Európska komisia predstavila hneď dvojicu nových regulí, ktoré by sa malo Európsku úniu posunúť k jednotnému digitálnemu trhu a spríjemniť tak život spotrebiteľom, rovnako ako podporiť biznis firiem. Prvý návrh by mal potešiť všetkých tých, ktorí cez internet predávajú a nakupujú.
Problém je preberanie článkov
Hoci tentoraz ide o pokus, ktorý je tak trochu skrytý v širšej problematike autorských práv a z toho plynúcich problémov spotrebiteľov, nie je to prvýkrát, keď sa vyhľadávanie a preberanie článkov dostáva do predmetu diskusií. S rôznymi koncepciami tohto problému sa už skôr na celoeurópskej i národnej úrovni experimentovalo. Tlačia na to mediálne domy, ktorým prekáža, že im vyhľadávače berú čitateľa a divákov, ktorí potom nenavštevujú ich weby. Niektoré členské štáty EÚ už dokonca konali, výsledky sú však značne zmiešané. Google bol napríklad nútený vypnúť službu Google News v Španielsku po tom, čo vláda v tejto krajine zaviedla „úryvkovou daň“. Americký internetový gigant sa, samozrejme, bráni, že nerobí nič zlé a že podobné služby vydavateľom, naopak, pomáhajú.
„Internet vytvára pre spravodajstvo obrovské príležitosti, ako osloviť viac čitateľov. Prináša však tiež výzvy. Daň z úryvkov nie je životaschopnou odpoveďou na tieto výzvy, ako ukazujú skúsenosti zo Španielska a z Nemecka. Nie je to dobré pre vydavateľa,“ tvrdí Google.
Nemeckí vydavatelia boj vzdali
A prax z Nemecka mu skutočne dáva za pravdu. Podobný zákon ako v Španielsku tu začal platiť v minulom roku. Len s tým rozdielom, že platiť poplatky zo zobrazovaných článkov nie je povinné, ale záleží na vydavateľovi, či Googlu svoj obsah nedá a bude ich požadovať. Po tejto možnosti okamžite siahli zhruba dve stovky vydavateľov. Väčšina z nich už od toho však zase upustila, a to vrátane najväčšieho nemeckého mediálneho domu Axel Springer, ktorý okrem iného vydáva aj najčítanejší európsky denník Bild.
Už po štrnástich dňoch, čo Google nezobrazoval správy z webov tohto vydavateľstva, bol totiž pokles návštevnosti internetových stránok obrovský. Generálny riaditeľ Mathias Doepfner to komentoval slovami, že keby v tom firma pokračovala,„odstrelila by sa z trhu“. Teraz sa navyše ukazuje, že príliš nefunguje ani španielsky model. Nedávna štúdia tamojšej asociácie vydavateľov periodickej tlače totiž hovorí, že nová legislatíva pripraví vydavateľa o 10 miliónov eur ročne. To v konečnom dôsledku dopadne na menšie médiá, na rôznorodosť obsahu a na tempo inovácií. Aj preto už minulý týždeň dostala Európska komisialistod 12 európskych vydavateľských asociácií, ktoré Brusel nabádajú, aby žiadnu podobnú daň neprijímal. Obávajú sa totiž, že by sa ich členovia stali v online svete „neviditeľní“. Podľa komisára pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Günthera Oettingera je však na vynášanie súdov čoskoro. Jasnejšie bude až v druhom štvrťroku 2016.