekárom, ich prepojenia cez videohovor alebo chat tak, aby sme dali nadstavbu k telefónu a existujúcemu systému. Počúvali sme v tom čase, že to nepôjde, že to nikoho nezaujíma. A to rovnako v Česku, ako aj na Slovensku, pretože od začiatku máme česko-slovenský tím.

To bol ten rok 2016?

V tom roku to bolo vnímané ako niečo naviac, niečo, čo otravuje. A ten rozdiel v čase je ohromný. Ak sme napríklad na prvé stretnutie mali problém zohnať jedného lekára, ktorého by to zaujímalo, tak dnes, ak máme stretnutie v krajskej nemocnici, či už v Česku alebo na Slovensku alebo kdekoľvek inde, tak pozveme dvoch a príde ich aj 30. Začali vnímať ten rozdiel s aplikáciou, ktorá im šetrí čas, zdieľa dokumenty a je bezpečná tak pre pacientov, ako aj pre lekárov.

A MEDDI app  je dnes už aj zdravotnícky prostriedok s príslušnou certifikáciou, nie niečo narýchlo „spichnuté“. Ja keď vidím, čo sa vydáva dnes za telemedicínu, tak sa nestíham čudovať. Je to len preto, že tak v Česku, ako aj na Slovensku nie je platný zákon o telemedicíne. Takže každý „strejda“ s telefónom alebo chatom o sebe môže povedať, že je telemedicína, aj keď to tak nie je.

Na základe môjho mini prieskumu, čo vzniklo uplynulé roky na slovenskom trhu je zrejmé, že buď sú to aplikácie, v rámci ktorých komunikujem s tzv. chatbotom s prednastaveným súborom otázok, teda so mnou nehovorí reálny lekár, potom sú to aplikácie, ktoré ponúkajú či už zdravotné alebo komerčné poisťovne najmä svojim klientom alebo sa označujú len ako „konzultačné“, a potom sú tu telemedicínske aplikácie, v rámci ktorých komunikujem s reálnym lekárom, ale buď je odozva dlhšia, nejde o okamžité spojenie s reálnym lekárom alebo si napríklad za druhý názor lekára priplácam a to aj vyše 100 EUR. Ak hovoríte, že MEDDI app nie je konzultačná aplikácia, prečo? Skúsme to rozobrať z pohľadu bežného užívateľa a z pohľadu lekárov a sestier.

Začnem od lekárov. Lekárov máme málo, pacientov veľa. Lekári doposiaľ nechceli prijať telemedicínu alebo akúkoľvek zložitejšiu digitalizáciu svojho procesu. Kontakt s pacientom cez telefón však funguje. Pacient ho má pri sebe, lekár alebo sestrička sa mu vždy dovolajú. Ale keď nám tu vybehli niektoré komerčné poisťovne s rôznymi chatbotmi, kde vám prichádzajú prednastavené odpovede a chýba tam ten ľudský kontakt, tak lekár sa toho bojí.

Navyše tento spôsob poskytovania „zdravotnej starostlivosti“ nie je legálny, preto to tie poisťovne nazvali ako konzultácie a nenesú za to žiadnu zodpovednosť. Ako by vám bolo, ak by ste prišla k lekárovi a ten by vám povedal: „Asi máte cukrovku, ale nemôžem vám to povedať presne“. To je predsa k ničomu.

Preto verím, že aj na Slovensku príde k situácii, kedy tento spôsob služieb nebude môcť byť nazývaný telemedicínou. V momente, ak rada nie je ukončená lekárskou správou a napríklad receptom, tak je to jednoducho konzultácia a tú si môžete nájsť na internete zadarmo. Doktor google, že áno?!

Takže pridaná hodnota MEDDI app je v tom, že to nie je konzultácia...

Nie je to konzultácia. Je to rovnaké ošetrenie, ako by ste k tomu lekárovi prišli. A pre lekára je zrazu dôležité, že mu prestane zvoniť telefón na stole. Pacient si v MEDDI vyberie, že chce hovoriť so svojim lekárom alebo chce hovoriť s pohotovostným lekárom. Odošle to jedným tlačidlom v aplikácii a lekár sa s ním spojí.

