StoryEditor

Uveriteľné ťažkosti jednej krásky

20.10.2006, 00:00

Filmy Jana Hřebejka sú obvykle svetlým bodom súčasnej českej kinematografie. Oceňujú ich tak kritici, ako aj diváci -- mnohé zo scén filmov Pelíšky či Pupendo zľudoveli. Teraz prichádza ďalší produkt zohraného tímu Hřebejk, Jarchovský, Trojan. Kráska v nesnázích navyše už u divákov zabodovala, keď na tohtoročnej karlovarskej filmovej prehliadke dostal film zvláštnu cenu. Reakcie tamojších batôžkarov boli však rôzne -- mnoho výborných scén, celkový príbeh však trochu pokrivkáva. Možno aj pre to, že od Horem pádem sa Hřebejk preorientoval na súčasné témy, a tie sa robia horšie než predchádzajúce "retro".
Marcela má tridsať rokov, dve deti a miluje manžela, ktorý nie je ani dobrý, ani poctivý, na čo čoskoro dôjde. V tejto situácii Marcela odchádza k matke, kde namiesto oázy pokoja pokračuje bývalý rodinný psychoteror. A nielenže nepoľavuje, ale naopak, stupňuje sa. Marcela balansuje medzi zlým otčimom Richardom a milujúcou matkou, normálne spolužitie nehrozí. V tomto momente sa na scéne objavuje bohatý Čechotalian Evžen, ktorý ponúka Marcele lásku, istotu zázemia a nádej pre ňu a jej deti. Odolá rodinným závislostiam od problémov a vášne, ktorá ju púta k jej "napravenému" manželovi?

Hřebejk dozrieva
Kráska v nesnázích nie je jednoduchý film, aj keď miestami bude tak na niekoho pôsobiť. Príbeh je akousi hřebejkovskou variáciou na Pygmalion na pozadí súčasnosti. Tá, žiaľ, film veľmi ovplyvnila, takže veľkú romantiku nečakajte, skôr situačnú tragikomédiu. Petr Jarchovský odviedol dobrú prácu na scenári pri vykreslení a opise jednotlivých scén, tmeliaca hmota však nefunguje tak, aby príbeh vyznel celistvo. Nadväznosť jednotlivých etúd pokrivkáva a ani záver filmu nevyznieva presvedčivo. Na druhej strane Hřebejk dokázal vybrať skvelých hercov pre jednotlivé postavy a scenáru vtlačil natoľko svoj režisérsky rukopis, že sa scenáristické negatívum zrazu zmenšilo. Je poznať, že s každým svojím filmom Hřebejk vyzrieva a keby dostal Jarchovského scenár do ruky niekto iný, rozhodne by výsledok nebol rovnako kvalitný. Hlavným kalibrom sa už v minulých filmoch stali rodinné škriepky a Hřebejk z nich znova vychádza ako víťaz. Veľmi šťastnú ruku mal aj pri výbere hlavných predstaviteľov. Najmä Jiří Schmitzer v úlohe Marcelinho otčima je neuveriteľne slizký tyran, ktorý však dokáže veľmi presvedčivo -- miestami až vychovávateľsky neznesiteľne -- podať svoj názor.

Príliš reálne
Osemročná herecká pauza sa nijako neprejavila na jeho filmovej partnerke Jane Brejchovej, ktorá je natoľko milujúcou matkou, až to bolí. Aňa Geislerová v hlavnej úlohe Marcely pôsobí nenútene a herecky sa presne trafila do modelu súčasnej ženy v Kristových rokoch. Josef Abrhám jedinú kladnú úlohu vo filme stvárni s náležitým šarmom a eleganciou, nedá sa mu nič vyčítať, ale ani ho za nič extra pochváliť. Potvrdzuje sa, že Jan Hřebejk dokáže svojich hercov viesť tak, že sa o žiadnej z dôležitých postáv nedá povedať, že by bola zle zahraná. Hřebejk postavil Krásku na rafinovanom spôsobe rozprávania jednoduchého príbehu: zničujúce psychické deptanie a bezvýchodnosť strieda nádej, láskavosť a šťastie, avšak všetko speje k nezvyčajným a nečakaným koncom. Pritom sa oprel o prepracované herecké výkony, mierne nečakané zvraty, tradičný humor, niekedy až príliš blízky každodennej realite. Krásku v nesnázích úspech zrejme neminie, na to je film príliš dobre nakrútený. Navyše model, keď chudobné dievča vďaka bohatému mužovi k šťastiu prišlo, spoľahlivo funguje už roky.

menuLevel = 2, menuRoute = style/vikend, menuAlias = vikend, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
17. máj 2024 19:59