StoryEditor

S vlastnou nákupnou taškou pomáhate ušetriť tony plastu ročne

27.02.2023, 00:00

Pokiaľ neznížime jeho spotrebu, v roku 2050 bude podľa odborníkov v oceáne viac plastu než rýb.

V roku 2016 bolo podľa WWF na svete vyprodukovaných vyše 390 miliónov ton nových plastov. 100 miliónov ton každoročne končí vo voľnej prírode, z toho približne 9 miliónov ton v moriach. Aby sme predišli najhorším scenárom, je okrem iného nevyhnutná zmena našich nákupných návykov.

Nie je taška ako taška

Minimalizovať spotrebu plastu pomáha svojim zákazníkom aj Kaufland. Pri jeho pokladniach si klasickú igelitku nekúpite už dlhšie – tie najpredávanejšie  boli z ponuky vyradené v roku 2017 a ostatné jednorazové igelitové tašky v januári 2020.

Pokiaľ ste sa aj vy rozhodli prispieť k zníženiu množstva plastového odpadu, jedným z najúčinnejších riešení je predchádzať jeho vzniku. Napríklad tým, že namiesto jednorazovej tašky siahnete po niektorej z opakovane použiteľných alternatív, ktoré reťazec ponúka, akou je bavlnená taška s certifikátom GOTS, sieťovka alebo recyklovateľná taška, ktorá je klimaticky neutrálna* a vyrobená z 80 % z odpadových fólií.

Všimli ste si, že nákup ovocia a zeleniny v Kauflande môže byť úplne bezobalový, prípadne môžete využiť ekosieťku či zelené vrecko? V rokoch 2020 – 2021 sa ich dokopy predalo vyše 100 000 kusov, čo by pri ich opakovanom používaní znamenalo, že zákazníci tohto reťazca pomohli v roku 2021 ušetriť až 270 ton odpadu. Opakovane použiteľné obaly je možné používať aj pri nákupe pečiva.

image

Igelitku si už v Kauflande nekúpite

Kaufland

Menej plastu, viac recyklácie

Plastové obaly je v niektorých prípadoch možné nahradiť aj ekologickejšou alternatívou. Obalový materiál z vlákien byliny Silphie patrí medzi úplné novinky. Výrobný proces je efektívny z hľadiska šetrenia prírodných zdrojov a nevyžaduje si použitie chemikálií. Používa sa na obaloch K—Bio údeného lososa v celku i v plátkoch.

Kaufland má vo svojom sortimente iba uhorky bez jednorazového plastového obalu. S výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch, boli z výrobkov privátnych značiek odstránené všetky čierne plasty. Mliečne produkty privátnych značiek nemajú sekundárne plastové vrchnáky ani viečka. Naopak, na ich vzduchotesné uzavretie v chladničke majú zákazníci k dispozícii alternatívu na opakované použitie, ktorá je vhodná aj do umývačky riadu.

 

Kaufland bojuje proti jednorazovosti

„Snahe odľahčiť životné prostredie od plastového znečistenia venujme v Kauflande mimoriadnu pozornosť,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko a dodáva: „Prijali sme viacero opatrení, vrátane stratégie REset Plastic, vďaka ktorým dokážeme predchádzať vzniku zbytočného odpadu, čím pomáhame budovať udržateľnejšiu a ekologickejšiu budúcnosť.“

Do konca roka 2025 spoločnosť plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazala znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu, vrátane obalov, ktoré sa používajú pri preprave.

Netreba zabúdať, že pri manipulácii s potravinami plní plast stále dôležitú funkciu – chráni ich pred poškodením počas prepravy a je nenahraditeľný v oblasti trvanlivosti a hygieny. Myslieť ekologicky a konať s ohľadom voči planéte preto neznamená, aby sme sa vzdali jeho pozitívnych vlastností. Oveľa lepším riešením je obmedziť spotrebu plastu  a udržiavať ho v obehu tam, kde to má zmysel.

*Nevyhnutne vyprodukované emisie CO2 pri výrobe klimaticky neutrálnej tašky kompenzujeme podporou certifikovaného projektu na ochranu klímy.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
24. apríl 2024 10:59