StoryEditor

Biely dom? Len ak ste "v balíku"

11.04.2007, 00:00
Dokonalý imidž, usmiata tvár, drahé oblečenie, úderné slogany a v pozadí doznievajúce dojemné tóny americkej hymny. Za päť minút hollywoodskej slávy si však kandidáti na post amerického prezidenta musia poriadne priplatiť.

Dokonalý imidž, usmiata tvár, drahé oblečenie, úderné slogany a v pozadí doznievajúce dojemné tóny americkej hymny. Za päť minút hollywoodskej slávy si však kandidáti na post amerického prezidenta musia poriadne priplatiť. Na ich kontách sa za prvé tri mesiace neobyčajne dlhej kampane objavili rekordné sumy. Prvýkrát v histórii volieb majú náklady prekročiť miliardu dolárov, čo je takmer 25 miliárd korún. Ako najšikovnejší "lovec peňazí" sa ukazuje demokratická senátorka štátu New York Hillary Clintonová. Vo vrecku má už 26 miliónov dolárov. Len o milión menej má jej kolega z Demokratickej strany, senátor Barack Obama.
Prvý dojem vyjde draho
Predvolebný boj sa líši od predchádzajúcich tým, že v ňom bude chýbať aj úradujúci prezident aj viceprezident. "Nové tváre" preto musia viac ako predtým staviť na prvý dojem. To v praxi znamená cestovať (najmä lietadlom) po štátoch a posilniť tímy spolupracovníkov. Svoje si vezme aj televízna kampaň v hlavných mestských oblastiach. S tým, ako si kandidáti budú kupovať obmedzený počet reklám v hlavných mestských oblastiach, televízie budú zvyšovať ceny ako na aukciách. "Americké prezidentské voľby sú ako svetová vojna, kde sa bojuje na mnohých frontoch, na ktorých kandidáti naozaj musia nasadiť svoje sily na rozsiahlom území," povedal Ross Baker, profesor politických vied na Rutgersovej univerzite.
Odkiaľ sa sypú doláre
Prezidentskí kandidáti v Amerike sa pri financovaní kampane spoliehajú hlavne na súkromné zdroje. Aj keď tam existuje systém obmedzeného verejného financovania z fondov federálnej vlády, prax ukázala, že "po známosti" to vynáša viac. Americký zákon umožňuje viaceré spôsoby financovania. Priamou cestou možno kandidátovi darovať maximálne dvetisíc dolárov. Oveľa zaujímavejšie sú však pre kandidátov "softmoney". Sú to peniaze, ktoré možno darovať jednej zo strán, a tá rozhodne, ako s nimi naloží. Môže ich dať na reklamu kandidáta alebo iné účely. Spravidla ide o veľké sumy. Reformy financovania v Amerike viedli k založeniu organizácií s názvom 527. Sú to mimovládne organizácie, ktoré zbierajú peniaze pre kandidáta, ktorého si vyberú. Prispievajú na ne bohatí jednotlivci i skupiny. Tieto už neraz dramaticky zamiešali karty v prezidentskom boji. Negatívnu skúsenosť mal s nimi senátor John Kerry, keď skupina veteránov pred voľbami zasponzorovala televíznu reklamu, ktorá spochybnila jeho vojenskú minulosť.

Kliknutím na obrázok ho zväčšíte...

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
10. máj 2024 08:47