Wikipedia/Hydrargyrum

Sputnik na ňu nemá. Sonda, ktorá "žije" už 60 rokov

09.10.2017, 12:35
Vesmírna sonda Vanguard 1 obieha už 60 rokov okolo Zeme. Ide tak o najstarší satelit, ktorý sa pohybuje na obežnej dráhe a zostáva stále funkčný.

Prístroj, ktorý mal pôvodne za úlohu merať hustotu zemskej atmosféry, do kozmu vypustili Američania v roku 1958. Od tej doby sonda stále krúži okolo Zeme, informujú Lidovky.

Kovová sonda, ktorá je zhruba veľkosti pomaranča (priemer 16 cm), sa stále pohybuje vo vzdialenosti medzi 650 až 3800 kilometre od Zeme. Informáciu zverejnilo Európske centrum vesmírnych operácií v nemeckom Darmstadte.

"Staré satelity, ako je napríklad Sputnik, už dávno zanikli v atmosfére. Odhadujeme, že Vanguard 1 zostane na obežnej dráhe ešte stovky rokov. Môžu to byť ale aj tisíce," opisuje kozmický analytik Tim Flohrer.

Sonda Vanguard 1 je druhým najstarším satelitom, ktorý bol kedy vypustený do vesmíru. Na prvom mieste ho predbehol sovietsky Sputnik, ten ale už zhorel pri návrate na Zem. Sovieti ho pritom do vesmíru vypustili necelý rok pred Vanguard 1.

"Sovietska sonda vtedy vzbudila v americkom vojenskom štábe strach. Uvedomili si, že Sovietsky zväz je technologicky vyspelý a môže Spojené štáty kedykoľvek zasiahnuť vojenskú útočnú raketou," opisuje historička Angelina Callahanová z americkej Námornej výskumné laboratóriá (NRL).

Vtedy boli sondy typu Vanguard prvým americkým satelitným programom. Systém Vanguard sa skladal z trojfázovej rakety, ktorá predchádzala výskumným transportným raketám s pasažiermi. Na jeho výrobe sa medzi rokmi 1957 a 1958 podieľalo 67 národov, vrátane niekoľkých krajín Východného bloku.

Stroj bol na obežnú dráhu vypustený 17. marca roku 1958. Jeho štartu sa prizerali štátni politici, členovia vojenského štábu aj médiá z celého sveta. Sonda z obežnej dráhy potom vysielala údaje o hustote atmésféry a poskytla tak prvé meranie povrchovej atmosféry Zeme. Odhadla tiež počet mikrometeoritov, ktoré obklopujú planétu.

Vanguard 1 ale nie je jediný zastaraný kus techniky, ktorý krúži okolo planéty. Európske centrum Vesmírnych operácií eviduje celkovo vyše 23 000 predmetov, ktoré v súčasnosti obiehajú okolo Zeme. "Sú medzi nimi vesmírne rakety a satelity, ale aj kusy vesmírnej techniky, odpad alebo vyhorené motory rakiet, ktoré sa pri štarte odpojili," dodáva Flohrer. To všetko sa okolo planéty nahromadilo počas šesťdesiatročného objavovania vesmíru.

01 - Modified: 2024-04-16 18:03:17 - Feat.: - Title: Astronómovia objavili najväčšiu čiernu dieru v Mliečnej ceste. Je 33-krát väčšia než Slnko 02 - Modified: 2024-04-08 09:37:23 - Feat.: - Title: Na severoamerickom kontinente bude o pár hodín možné sledovať úplné zatmenie Slnka 03 - Modified: 2024-04-10 08:45:47 - Feat.: - Title: Blíži sa úplné zatmenie Slnka. A mohlo by vyriešiť zvláštnu záhadu 04 - Modified: 2024-04-05 08:52:37 - Feat.: - Title: Mesiac má mať vlastný čas, bude fungovať podľa jeho pohybu 05 - Modified: 2024-04-07 22:00:00 - Feat.: - Title: EÚ musí opustiť svoj kafkovský svet