StoryEditor

Nepodľahnite greenwashingu

16.08.2022, 00:00

Máme pre vás návod, ako sa nedať oklamať falošnou reklamou na ekologické produkty.

Na zníženie našej uhlíkovej stopy a dosiahnutie klimatickej neutrality sú potrebné nielen dobré zákony a opatrenia zo strany vlád, ale aj zmena návykov nás všetkých. S rastúcim dopytom spotrebiteľov po ekologickejších výrobkoch rastie aj snaha podnikov ekologizovať sa a prilákať tak viac zákazníkov. No vedeli ste, že až 42 % tvrdení o ekologickosti je zveličených, nepravdivých alebo zavádzajúcich? Ako ste na tom vy? Viete rozpoznať skutočne zelené výrobky a služby alebo ste už naleteli greenwashingu?

image
Profimedia

Klamlivá reklama

V prípade environmentálne klamlivej reklamy ide od menej závažných zveličovaní až po priame klamstvá. Firma môže napríklad povedať, že znižuje emisie uhlíka prechodom z fosílnych palív na rastlinné oleje, ale v skutočnosti by pestovanie týchto rastlín mohlo prispievať k odlesňovaniu a uvoľňovaniu ešte väčšieho množstva uhlíka do atmosféry. Niektoré podniky tvrdia: „Náš výrobok je dobrý pre planétu“, „je prírodný“ či „je ekologický“, no robia tak bez poskytnutia konkrétnych dôkazov a vysvetlení. Objavujú sa dokonca aj vymyslené ekologické logá a značky, ktoré sa podobajú na certifikované zelené značky. Existujú dva druhy environmentálne klamlivej reklamy, pričom v jednom prípade k tomu dochádza neúmyselne zveličením ekologických osvedčení výrobku či služby a v druhom prípade je to úmyselné. Niektoré podniky úmyselne zveličujú svoje priemerné úsilie, čo spochybňuje aj skutočné opatrenia iných podnikov v oblasti ochrany klímy a môže ich odrádzať od ďalšieho zapájania sa do zelenej premeny. Vytvára sa tak nespravodlivá hospodárska súťaž medzi spoločnosťami, ktoré sa skutočne snažia o zelenú premenu, a tými, ktoré len zavádzajú.

image
Shutterstock

Etiketa

Ekologické značky na etiketách výrobkov by mali byť vedecky podložené a overené treťou stranou. Mali by zohľadňovať vplyv produktov na životné prostredie počas ich celého životného cyklu od suroviny až po koniec životnosti výrobku, ako aj vychádzať z metodiky vypracovanej odborníkmi v súlade s globálnymi, európskymi a medzinárodnými normami. Pravé ekologické značky a certifikáty, akou je napríklad aj environmentálna značka EÚ (EU Ecolabel), sú transparentné v tom, ako pri nich certifikovanie funguje.

image
Shutterstock

Koniec zavádzaniu

Greenwashingu sa v posledných rokoch darilo miasť spotrebiteľov, no svitá na lepšie časy. Európska komisia má čoskoro predložiť súbor iniciatív, ktoré budú priamo bojovať proti environmentálne klamlivej reklame. Komisia okrem toho plánuje ďalší návrh týkajúci sa tvrdení o ekologickosti, ktorý bude od spoločností vyžadovať, aby svoje tvrdenia o environmentálnej stope svojich výrobkov a služieb podložili štandardnými metódami na ich kvantifikáciu. Navyše by už pravdepodobne od roku 2023 mali pre podniky pribudnúť nové oznamovacie povinnosti týkajúce sa ich vplyvu na životné prostredie a klímu.

image
Profimedia

5 tipov na odhalenie greenwashingu:

• Pozor na zovšeobecnenia a nejasnosti. Nestačí len označenie prírodné či ekologické. Všímajte si zloženie produktu a dôkazy o tvrdeniach.

• Skontrolujte zelené označenia a overte si pravosť ekologickej značky.

• Ak sa vám výrobok zdá príliš dobrý na to, aby to bola pravda, pokojne to tak môže byť. Staňte sa skutočným odborníkom na greenwashing, naštudujte si túto problematiku.

• Pozorujte, čo podnik robí – nielen to, čo hovorí a ako sa prezentuje.

• Nakupujte lokálne. Čím je dodávateľský reťazec kratší, tým je pravdepodobnejšie, že bude výrobok ekologickejší.

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
17. apríl 2024 00:39