Pavúky na MesiaciBrainee x Canva, X/European Space Agency

FOTO Satelitné zábery z Marsu vedcom vyrazili dych. Na jednom z najpodivnejších miest planéty boli roztrúsené tisíce pavúkov

Miroslav Kamody30.04.2024., 10:00h

Pavúky na Mesiaci? Aj keď to tak na prvý pohľad vyzerá, v skutočnosti je to inak. Neznamená to však, že tento fenomén je menej zaujímavý.

K žiadnej inej planéte ľudstvo nevzhliada tak veľmi, ako práve k Marsu. Nachádza sa 225 miliónov kilometrov od našej planéty a je pravdepodobné, že v minulosti na ňom boli podobné podmienky ako na Zemi. Aj preto mnohí veria, že naše vesmírne kroky by mali smerovať práve k nemu.

Mars totiž ukrýva tajomstvá, ktoré chceme poodhaliť. A jedno nové sa práve vyrojilo - a to doslova. Ako informuje portál CBS News, podľa Európskej vesmírnej agentúry (ESA) bol na Marse spozorovaný jedinečný jav, ktorý vyzerá ako pavúky preháňajúce sa po povrchu planéty.

NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý

Poznáme vysvetlenie

ESA v tlačovej správe uviedla, že jeden z jej orbiterov Mars Express zachytil snímky „pavúkov“. V skutočnosti sú to však len malé, tmavo sfarbené útvary, ktoré sa začínajú formovať, keď slnečné lúče dopadajú na oxid uhličitý usadený počas zimných mesiacov planéty.

Svetlo spôsobuje, že sa oxid uhličitý na dne ložísk premení na plyn, ktorý nakoniec prerazí ľad, ktorý môže mať hrúbku až tri stopy (necelý meter) a vystrelí prach v gejzírových výbuchoch, kým sa usadí na povrchu, uviedla vesmírna agentúra.

Aj keď sa škvrny z vesmíru môžu zdať malé, v skutočnosti sú pomerne veľké. ESA uviedla, že sú široké „len” 44 metrov, pričom najväčšie môžu mať šírku takmer kilometer. Pod týmito veľkými škvrnami je vzor podobný pavúkovcom vytesaný pod ľadom oxidu uhličitého, uviedla ESA.

Tajomné mesto Inkov

Vzory pavúkov pozorovala sonda ExoMars Trace Gas Orbiter, ktorá vyštartovala v roku 2016 a študovala na Marse známky možného minulého života. Väčšina tmavých škvŕn zachytených orbiterom sa objavuje na okraji časti Marsu prezývanej „Mesto Inkov“ kvôli svojej „lineárnej, takmer geometrickej sieti hrebeňov“, ktoré pripomínajú ruiny tejto civilizácie.

Zamyslel si sa niekedy nad tým, koľko je vlastne na Mesiaci hodín? NASA plánuje vytvoriť jeho vlastné časové pásmo

Oblasť, ktorú v roku 1972 objavila sonda NASA, je známa aj ako Angustus Labyrinthus a nachádza sa v blízkosti južnej polárnej čiapky planéty. Nie je jasné, ako táto oblasť vznikla. Medzi možnými vysvetleniami sú piesočné duny, ktoré sa časom zmenili na kameň, alebo materiál ako magma či piesok presakujúci cez skalu.

Podľa NASA momentálne Mars zažíva počasie podobné jari. NASA Curiosity Rover si užíva teplejšie počasie na planéte, uviedla agentúra v tlačovej správe, pričom pracuje na monitorovaní životného prostredia a skúmaní Marsovho krátera Gale.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false