Ak je to jeho lekár, tak vtedy, keď má čas a ak chcete využiť pohotovostného lekára, v rámci MEDDI sa s vami spojí v priemere do 41 sekúnd. V MEDDI app vždy vidíte lekára a hovor končí lekárskou správou, objednaním k špecialistovi alebo v Česku už aj e-receptom, čo sa verím stane v krátkom čase realitou aj na Slovensku. Rovnako sú k aplikácii pripojení pediatri. Vezmite si, že je desať hodín večer, bývate napríklad v Púchove, vaše dieťa začne o niečo horšie dýchať a vy neviete, či je to vážnejšie, alebo len nejaká menšia alergia, či angína.

Čo vám povie chatbot, tomu veľmi nemôžete veriť. Na čo vám v tej chvíli je, že vám za dve hodiny niekto odpovie emailom alebo na druhý deň sám lekár. Potrebujete to riešiť hneď. Takže buď pôjdete do nemocnice, čím zaťažujete systém alebo idete na pohotovosť, ktorá ale v danom meste napríklad nie je...

Práve u pediatrov je osobný kontakt mimo ordinačných hodín obrovský problém...

Áno a v dobe covidu ste museli mať ešte covid test alebo byť očkovaná... ale tú radu môžete dostať aj cez telemedicínu. Ak tam mama nahrá zdravotnú dokumentáciu svojho dieťaťa, lekár sa s tým dieťaťom vidí (pozn. cez videohovor), dokáže sa mu pozrieť do krku, vidí v akom je stave, pozrie sa na jeho liekový záznam a rozhodne, že je to napríklad alergia.

Tak to napríklad dopadlo pred mesiacom s mojím synom. Telemedicína samozrejme nevyrieši všetko, ale v MEDDI dostávate odpoveď rýchlo, vždy od lekára, na konci je lekárska správa alebo ste objednaná k inému lekárovi.

A platí, že ovládať aplikáciu je jednoduché?

Pokiaľ viete pracovať s messengerom, tak viete pracovať aj s MEDDI. Naša najstaršia pacientka, ktorá aktívne používa aplikáciu, má 84 rokov, je to bežná užívateľka. V spolupracujúcom Masarykovom onklogickom ústave využíva MEDDI 70 - ročná pani.

Pozrite sa, ja mám 45 rokov, naši rodičia majú okolo 70 rokov, ale všetci s nami dávno komunikujú cez Facebook, cez internet. Táto generácia, ktorú považujeme za staršiu, tieto digitálne technológie zvláda. Je to vážne jednoduché. A navyše, my o vás nezbierame žiadne dáta.

V MEDDI si vyberám, ako chcem s lekárom hovoriť?

Áno, vyberiete si, ako chcete hovoriť alebo vám to navrhne lekár. Môžete poslať fotografie, zdravotnú dokumentáciu, môžete k aplikácii pripojiť smart hodinky a dokonca od septembra umožní cez čelnú kameru, systém sa volá fotopletyzmografia, zmerať hladinu krvného tlaku, saturáciu kyslíkom, jednoduché EKG.

A to všetko má k dispozícii lekár, ktorý s vami hovorí. Takže nielen telemedicína, ale hybridná liečba. Lekár má overené informácie, v akom zdravotnom stave sa v tej danej chvíli nachádzate a to mu pomáha prijať rozhodnutie.

Pre lekárov môže využívanie aplikácie odbúrať až do 30% návštev. Napríklad aj tzv. návštev pre dobrý pocit. Pediatri to veľmi dobre poznajú, že o dieťa sa často bojíme viac ako o seba a tak častejšie s nimi ideme pre istotu k lekárovi. Lekár si môže viesť v MEDDI app aj kartotéku?

Lekár si môže viesť kartotéku buď v MEDDI alebo môže byť pripojený k svojmu informačnému systému. V mnohých krajinách máme prepojené systémy, napríklad s Agelom IKIS, s nemocnicou Liberec sa pripravuje prepojenie MEDICALS alebo CGM.

Lekár má následne jednotnú dokumentáciu buď v MEDDI alebo v jeho systéme, prípadne naraz. Má bezpečné spojenie s pacientom, vždy vie s kým hovorí, môže mu poslať recept, vždy posiela lekársku správu atď.. Správne vedená telemedicína môže slúžiť ako triáž.

MEDDI app má niekoľko zaujímavých nadstavieb. Jednou z nich je, že MEDDI app viete „ušiť na mieru“ pre konkrétnu spoločnosť, ako unikátny firemný benefit. Ako to funguje?

