Päť podmienok pre daňovú uznateľnosť sponzoringu športu, s praktickým vysvetlením dôsledkov a súvislostí.
Sponzoring športu je možné od 1. januára 2016 považovať za daňovo uznateľný výdavok. Podnikatelia však musia pre jeho uznateľnosť splniť niekoľko, pomerne zložitých podmienok.
V nasledujúcom článku vám vysvetlíme, ktoré to sú. Musíte splniť tieto podmienky:
_____________________________________
Prvá podmienka
Osoba príjemcu sponzorského
Aby si mohol podnikateľ dať sponzorské do daňovo uznateľných výdavkov, môže ho poskytnúť iba určitým, zákonom vymedzeným príjemcom. Príjemca musí byť v prvom rade členom národného športového zväzu alebo národnej či medzinárodnej športovej organizácie. Následne musí ísť o športového reprezentanta, profesionálneho športovca, talentovaného amatérskeho športovca (so zmluvou o príprave talentovaného športovca), trénera, inštruktora športu alebo o športovú organizáciu.
Čo to znamená v praxi?
Prijatím zákona o športe deklaroval zákonodarca svoju snahu o podporu športu na medzinárodnej, národnej, regionálnej a miestnej úrovni. Pri zadefinovaní sponzorského však zákonodarca poňal osobu príjemcu sponzorského prísne a naviazal ho na členstvo v národnom športovom zväze alebo národnej či medzinárodnej športovej organizácii.
Dopláca na to práve športujúca verejnosť združená v občianskych združeniach, ktoré často takýmto členstvom nedisponujú. Miestne športové organizácie (napríklad občianske združenie amatérskych hráčov volejbalu, občianske združenie zamerané na detský basketbal vedené učiteľom miestnej ZŠ a pod.) sponzorské dostať nemôžu, pokiaľ teda nebudú členmi národného športového zväzu alebo národnej či medzinárodnej športovej organizácie.
Ak sú finančné prostriedky poskytnuté športovcom či športovým organizáciám iným ako vyššie zadefinovaným a zároveň títo nedisponujú potrebným členstvom, nejde o sponzorské, ale o dar. Dar je pre podnikateľa daňovo neuznateľným výdavkom.
_____________________________________
Druhá podmienka
Zazmluvnenie sponzorského a jeho zverejnenie
Sponzorské je možné poskytnúť iba na základe zmluvy o sponzorstve v športe. Táto zmluva musí mať písomnú formu a musí obsahovať náležitosti zadefinované zákonom o športe. Príjemca sponzorského musí zmluvu následne zverejniť. Ďalej je príjemca povinný zverejňovať príjmy z tejto zmluvy, ako aj vykazovať ako sponzorské použil.
Čo to znamená v praxi?
Zákon o športe zavádza zvýšenú administratívu najmä pre príjemcu sponzorského. Dôvodom je snaha zákonodarcu zabezpečiť transparentnosť a znížiť korupciu.
Pokiaľ by zmluva o sponzoringu v športe nebola uzatvorená v súlade so zákonom o športe, alebo pokiaľ príjemca neplní svoje zverejňovacie povinnosti, nejedná sa o sponzoring. Poskytnuté finančné prostriedky by sa preklasifikovali na dar, ktorý je pre podnikateľa daňovo neuznateľným výdavkom.
_____________________________________
Tretia podmienka
Zaplatenie a použitie
Podnikateľ si môže uznať za daňové výdavky iba také sponzorské, ktoré príjemcovi sponzorského reálne zaplatil. Zároveň platí, že v konkrétnom roku si podnikateľ môže uznať iba tú časť sponzorského, ktorú jeho príjemca v danom roku použil v súlade s účelom zmluvy o sponzorstve.
Čo to znamená v praxi?
Táto podmienka bola zavedená s cieľom predchádzať daňovým únikom. Účtovne sa totiž zmluva o sponzoringu účtuje v čase jej uzatvorenia. V praxi to teda znamená, že sa v čase uzatvorenia zmluvy znižuje účtovný výsledok hospodárenia (buď o celú hodnotu sponzorského alebo o jeho časovo rozlíšenú časť v súlade s účtovnými predpismi).
Účtovné výdavky na sponzoring však neznamenajú automaticky aj výdavky uznané pre daňové účely. Do daňových výdavkov sa sponzoring dostáva až po splnení podmienky zaplatenia (podnikateľom) a použitia (príjemcom). To za určitých okolností môže byť v neskorších zdaňovacích obdobiach podnikateľa.
_____________________________________
Štvrtá podmienka
Kladný základ dane
Podnikateľovi sa sponzorské uzná ako daňový výdavok iba vtedy, ak vykáže kladný základ dane.
Čo to znamená v praxi?
Pokiaľ podnikateľ vykáže daňovú stratu, celé sponzorské sa automaticky stáva daňovo neuznateľným výdavkom.
_____________________________________
Piata podmienka
Prepojenie sponzorského na zdaniteľné príjmy
Pre daňovú uznateľnosť akéhokoľvek výdavku sa vždy skúma, či bol výdavok vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov. Táto podmienka sa vzťahuje aj na sponzorské.
Čo to znamená v praxi?
V prípade daňovej kontroly musí podnikateľ preukázať, ako mu sponzoring pomohol dosiahnuť, zabezpečiť či udržať zdaniteľné príjmy. Z podstaty sponzorského vyplýva povinnosť príjemcu povoliť podnikateľovi spájať svoje meno či výrobok s príjemcom.
Aby teda podnikateľ obhájil svoje výdavky na sponzoring, doporučuje sa aby aktívne spájal svoje meno či výrobok so športovcom či športovou organizáciou. O tejto skutočnosti by zároveň mal mať evidenciu, ktorá dané prípadnej daňovej kontrole dostatočne preukáže.
______________________________________
Autor: Marcela Bošková, daňová poradkyňa
marcela.boskova@atsolutions.sk
www.atsolutions.sk