StoryEditor

Ako jeden z najväčších ukrajinských reťazcov mení nakupovanie na zážitok

17.06.2025, 00:00

Jeden z najväčších ukrajinských potravinových reťazcov ukazuje, že nakupovanie nemusí byť len nudnou rutinou. Silpo predstavuje koncept, ktorý vnáša do každodenného života originálnu kreativitu a radosť, vďaka čomu si získava čoraz väčšiu pozornosť aj za hranicami Ukrajiny.

Viac než len obyčajný supermarket

Silpo je súčasťou skupiny Fozzy Group, ktorá prevádzkuje vyše 300 predajní po celej Ukrajine. Dokopy zamestnáva viac ako 30 000 ľudí, takzvaných „perevershnykov“, ktorí robia pre hladký chod týchto reťazcov všetko, čo je v ich silách.

Pocit exkluzivity z nákupu zvyšuje aj fakt, že obchod berie svojich zákazníkov ako hostí, čo dokonale vystihuje jeho filozofiu. V Silpo totiž nejde len o bežný nákup potravín – ide o zážitok, pri ktorom zapojíte všetky zmysly. Keďže Silpo si skutočne potrpí na detaily, na pokladničnom bloku vás nečaká len suma, ale aj krátky citát na zlepšenie vášho dňa.

Aj vďaka tomu má Silpo mimoriadne lojálnu komunitu, ktorá sa však neobmedzuje len na nakupovanie. Zákazníci sa zúčastňujú gastronomických festivalov, ochutnávok, tematických akcií, či dokonca prehliadok predajní.

image
Silpo
 

Tradície aj kulinárske experimenty

Silpo však nie je len o dizajne, ale aj o kvalite a odvahe. Aby dostal svoj sortiment na čo najvyššiu úroveň, prevádzkuje vlastné pekárne Kraftiar, produkuje vlastné syry, podporuje malých farmárov, a v sortimente má široký výber importovaných produktov z viac ako 60 krajín sveta. Silpo rozvíja aj vlastné privátne značky ako Premiya, Povna Chasha, či Feels Good.

A ak máte chuť na niečo naozaj netradičné, Silpo už stihol:

  • vypustiť boršč do vesmíru,
  • uvariť najmenší boršč na Ukrajine (7 ml),
  • a upiecť croissant väčší ako novorodenec (5 kg).
image
Silpo
 

Každá predajňa rozpráva iný príbeh

Od roku 2014 Silpo stavia svoje obchody ako tematické umelecké priestory. Zabudnite na nudné regály a priemyselné svetlá – každý supermarket nesie originálny dizajn a rozpráva svoj vlastný príbeh. Nájdete tu obchod v štýle steampunku, neofolklóru, japonského kabuki, či brazílskeho karnevalu. Práve vďaka tomu zaujme aj iným spôsobom, ako len skutočne pestrým a kvalitným sortimentom.

image
Silpo
 

A to nie je všetko. Silpo spolupracuje s ukrajinskými umelcami, zahraničnými značkami, ale aj veľvyslanectvami, aby vytvorilo skutočne nezameniteľné predajne. Viac ako 100 dizajnových obchodov je dôkazom toho, že obchod môže byť aj galéria, divadlo a dych berúci zážitok v jednom.

Jedna z predajní je napríklad inšpirovaná Malým princom – zo stropu visia planéty a hviezdy svietia aj cez deň. Ďalšia zaujme hlavne vášnivých hráčov – predajňa bola totiž navrhnutá podľa obľúbenej post-apokalyptickej hry S.T.A.L.K.E.R. v spolupráci so známym ukrajinským vývojárskym štúdiom GSC Game World. Priestory sú priam nabité ikonickými čiernymi trubkami a výstrahami pred radiáciou. A predsa – aj tu kúpite banány a paradajky.

image
Silpo
 

Skvelá príležitosť pre Slovensko

Silpo si pravidelne získava umiestnenia v prestížnom zozname Europe’s Finest Stores. Tieto jedinečné obchody sa zdieľajú na Instagrame ako umelecké objekty. A mnohí – vrátane Ukrajincov žijúcich v zahraničí – snívajú o tom, že jedného dňa sa aj v ich krajine objavia predajne Silpo.

Hoci Silpo zatiaľ pôsobí výhradne na Ukrajine, meno značky čoraz viac rezonuje aj v zahraničí. Ukrajinci žijúci v zahraničí – vrátane Slovenska – často spomínajú na Silpo ako na miesto, ktoré im chýba. Na sociálnych sieťach nájdete množstvo komentárov ako „Prečo nie je Silpo aj v Bratislave?“ alebo „Najkrajší obchod, aký som kedy navštívil“.

„Vieme, že naši Hostia čakajú na Silpo aj v rôznych kútoch sveta – a to je pre nás nesmierne inšpirujúce. Túto dôveru si veľmi vážime. Zatiaľ však všetky naše predajne fungujú výlučne na území Ukrajiny,“ uvádza tlačové oddelenie Fozzy Group, pod ktorú reťazec patrí. Aj napriek tomu tu však vzniká potenciál na spoluprácu. Silpo aktívne vyhľadáva kvalitné produkty zo zahraničia, má vlastný dovozný program z viac ako 60 krajín, a zároveň exportuje ukrajinskú potravinovú kultúru ďalej.

image
Silpo
 

Pre slovenských výrobcov, importérov či partnerov to predstavuje skvelú príležitosť, ako svoj sortiment obohatiť o niečo, čo zaujme všetky vekové kategórie. Spolupráca s týmto reťazcom tak môže priniesť nielen obchodné výsledky, ale aj hodnotový súlad – dôraz na kvalitu, zážitok z nakupovania, a zmysel pre detail.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
15. december 2025 15:10