StoryEditor

„Toto považujem za vzor spotvoreného zákona“

02.09.2013, 00:00
Byrokratický nezmysel. Firmy sú povinné nahlasovať a odhlasovať svojich dohodárov. Niekedy to musia riešiť na osobu aj niekoľkokrát do mesiaca.

Zamestnať dohodárov, odkedy sa musí za nich odvádzať zdravotné poistenie, je pre firmu hotová katastrofa. Tvrdí to spoločnosť Tesco, ktorá zamestnáva tisíce ľudí pracujúcich na dohodu. V čom je problém?  V nahlasovaní a odhlasovaní dohodára do zdravotnej poisťovne hneď, ako nastúpi do zamestnania. Zákon prikazuje urobiť to najneskôr do ôsmich dní. Ak však pracovník, napríklad pokladníčka, pracuje vždy len dva oddelené dni v týždni, treba to každý týždeň hlásiť zdravotnej poisťovni. To je mesačne najmenej štyrikrát. „Od začiatku roka, odkedy platí táto hlúpa povinnosť, máme u nás piatich ľudí, ktorí manažujú len administratívu prijímania, nahlasovania a odhlasovania dohodárov a sledovania ich finančných nárokov,“ hnevá sa riaditeľ komunikačného oddelenia Tesca Michal Dyttert. Situácii ešte priťažuje, že študent, dôchodca a bežný pracujúci majú každý inú sadzbu odvodov. „A elektronický kontakt so zdravotnými poisťovňami síce znie skvele, ni sú to hodiny práce,“ dodáva riaditeľ.  

Riešenie je v zjednodušení
Dohodárskej administratíve sa kvôli prácnemu nahlasovaniu, ale aj pre ďalšie komplikácie, radšej vyhýba aj spoločnosť Eko agro Bukovce. „S dohodármi sme celkom prestali spolupracovať,“ priznáva šéf Jozef Harvilko.
Náročná agenda s hláseniami okolo dohodárov sa tak postarala o to, že sa dostala do TOP desiatky kandidátov na víťaza v ankete Byrokratický nezmysel roka.
Ako by sa však dala táto absurdita vyriešiť? „Hlavne zjednodušením a zavedením rovnakých sadzieb pre všetkých,“ zdôrazňuje Dyttert.

Zmätočne pripravené opatrenie
Veľmi kriticky hodnotia administratívnu záťaž pri dohodároch aj stavovské podnikateľské a zamestnávateľské organizácie. Podľa Mariána Letovanca, riaditeľa sekcie národných a medzinárodných programov Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania, takýto problém tu pred rokom nebol. Namiesto búrania bariér pre podnikateľov im tu pribudla nová regulácia, prinášajúca zbytočnú administratívnu aj finančnú záťaž. Podľa Jána Oravca, predsedu Združenia slovenských podnikateľov, veľa prezrádzajú medzinárodné rebríčky, ktoré hodnotia, s akým komfortom funguje pre podnikateľov sociálny a zdravotný systém tej-ktorej krajiny. Slovensko sa v nich nachádza na katastrofálnom mieste. „Je to preto, lebo plnenie týchto povinností si vyžaduje príliš veľa transakcií a úkonov. Preto som rád, že sa aj tento ´nezmysel´dostal do TOP desiatky, aby sa začal riešiť.“
Rastislav Machunka, prezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení, pokladá túto byrokratickú absurditu za vzorový príklad spotvoreného zákona. „Je to výsledok stavu, keď sa nekompetentne a bez toho, aby sa vyjadrili zainteresovaní v pripomienkovom konaní, niečo navrhne z titulu politickej moci.“ Riešením je podľa neho zrušenie opatrenia. „Veď ak dnes môže byť odpracovaná na trvalý pracovný pomer 1 hodina mesačne, na ktorú vy nahlásite pracovníka poisťovni, on dostane mzdu 5 eur a z nej odvedie zdravotné poistenie, prečo to pri dohodárovi nejde rovnako? Je to len ďalší ťah, aby sa dohodári zlikvidovali a ľudia nemali prácu.“