Zdravie je nesmierne dôležitá komodita. Väčšina špičkových manažérov, aj na Slovensku má k dispozícii expresnú starostlivosť, napríklad lekára na telefóne a stojí ich to stovky eur mesačne. Je nereálne, aby výrobný podnik, napríklad na Slovensku je našim klientom DHL, zaplatil stovky mesačne za takéhoto extra doktora. A ani by to nefungovalo.

Ten doktor by nemal na všetkých čas. MEDDI dokážeme upraviť ako tzv. white labeling, takže môžu aplikáciu využívať priamo ako MEDDI app alebo môžu mať DHL Care alebo Veolia má Veolia Health Care atď. Sú tam pripravení lekári v online službe, stojí to jednotky eur mesačne a musím povedať, že to funguje skvelo. V súčasnosti máme v ČR a SR v tomto systéme vyše 240 000 pacientov. Medzi našich klientov patrí VISA, Pfizer, Česká hospodárska komora, ale aj Polícia ČR. Spolu viac než 150 spoločností.

Sme presvedčení, že toto je tá správna cesta, ako aj zamestnaným mamám a otcom dať možnosť rýchlo sa spojiť s lekárom,  24h/7 a zistiť či k nemu musia alebo nie, prípadne či stav ich dieťaťa vyžaduje osobnú návštevu alebo nie, a to aj keď nebývajú napríklad v Bratislave a majú horšiu dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Ten efekt, ktorý je už vyskúšaný, prináša pre firmy úsporu až do 25% nákladov. Veď zamestnanci kvôli návštevám lekárov často chýbajú v práci 1 alebo 2 dni.

To sú práve tie PN-ky, kedy zamestnanec odíde z práce aj na 3-4 hodiny, aby navštívil doktora...

Presne. Typická návšteva lekára je, že aj keď sa objednám a lekár má čas, idem za ním napríklad pol hodinu – hodinu autom, autobusom, sadnem si do čakárne, čakám v priemere pol hodinu, potom sa mi lekár 5 minút venuje a idem späť do práce. A to rieši práve telemedicína.

Spoločnosť VISA chcela pre svojich klientov, ktorí sú držiteľmi jej prémiových kariet, aby mali lekára na telefóne do 5 minút. Posilnili sme tím a priemerná reakčná doba na Slovensku je dnes 41 sekúnd. Aj zamestnanci našich partnerov ak zadajú, že chcú hovoriť s lekárom, tak do minúty s ním hovoria alebo sa vidia cez videohovor.

Vymieňajú si informácie, napríklad aj zo smart hodiniek alebo čelnej kamery. Nemusia nikam jazdiť, sú v práci, spoločnosti nevznikajú zbytočné náklady, napríklad na zastupovanie. Je to vyskúšané a funguje to skvelo.

Do fungovania veľkých spoločností vstupujete v čase, kedy ľudia veľmi radi zdieľajú o sebe rôznorodé informácie. Je málo informácii, ktoré by sme si naozaj ctili ako absolútne súkromné. Informácie o našom zdravotnom stave, asi ostávajú jednou z mála oblastí, ktoré si však stále chránime. A aj tí, ktorí radi zdieľajú takmer všetko, by neboli nadšení, ak by sa objavili v online priestore. Ako dokážete garantovať, že sa to nestane? Navyše lekári u vás majú založené celé kartotéky svojich pacientov...

Toho sa my bojíme oveľa viac ako vy, pacienti alebo aj Národný bezpečnostný úrad tak v Česku, na Slovensku alebo aj v Peru. Ak by došlo k narušeniu bezpečnosti, bol by to pre nás obrovský komunikačný problém a obrovské poškodenie dôvery, ktorú do náš naši partneri, lekári a pacienti vložili. Preto sme v MEDDI celú platformu postavili na vlastných serveroch, ktoré máme prenajaté od AWS (Amazon Web Services).

V rámci EÚ sú vo Frankfurte a v Miláne. Máme ich niekoľko a všetky informácie sú tam zrkadlené. Vy ako pacient alebo ako lekár tam máte, nazvime to takú malú zásuvku, kde končia všetky vaše informácie, ktoré sú zašifrované „end to end“. Predstavte si, že napíšte správu, kde tá druhá strana vie, aká je šifra, ale nevie to nikto iný a posielate správu, ktorá nie je na prvý pohľad zrozumiteľná.

