
Kino Lumière je samostatnou inštitúciou už od roku 1991, je vo vlastníctve Slovenskej republiky a správu nad ním má Slovenský filmový ústav (SFÚ). O škodách aj ďalšom postupe, ktorý bude v rámci obnovy budovy aj premietania prebiehať, sme sa informovali u Simony Nôtovej, tlačovej tajomníčky SFÚ.
Keďže požiar zasiahol najmä digitalizačné pracovisko, v ktorom sa pracuje s filmovými materiálmi nevyčísliteľnej hodnoty, panovala aj obava, či nie sú niektoré z reštaurovaných diel navždy stratené. Všetky materiály, ktoré boli predmetom poškodenia, máme zdigitalizované. Znamená to, že k žiadnej nenávratnej strate nedošlo.
Kino zatiaľ škody vyčísliť nevie. Poškodené filmové meteriály sa podľa vyjadrení Simony Nôtovej aktuálne nachádzajú vo filmových laboratóriách v Zlíne, kde sa kontrolujú. Taktiež sa preveruje funkčnosť digitalizačných zariadení - všetky tieto procesy si však vyžadujú veľa času, kým bude možné škody vyčísliť.
Hoci sa na premietanie v budove na Špitálskej ulici dlhý čas nebudeme môcť tešiť, vedenie kina pre nás chystá náhradné opatrenia. ,,Začali sme uvažovať nad možnosťou náhradných projekcií, nakoľko Kino Lumière je repertoárové kino s vlastnou dramaturgiou a podobný program iné kiná neponúkajú. Momentálne rokujeme so zástupcami viacerých subjektov, ktorí disponujú kinosálami, preto miesto ani termín ešte nevieme upresniť," povedala nám tajomníčka.
Prikladáme aj vyhlásenie filmových profesionálov, ktorý sa vyjadrili k dôsledkom požiaru v objekte kina Lumière:
Ako filmoví tvorcovia, producenti a ďalší odborníci profesionálne pôsobiaci v oblasti audiovízie sme s hlbokým znepokojením prijali správu o požiari, ku ktorému nedávno došlo v digitalizačnom pracovisku Slovenského filmového ústavu (SFÚ). Obhliadka požiarom zasiahnutých priestorov v suteréne Kina Lumière či ich podrobná obrazová dokumentácia nás, žiaľ, presviedčajú, že ide o udalosť, aká sa v moderných dejinách slovenskej kinematografie ešte nestala. Vďaka zodpovednému prístupu zamestnancov SFÚ a operatívnemu zásahu príslušníkov Hasičského a záchranného zboru aj ďalších bezpečnostných zložiek nedošlo k bezprostrednému ohrozeniu ľudského zdravia ani životov. No škody na majetku a najmä na audiovizuálnom dedičstve sú nielen rozsiahle, ale v niektorých aspektoch pravdepodobne zostanú nevyčísliteľné.
V plnej miere podporujeme vedenie aj zamestnancov SFÚ v ich úsilí čo najväčšmi zmierniť negatívne následky požiaru a operatívne zabezpečiť odborné ošetrenie aj ďalšiu ochranu archívnych filmových materiálov či ďalších súčastí audiovizuálneho dedičstva, ktoré sa v lokalite požiaru nachádzali.
Materiálne škody ako následok požiaru zasiahli okrem filmových materiálov najmä technologicky náročné digitalizačné pracovisko SFÚ. To od svojho vzniku kontinuálne a na vysokej odbornej úrovni uznávanej aj v medzinárodnom kontexte zabezpečuje záchranu, reštaurovanie a sprístupňovanie nášho audiovizuálneho dedičstva. Jeho význam pre slovenskú kultúru je nespochybniteľný a jeho postavenie v správe štátnej inštitúcie a v jej odbornom zázemí je nenahraditeľné. Preto si dovoľujeme vysloviť naliehavú požiadavku na mimoriadnu pomoc zo strany štátu, ktorá bude nevyhnutná na opätovné uvedenie digitalizačného pracoviska SFÚ do jeho riadnej prevádzky. Pri hľadaní vhodných riešení na jeho záchranu radi a nezištne poskytneme našu odbornú súčinnosť.
Bratislava 17. 10. 2022
Tibor Búza, Slovenská filmová a televízna akadémia, viceprezident; producent
Ján Ďuriš, Asociácia slovenských kameramanov; kameraman
Wanda Adamík Hrycová, Slovenská filmová a televízna akadémia, prezidentka; producentka
Marek Leščák, Vysoká škola múzických umení; scenárista
Ján Meliš, Asociácia slovenských kameramanov; producent a kameraman
Martin Šmatlák, Audiovizuálny fond, riaditeľ; filmový kritik
Ondrej Šulaj, Rada Slovenského filmového ústavu; predseda; scenárista
Martin Šulík, Vysoká škola múzických umení; režisér