Elektronická pošta je už bežnou súčasťou našej každodennej komunikácie. Čo robiť, aby ste nemali schránku stále preplnenú správami?
1. Nemailujte, keď to nie je potrebné
2. Znížte počet správ v schránke
Zaručený spôsob, ako dostávať menej e-mailov, je menej ich písať. Nestačí danú informáciu oznámiť na najbližšom stretnutí? Zrušte zasielanie "noviniek", ktoré nepotrebujete. Povedzte kolegom, ktorí vás tyranizujú e-mailovými vtipmi, že jeden týždenne postačí.
3. Píšte krátko. Inak si to neprečíta nikto
Každá správa by mala obsahovať jedno oznámenie. Ak máte dve rôzne záležitosti, napíšte radšej dva e-maily. Všetko dôležité by malo byť v prvých dvoch krátkych vetách. Mnoho príjemcov nečíta ďalej. Až v ďalších vetách prichádza čas na komentáre a vysvetlenia.
V predmete správy buďte konkrétny - nepíšte Otázka, ale Projekt X: prosím odpovedzte do zajtra. Myslite vždy na to, ako ušetriť príjemcovi čas. Neprikladajte textovú prílohu, ktorej obsah by ste mohli zhrnúť priamo do textu. Tým zaručíte, že si adresát skutočne všimne podstatu správy.
4. Predchádzajte nedorozumeniam
E-mailová komunikácia vyznie vždy o jeden stupeň negatívnejšie, ako ste zamýšľali. Ak napíšete úplne neutrálnu správu, môže ju príjemca vnímať ako nepríjemnú. Preto ju formulujte vždy o stupeň pozitívnejšie.Ak nemáte čas detailne odpovedať do druhého dňa, pošlite odosielateľovi aspoň stručný odkaz, že ste e-mail čítali a odpoviete neskôr.
5. Spomaľte
Využívajte vopred pripravené texty, ktoré do e-mailu vložíte a podľa potreby upravíte. Správy vybavujte vždy v jednom bloku, po ktorom program zatvorte. E-mail nie je prostriedok okamžitej komunikácie. Neustále upozorňovanie na nové správy a reagovanie na ne býva príčinou zlej produktivity mnohých zamestnancov.
Autor: Dalibor Špok, psychologické a kariérne poradenstvo