StoryEditor

Poradňa -- Účtovanie podnikateľa

27.07.2009, 00:00

Podmienky odpisov majetku
Fyzická osoba vedie jednoduché účtovníctvo, pričom v roku 2008 odkúpila nebytové priestory na podnikateľskú činnosť. Celková hodnota priestorov je podľa zmluvy 800 000 Sk. Zmluvne sú dojednané splátky na 4 roky, prvá splátka 50 000 Sk už bola realizovaná. Ako máme zaúčtovať tieto výdavky? Môžeme uplatniť odpisy, prípadne z akej sumy? Musíme čakať na prepis vlastníctva v katastri nehnuteľností?
Celkovú hodnotu záväzku v sume 800 000 Sk je potrebné zaúčtovať v knihe záväzkov. V peňažnom denníku sa v jednoduchom účtovníctve účtuje len o pohybe peňažných prostriedkov (okrem uzávierkových účtovných operácií). Jednotlivé splátky sa zaúčtujú na základe bankového výpisu ako "výdavky na bankovom účte" a ďalej do stĺpca "výdavky bez vplyvu na základ dane" a v druhovom členení do stĺpca "nákup dlhodobého hmotného majetku". Zároveň sa v knihe záväzkov účtuje postupné znižovanie predmetného záväzku. Daňové odpisy ako daňový výdavok na zabezpečenie príjmov sa môžu uplatniť pri uzávierkovej úprave výdavkov z celkovej hodnoty zakúpených nebytových priestorov, teda zo sumy 800 000 Sk. Pritom však musia byť splnené podmienky daňového odpisovania ustanovené v ustanoveniach § 22 až 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, najmä nebytový priestor musí byť využívaný na zabezpečovanie zdaniteľných príjmov a musí byť k 31. 12. 2008 evidovaný v účtovníctve. Podmienkou odpisovania majetku je jeho vlastníctvo, okrem výnimiek. Podľa § 2 ods. 2 Postupov účtovania pri nehnuteľnostiach obstaraných na základe zmluvy, pri ktorých sa vlastníctvo nadobúda povolením vkladu do katastra nehnuteľností a do nadobudnutia vlastníctva nadobúdateľ nehnuteľnosť užíva, dňom uskutočnenia účtovného prípadu je deň prevzatia nehnuteľnosti. U predávajúceho je dňom uskutočnenia účtovného prípadu deň odovzdania nehnuteľnosti. Ak nebude vklad do katastra povolený, účtovné zápisy sa zrušia. Obdobne je táto problematika upravená aj v ustanovení § 24 ods. 1 písm. c/ zákona o dani z príjmov.

Rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou
Pri predaji tovaru so zľavou máme účtovať záporný rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou v jednoduchom účtovníctve ako zníženie výdavkov na dosiahnutie príjmov?
Príjmy sa pre daňové účely oceňujú cenami bežne používanými v mieste a v čase plnenia alebo spotreby, a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia predmetného plnenia. Ak sú preto predajné ceny nižšie z objektívnych dôvodov vývoja na trhu v obchodovaní s predmetným tovarom, nemá to negatívny daňový dosah. Strata z predaja sa daňovo uznáva, a záporný rozdiel sa neúčtuje v rámci koncoročných uzávierkových operácií ako storno daňových výdavkov na obstaranie tovaru.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
17. december 2025 02:09