Ak chcete ovplyvniť výber zákazníka, môžete v ňom vyvolať námietky. Či sú opodstatnené, alebo nie, mali by ste sa na ne pripraviť. Pozrime sa najprv, ako sa takéto námietky zvyknú dávať najavo a čo je pre ne typické.
Bezdôvodné námietky slúžiace ako výhovorka
Najčastejšie ide o spôsob, ako sa zbaviť obchodného partnera. Zdvorilo sa preto odmietne jeho ponuka a nenápadne sa tým ukončí pokračovanie vzťahu. Obvykle to zaznie už na začiatku rozhovoru, aby sa zabránilo v jeho pokračovaní. Povie sa napríklad: „Čakajú ma iné povinnosti“ alebo „Nechcem strácať čas“.
Úprimné, no neopodstatnené námietky
Nejde o psychologickú bariéru, ale o názor, ktorý si chce klient udržať, lebo je to jeho presvedčenie. Ukáže sa však, že sa mýli. Takýto názor je založený predovšetkým na jeho predstave o službe či produkte a ich predpokladaných vlastnostiach. Napríklad povie: „Je mi známe, že, že vo vašom úvere je veľa skrytých poplatkov, čítal som o tom“, alebo „Vaša banka má nízky rating“. Takéto námietky zvyčajne poukazujú na nedostatok znalostí, a preto je vhodné prediskutovať všetky detaily, dať im objektívnejší rámec podložený argumentami a faktami.
Úprimné, no opodstatnené námietky
Tieto výčitky bývajú úprimné preto, lebo klient je o nich presvedčený, a zároveň sú opodstatnené, pretože nijaká služba nebýva stopercentná. Z toho dôvodu si treba udržať rozvahu a výčitky prijať. Môžu byť rôzneho druhu, no musíte siahnuť po takej metóde, aby ste ich nekonfrontačne prekonali.
Priestor na vyjadrenie
Prvým a veľmi jednoduchým pravidlom je nechať klienta slobodne vysloviť všetky námietky bez prerušenia, týmto – akoby súhlasom – zvýšite jeho slovám dôležitosť. Navyše, keďže dostal priestor všetko povedať, bude mať pocit uspokojenia.
Z výhrady otázka
Ďalej treba využiť dobre známe techniky typu – zmeny námietky na otázku. Napríklad veta „Úver má príliš vysoký úrok“ sa môže zmeniť na takúto „Vy chcete vedieť, či tento úver nemá príliš vysoký úrok?“. Alebo veta: „Všetky banky ponúkajú takéto úroky z vkladov" môže znieť aj takto: „Zaujíma vás, ako sa naše úroky líšia od tých v iných bankách?“ Takouto metódou sa vyhneme priamej konfrontácii s klientom a nedotýkame sa jeho hrdosti, uznávajúc jeho právo na vyjadrenie vlastného názoru.
Odľahčenie situácie
Veľmi užitočná je technika zmiernenia námietok. Spočíva v tom, že s klientom súhlasíte v druhoradých veciach, prípadne priznáte, že mal v niektorých pravdu, ale v hlavnej veci neustúpite. Napríklad: „Áno, pri odsúhlasení úveru účtujeme poplatok, ale ten je iba jednorazový“.
Porovnanie ponúk
Vítanou metódou je aj porovnanie. Tkvie v tom, že ponuku porovnáte s inými.
Veľmi dôležité je aj dať najavo zákazníkovi rešpekt, napríklad vetou: „Dobre, že ste si všimli tento problém, z neho vidím, čo vás najviac zaujíma“. Ide o to, že tým prejavíte uznanie človeku za to, že si všíma aj detaily, ktoré iných vôbec nezaujímajú.
Čoho je dobré sa držať, ak má váš klient výhrady:
- umožnite klientovi povedať jeho námietky a netvrďte mu, že nemá pravdu
- stanovte si, v čom s ním môžete súhlasiť
- buďte si vedomý všetkých výhrad, ktoré sa najčastejšie objavujú v súvislosti s vašimi službami a sformulujte si na ne odpoveď
- nezdržiavajte sa pri výhrade, ktorú len ťažko odvrátite – vráťte sa k nej neskôr alebo ku koncu rozhovoru
- pamätajte si: ak má zákazník výhrady, znamená to, že má záujem o vaše služby a hľadá dôvod, ako by z nich mohol mať úžitok.