Nevyhnutná byrokracia?
Zdravotné poisťovne priznali, že aj im agenda dohodárov od platnosti novely výrazne narástla, ale zväčša obhajujú jej nevyhnutnosť. Riešenie vidia skôr v náraste elektronizácie agendy, než v odstránení opatrenia, teda zbytočne vysokej frekvencie úkonov.  
Napríklad podľa Moniky Šimunovej z Dôvery sa ich zaťaženie okolo tejto agendy výrazne znížilo po tom, ako aj menší platitelia poistného začali využívať elektronickú pobočku. „Byrokraciu, ktorú môže vyvolať akákoľvek zmena zákona, vie do veľkej miery odstrániť elektronizácia služieb,“ presviedča. Naproti tomu Judita Smatanová z Unionu pripustila, že jedným z riešení by mohla byť úprava frekvencie nahlasovania dohodárov. „Ale to je skôr otázka na zákonodarcu a asociáciu zamestnávateľov,“ myslí si. Jedine VšZP dovoľuje, že ak ide o zmeny v rámci tej istej dohody, zamestnávateľ sa nemusí striktne držať lehoty 8 dní. Podľa  Aleny Michalicovej z VšZP zamestnávateľ v takom prípade pri prihlasovaní a odhlasovaní postupuje tak, že zmeny nahlasuje do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom zmena nastala.
V tomto duchu zareagovalo aj ministerstvo zdravotníctva, vehementne sa brániac obvineniu z  nadmernej byrokracie. Tvrdí, že už teraz umožňuje zamestnávateľom nahlasovať všetky zmeny dohodárov do zdravotných poisťovní elektronicky iba raz mesačne spolu za predchádzajúci mesiac.
Riaditeľ komunikácie Tesca Dyttert však oponuje, že to síce umožňujú, ale je to v rozpore so zákonom, ktorý hovorí o 8 dňoch.„Ako by reagovala kontrola? Nemôže postupovať podľa interného odporúčania, ale podľa zákona. Musela by udeliť pokutu.  Také riziko si nemôžeme dovoliť,“ uzatvára riaditeľ.
 


 

O čo ide pri prihlasovaní a nahlasovaní dohodárov

Neprimeraná administratívna záťaž vyplýva z povinného prihlasovania a odhlasovania zdravotne poistených osôb, ktoré pracujú na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Takúto osobu treba prihlasovať a odhlasovať len na tie dni, ktoré u zamestnávateľa reálne odpracovala, a to do 8 dní od zmeny. Ak teda niekto pracuje napríklad v utorok a vo štvrtok každý týždeň, treba ho vždy do 8 dní na tieto dni prihlásiť a odhlásiť do zdravotky. Musí sa to teda riešiť minimálne 4-krát v mesiaci.

Negatíva:
– dohodára treba prihlasovať a odhlasovať do zdravotnej poisťovne len na tie dni, ktoré u zamestnávateľa reálne odpracoval, a to do 8 dní od zmeny. Ak teda niekto pracuje každý týždeň napríklad v utorok a vo štvrtok, treba ho vždy do 8 dní na tieto dni prihlásiť a odhlásiť do zdravotky. Zamestnávateľ to musí riešiť minimálne 4-krát v mesiaci.
– hoci ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že už dnes umožňuje nahlasovať pracujúcich na dohodu do zdravotných poisťovní elektronicky iba raz mesačne, teda úhrnne za celý mesiac, zamestnávatelia oponujú, že musia dodržiavať zákon. Ak by im totiž prišla na kontrolu inšpekcia, mohli by ich neprihlásených/neodhlásených dohodárov posúdiť ako čiernu prácu.

Výpočet nákladov na administratívu:
Vo výpočte sme si zvolili vzorový príklad zamestnávateľa, ktorý má dohodára pracujúceho každý utorok a štvrtok. Nahlasovací/odhlasovací úkon (4-krát za mesiac) zaberie zamestnávateľovi 10 minút.

Počet dotknutých subjektov (zamestnávatelia): 158 304
Počet výkonov za rok: 48 Čas potrebný na výkon: 10 minút
Hodinová sadzba: 5,63 eura Cena (sadzba x čas): 0,94 eura
Frekvencia úkonov: 7 598 592
Administratívne náklady (sadzba x čas x frekvencia): 7 130 012,16 eura
Koľko stojí slovenských podnikateľov tento predpis (cena x frekvencia úkonov): 7 130 012,16 eura

---------------------------------------
Hlasujte za nezmysel
Hlasujte na www.hnonline.sk alebo www.byrokratickynezmysel.sk, ak chcete nezmysly odstrániť z legislatívy. Každý pondelok nájdete v HN bližšie rozobraté opatrenia nominované v tejto súťaži.
---------------------------------------

O čom sú nominované nezmysly, nájdete na:
hnonline.sk/byrokraticky-nezmysel-2013

01 - Modified: 2005-07-25 21:20:15 - Feat.: 0 - Title: Smer vo vláde? Experti sú veľkou neznámou
01 - Modified: 2024-04-22 10:51:09 - Feat.: - Title: Sú dôležitejší podnikatelia alebo stranícke tričká? Koalícia má šancu na reparát 02 - Modified: 2024-04-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Platenie daní má prejsť revolúciou. Štát chce odbremeniť firmy od záťaže týkajúcej sa státisícov zamestnancov 03 - Modified: 2024-04-03 14:35:49 - Feat.: - Title: Prezident má významný vplyv aj na podnikateľské prostredie 04 - Modified: 2024-03-27 17:00:00 - Feat.: - Title: Oszkár Világi: Ako nás obchádza šťastie 05 - Modified: 2024-03-13 12:30:06 - Feat.: - Title: Nemecká vláda schválila zákon o byrokratickej záťaži pre podniky a obyvateľov, zmeny zasiahnu rôzne oblasti
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
02. máj 2024 22:55