Predstavte si hypotetickú situáciu. Nachystali ste večeru pre svojich príbuzných alebo priateľov. Väčšina z nich už za sebou má dve alebo tri kolá pitia pre dospelých a práve sa pustili do hlavného chodu – lahodných grilovaných kreviet s kašou.
Jedz. Bola to urážka alebo kompliment? Alebo oboje dokopy? Urážlivo sa na mňa pozrela.
Zlozvyk či tradícia?
Ide potenciálne o najhorší pasívne agresívny zlozvyk, keď konzument nepriamo naznačí, že jedlo, ktorým sa kŕmi, je horšie ako ním navrhnutá lepšia, kvalitnejšia verzia - zvyčajne jeho vlastná.
Podobný scenár sa môže odohrávať v akomkoľvek prostredí, kde sa podáva jedlo, teda v reštauráciách či kaviarňach, ale obzvlášť urážlivý je v prípade, keď vyvrie v domácom prostredí priamo pred osobou, ktorá jedlo pripravila.
Ak máte pocit, že sú tieto nepriame urážky maskované za kompliment vynálezom modernej doby, potom sa mýlite. Toto správanie sa odohrávalo a bolo zaznamenávané po stovky rokov.
Americký ekonóm a sociológ nórskeho pôvodu Thorstein Veblen vo svojej prelomovej štúdii o bohatstve a konzumerizme Teória zaháľčivej triedy z roku 1899 tvrdí, že zlomyseľné a zlovoľné porovnávanie je kľúčovým spôsobom, ako sa príslušníci bohatej alebo majetnej triedy aktívne snažia odlíšiť od ľudí s nižším sociálno-ekonomickým statusom.
Porovnávanie podľa neho predstavuje "proces oceňovania osôb s ohľadom na ich hodnotu", ktorý sa často odvíja od hromadenia a vystavovania na obdiv či zverejňovania nadštandardného majetku.
A práve to je tá dôležitá časť. Nestačí to, že si kritik vášho jedla môže dovoliť kúpiť a použiť pravú smotanu, keď pripravuje kašu. Musí túto skutočnosť oznámiť nahlas ostatným, aby tak demonštroval svoju nadradenosť nad nimi.
Recept, v ktorom pomením väčšinu
Kerry Crisleyová, americká spisovateľka a odborníčka na komunikáciu, zažila podobnú situáciu počas rodinnej večere s svokrou a svokrou.
"Podávala som pastiersky koláč a svokra ma požiadala o recept. Polichotilo mi to a cítila som sa ako dobrá hostiteľka," povedala. No jej dobrý pocit čoskoro nabral mätúci a dosť urážlivý smer.
"Keď som sa s ňou ďalší raz videla, povedala mi, že na večeru pripravila ´ten môj recept´. A vzápätí dodala, čo všetko na ňom zmenila. Ja dávam navrch šťuchané zemiaky s čedarom. Ona použila plátky zemiakov posypané parmezánom. Namiesto hovädzieho použila mleté morčacie mäso. A dala doň len polovicu worcesterovej omáčky. A ja som si rázom prestala pripadať ako dobrá hostiteľka a začala som sa cítiť ako pekne mizerná kuchárka," dodala Crisleyová.
Ako reagovať na zlú výchovu?
Podľa Nicka Leightona, novinára, odborníka na etiketu a autora podcastu Vychovali vás vlci?, ide rozhodne o prejav zlého vychovania. "Vo všeobecnosti je etiketa najmä o tom, aby sme mali na pamäti city a pocity ďalších ľudí. Čokoľvek, čo je zlomyseľné, zlovoľné, nepríjemné, pochybné či zamerané na vyvolanie sporu či nepriateľstva, nie je kompatibilné so zdvorilosťou," uviedol s tým, že s etiketou takéto veci nemajú nič spoločné.
A ako sa k urážke maskovanej ako kompliment postaviť? "Ako hostiteľ, ktorý pripravil pohostenie pre ostatných a stal sa terčom podobného správania, máte rad spôsobov, ako sa k nemu v súlade s etiketou postaviť," povedal Leighton.
"Môžete to priamo, ale zdvorilo okomentovať, alebo to absolútne ignorovať. To záleží na tom, akú máte náladu, akí ste tolerantní a aký je vzťah medzi vami a dotyčnou osobou. Ja by som sa asi prikláňal k miernemu úsmevu a rýchlej zmene témy. A potom by som uvažoval o tom, koho pozvem - a nepozvem - nabudúce," dodal.