Druhá strana vie, aký je kód (end to end), telefón alebo počítač lekára vie, ako má zobraziť danú informáciu, ktorá sa však plne zobrazí len tam. Dokonca ani my, ani naši vývojári nevidíme, čo si posielate. Ale keďže vieme, že tzv. zlí hackeri sa budú pokúšať prelomiť tento systém, tak my používame tzv. dobrých, etických hackerov. Každý mesiac, niekoľkokrát pozveme etických hackerov, vždy nejakú inú spoločnosť alebo iných hackerov a dáme im za úlohu nás napadnúť, aby našli bezpečnostné chyby.

Skoro každý mesiac niečo nájdeme a to je presne to, prečo to robíme, aby sme ju našli skôr, než ju nájdu iní. Vývojom sa zabezpečenie zvyšuje, rovnako ako sa zvyšuje inteligencia a kreativita hackerských programov, ktoré sa snažia ukradnúť dáta.

Sme bránení proti tzv. DDoS útokom, teda zahlteniu informácií, to beží aj teraz počas vojny na Ukrajine a robia si to všetky strany, zhadzujú si počítače a potom sa tým chvália. Proti tomu sme chránení množstvom serverov, na rôznych miestach a to aj geograficky. A aby sa k nám nedostali hackeri, ktorí kradnú informácie, tak na to máme  ďalšiu špeciálnu bezpečnostnú nadstavbu a to práve „end to end“ šifrovanie. Mimochodom, aké dlhé prístupové heslo používate vy?

Myslím, že má okolo 12 znakov... a to už teda mám problém si ho zapamätať...

A mobil alebo počítač, ktorý posiela informácie lekárovi cez MEDDI app má tých znakov 2048. Je to riešenie, ktoré si vyberal aj Pentagon. Veríme v našu bezpečnosť, ale stále sa testujeme. Porušenie dôvery by pre nás bola katastrofa.

My sa na Slovensku spoliehame aj na to, že máte v tíme Slovákov...

Vedúci vývoja je Slovák, šéfka implementácie je zo Slovenska, ale aby som bol presný, máme reálne česko - slovensko – venezuelsko -ekvádorsko – peruánsky tím. 

Vy ste začali v Česku, pôsobíte na Slovensku, v Maďarsku a v Latinskej Amerike a tam sa chcem v rámci nášho rozhovoru ešte dostať. Telemedicínska aplikácia asi nikdy nie je takpovediac konečný produkt a vždy je možné ju rozširovať. Užívateľské možnosti sú neuveriteľné. V rámci Latinskej Ameriky máte rozbehnuté aj diabetické programy a MEDDI app využívajú tiež ozbrojené sily Peru. Ako ste sa tam dostali?

Diabetici sú veľkým problémom v strednej aj východnej Európe a tiež v celej Latinskej Amerike, kde cez 10% ľudí má cukrovku alebo k nej smerujú. Väčšina z nás, vrátane mňa sa málo hýbe, radi jeme a ak máme možnosť siahnuť po tabletkách, tak po nich siahne častejšie, než aby si šli zabehať.   A k tomu, aby sa o seba začali ľudia starať, stačia najmä dve veci. Vedieť, že to potrebujem a mať motiváciu.

Súčasťou aplikácie MEDDI je MEDDI diabetes, ktorý už funguje v Latinskej Amerike. V Česku a na Slovensku by sme túto nadstavbu chceli spustiť niekedy v októbri. Aplikácia naberá všetky dáta z telefónu, smart hodiniek, prsteňov alebo od lekárov. Lekár – diabetológ vás zaradí do systému 1 až 5, kedy sa vám aplikácia pripomína raz za mesiac alebo aj raz za deň a vyzve vás k tomu, aby ste si buď zmerali cukor klasickou metódou pichnutia do prstu alebo máte elektronický snímač na ramene, ktorý zbiera dlhodobé dáta.

