Čo robiť na obranu pred neplatičmi faktúr? Ako zabezpečiť takú obchodnú zmluvu, aby mi nezostali visieť neuhradené zákazky? Teoreticky je na to plno možností, no grifov, ktoré sa dajú efektívne využiť v praxi, je oveľa menej. Viaceré skôr vyplynú z konkrétnej situácie. Napríklad klasické upomienky a telefonáty už neúčinkujú, vyzývací list cez právnika alebo príkaz na platobný rozkaz súdu zvyknú zabrať skôr, tvrdí podnikateľka Jaroslava Lukačovičová.
Experti sa často odvolávajú aj na potrebu dôsledne formulovaných zmlúv. Tomáš Zárecký z advokátskej kancelárie Zárecký Zeman Ďurišová však tvrdí, že ani tzv. „nepriestrelná zmluva“ zďaleka nie je všeliek, zabezpečujúci disciplínu druhej strany. "V praxi často stretávame, že klienti veľmi podcenia potrebu preveriť si partnera pred uzavretím obchodno – záväzkového vzťahu. A ani počas neho nevenujú dosť pozornosti prvým prejavom platobných problémov protistrany."
Po ukončení vzťahu zase neraz vidno totálnu pasivitu pri vymáhaní už dávno splatnej pohľadávky. Preto podľa Záreckého nestačí si len zmluvne dohodnúť čo najširší katalóg zabezpečení pohľadávok, ale treba aktívnejšie a niekedy aj razantnejšie pristúpiť k ochrane svojich záujmov.
Čo nájdete v pondelkovej prílohe Poradca
- Ako zvýšiť istotu uhradenia faktúry
- Čo dať do obchodnej zmluvy
- Ktoré plusy a mínusy sú spojené so zmenkami
- Experti radia, ako si najprv preklepnúť obchodného partnera
Špecializovanú prílohu nájdete v dnešných tlačených HN.
Alebo si môžete jednoducho objednať pdf vydanie (aktuálne v deň vyjdenia, t. j. v pondelok 13. apríla) cez SMS na váš mail tu.
Staršie čísla HN v pdf formáte na stiahnutie nájdete tu.
Aktuálnu tému nájdete tu.