StoryEditor

Reťazec chce ponúkať slovenskú zeleninu po celý rok

27.06.2022, 00:00

Naplniť túto predstavu Kauflandu umožní dodávateľom trendové pestovanie na zakrytých plochách.

Požiadavka obchodu samozrejme vychádza z toho, čo v regáloch hľadá kupujúci. A slovenský zákazník si rád dopraje paradajky, uhorky či papriku, ale aj mnohé iné druhy zeleniny tiež na jeseň a v zimných mesiacoch.

EKOLOGICKEJŠIE PESTOVANIE

Preto sa v súčasnosti aj na Slovensku rozvíja trend pestovania zeleniny na zakrytých plochách. Výhodou je celoročná produkcia, vysoká efektivita, riadené udržateľné pestovanie a možnosť využitia biologickej ochrany rastlín. K tomu pridajme možnosť využitia obnoviteľných zdrojov energie, takže výsledkom je ekologické pestovanie a znižovanie uhlíkovej stopy pri pestovaní zeleniny. Nevýhodou sú však vysoké investície, prácnosť a závislosť na prírodnom zdroji tepla.

„V súčasnosti je na  Slovensku približne  70 hektárov moderných zakrytých plôch, ktoré dávajú prácu viac ako 900 zamestnancom. Chýbajúce investičné podpory, absencia platieb na plochu a prevádzkových dotácií spôsobili, že sa výrazne pozastavila výstavba nových zakrytých plôch, pretože bez finančnej pomoci sa ukazujú tieto investície ako nerentabilné,“ vysvetľuje Jozef Šumichrast, predseda Zemiakarského a zeleninárskeho zväzu SR. Ako dodáva, väčšina skleníkových pestovateľov je združených do Organizácií výrobcov a sú stabilnými dodávateľmi zeleniny hlavne do obchodných reťazcov.

image
Kaufland

PARADAJKY, UHORKY, PAPRIKY

Presne tieto tri druhy zeleniny sú ideálne na pestovanie na zakrytých plochách. To, že nám chutia, potvrdzujú aj štatistické čísla -  celková spotreba paradajok na Slovensku je 18,5 kg na obyvateľa za rok, z paprík a uhoriek približne 6 – 7 kg na osobu.

„Hlavnou komoditou pestovania na zakrytých plochách sú rajčiaky, a to zhruba na ploche 50 hektárov s ročnou produkciou asi 20-tisíc ton. Na 10 hektároch sa pestuje uhorka šalátová v objeme asi 6-tisíc ton. Iné komodity ako paprika, šalát, bylinky, jahody a podobne sa pestujú na malých plochách.  Pestovatelia na zakrytých plochách pestujú hlavne rajčiaky, a to preto, lebo tento produkt dosahuje dobré  ekonomické výsledky,“ hovorí J. Šumichrast a dodáva, že v letných mesiacoch zo Slovenska paradajky dokonca vyvážame do zahraničia, približne v objeme 8-tisíc ton.

Zdá sa, že aj šalátové uhorky si našli pravidelné miesto v našom jedálničku, lebo ročne ich dovezieme až 15-tisíc ton. Tento objem sa dá vypestovať na 20 hektároch zakrytých plôch, takže priestor na rozšírenie pestovateľskej plochy tu jednoznačne je.

„Vysoký potenciál pre zakryté  plochy má aj paprika. Pri tejto komodite je zanedbateľná domáca skleníková výroba, napriek tomu, že obchodné reťazce už dlhší čas žiadajú od domácich pestovateľov papriku zo zakrytých plôch,“ konštatuje J. Šumichrast. Odhadovaná minimálna potrebná plocha na pokrytie domáceho dopytu v prípade papriky je podľa neho 20 hektárov skleníkov. „Doterajšie investičné podpory pre pestovanie uhoriek a paprík boli pre farmárov nedostatočnou motiváciou, lebo tieto komodity prinášajú nižšie tržby ako rajčiaky,“ dodáva odborník.

AUTOMATIKA RIADI PROCESY

Pestovanie zeleniny v moderných skleníkoch a fóliovníkoch umožňuje používať technológie na báze robotiky, autonómnej technológie, umelej inteligencie a big-data modelov. Čo aktuálne využívajú naši pestovatelia? Predovšetkým počítačovo riadené miešanie a dávkovanie živín, automatické vetranie, vykurovanie a zatieňovacie systémy pre dosiahnutie ideálnych klimatických podmienok na pestovanie.

Zhruba tretina skleníkov v SR  používa aj umelé osvetľovanie pre zimnú produkciu. Možným potenciálom pre inovácie sú nové typy nizkoenergetických LED osvetlení, pretože náklady na energie v zimnom období predstavujú viac ako tretinu celkových nákladov.  Novým trendom je aj pestovanie v nízkoenergetických, klimaticky uzavretých skleníkoch bez vetrania, respektíve vertikálne airopónne pestovanie.

Vývoj ide aj v tejto oblasti dopredu raketovou rýchlosťou a najnovšie výdobytky techniky môžu byť presne tým, čo pomôže slovenským pestovateľom napĺňať požiadavky na celoročnú čerstvosť a dostupnosť zeleniny a ovocia, na ktorej si zakladá a chce svojim zákazníkom dopriať aj reťazec Kaufland. Aj vďaka tomu je jeho podpora a ponuka  zdravej výživy možná nepretržite.

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
18. apríl 2024 18:57