Rovnako meria ako sa hýbete, chodíte, dokonca vám prídu edukačné videá. Veľa ľudí povie, že to vie, ale keď to vidia pred sebou a pripomína sa im to vidia, že to tak nie je. Dodržujú režim raz za rok, krátko pred návštevou diabetológa. Šesť týždňov dodržiavajú režim, potom nie a veľa z nich skončí nakoniec v nemocnici. Čo to prináša diabetológom? Majú pol roka pravidelný – denný prehľad o tom, ako sa daný človek o seba stará a pacienta motivovaného k tomu, aby sa hýbal. V Česku sa uvažuje nad tým, že aplikácia bude zaradená do úhrad od 1.1.2023. Efektom pre štát, pre poisťovne je, že vďaka tejto aplikácií vieme znížiť až 75% hospitalizácií.

Ak sa znížia hospitalizácie, kedy pacienti zbytočne končia na JIS-kách, tak sa uvoľnia pre pacientov s elektívnou zdravotnou starostlivosťou. Pre tých, ktorí zdravotnú starostlivosť potrebujú, ale čakajú dnes na ňu aj rok alebo dva. Len tým, že pacienta informujete a lekár si ho môže cez aplikáciu strážiť, znížime počet hospitalizácií. A tieto dáta máme potvrdené aj z momentálne prebiehajúceho projektu. Ako vôbec prvá česko-slovenská spoločnosť sme pred mesiacom dostali v Španielsku cenu za humanitný prínos technológie ľudstvu.

Vráťme sa na záver k Peru. Vašu aplikáciu využívajú námorníci. Ako sa vám podarilo naštartovať takýto projekt?

Náš vedúci vývoja v Peru je bývalý zamestnanec ministerstva zdravotníctva. Je to špičkový vývojár, ktorý s nami spolupracuje na denne báze. Vedel, že v Peru sa na námorných a riečnych lodiach používajú telefóny, cez ktoré sa námorníci radia s lekárom alebo ošetrovateľom.

Podobne to prebieha aj na cargo nákladných lodiach. Nemajú tam ale žiadnu kartotéku, nie je to zabezpečené, nespĺňa to podmienky digitálnej bezpečnosti. A v Latinskej Amerike sú v tomto smere prísne pravidlá. Množstvo ľudí zároveň býva v džungli, ktorou pretekajú rieky. Vďaka aktivitám či už zo strany OSN alebo Elona Muska je vo všetkých tých dedinách internet, ale takmer nikde nie je lekár. V Peru sa to rieši práve tak, že riečne lode jazdia medzi dedinami a raz za polroka, raz za rok ich navštívia.

Okrem toho tam nie je žiadna lekárska starostlivosť. Lekárom na námorných, ale aj riečnych lodiach dávame k dispozícii aplikáciu MEDDI. Pacienti v džungli ju majú tiež. Napríklad mama, ak zistí, že jej dieťa má nejakú vyrážku a má prístup k tzv. konsignačnej lekárni, tak zavolá lekárovi na lodi, ten sa cez videohovor pozrie na dieťa, pozrie si v telefóne zdravotnú kartu dieťaťa a dá im odporúčanie, ktoré lieky si majú zobrať.

Takže ak to zvládnu námorníci v Peru, zvládneme to aj my uprostred dovolenkovej sezóny z akéhokoľvek miesta na svete...

Presne tak. Vždy sa spojíte so slovenským lekárom, aplikáciu stiahnete do 5 minút a registrácia je zúfalo jednoduchá. Aplikáciu stiahnete zadarmo, v telefóne ju máte zadarmo a raz za rok ju môžete použiť úplne zadarmo.

 

 

01 - Modified: 2024-04-18 08:09:54 - Feat.: - Title: Rozhovor: Telemedicínu treba zapracovať do legislatívy, čaká nás dátová explózia 02 - Modified: 2024-04-11 12:17:07 - Feat.: - Title: Prví pacienti s chronickým srdcovým zlyhávaním sú diaľkovo monitorovaní 03 - Modified: 2024-03-27 09:59:21 - Feat.: - Title: Riaditeľ ZP Union: Posuňme telemedicínu ďalej. Spúšťame diaľkový monitoring pacientov s chronickým srdcovým zlyhávaním 04 - Modified: 2024-03-13 09:44:58 - Feat.: - Title: Banskobystrická župa chce rozbehnúť telemedicínu 05 - Modified: 2023-06-08 05:00:00 - Feat.: - Title: Telemedicína: Jej prínosy nemôžeme u nás využívať naplno, rozvoj brzdia prekážky
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/meditalk, menuAlias = meditalk, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
20. apríl 2024 10:50