Tak ako vlani, ľudia, ktorí čoskoro dosiahnu dôchodkový vek, sa pýtajú, či sa im oplatí požiadať o predčasný dôchodok ešte v roku 2024 alebo či majú počkať až na rok 2025 a požiadať o riadny starobný dôchodok.
Odpoveď je jednoznačná. Viac sa oplatí požiadať o predčasný starobný dôchodok v roku 2024 ako čakať na riadny dôchodok až v roku 2025.
Pri výpočte základnej sumy dôchodku v roku 2024 sa použije dôchodková hodnota platná na rok 2024, a to je suma 17,77 eura, a súčasne sa suma dôchodku valorizuje o 14,5 percenta. K 1. januáru 2025 sa bude ďalej valorizovať o percentá platné na rok 2025, ktoré ešte dnes nepoznáme.
Naproti tomu pri výpočte základnej sumy dôchodku v roku 2025 sa použije dôchodková hodnota platná na rok 2025 a tá sa zvýši o percento medziročného rastu miezd. Rast miezd sa podľa renomovaných ekonómov očakáva na úrovni okolo osem percent. Ďalej sa suma dôchodku priznaná v roku 2025 valorizuje o percentá platné na rok 2025.
Pri porovnávaní, čo je výhodnejšie, teda porovnávame očakávaný rast priemernej mzdy oproti tohtoročnej valorizácii, a tá je 14,5 percenta.
Inak povedané, o dôchodok je výhodnejšie žiadať ešte v roku 2024 za predpokladu, že rast priemernej mzdy bude nižší ako 14,5 percenta. A ten sa odhaduje (pozri vyššie) na úrovni okolo osem percent.
Vlani sa mnohí zamestnávatelia sťažovali, že odchodom do predčasného dôchodku stratili časť kvalitných a osvedčených zamestnancov. Bolo to tak, pretože podľa zákona o sociálnom poistení má poberateľ predčasného dôchodku veľmi obmedzené možnosti pracovať či podnikať.
Dnes je toto pravidlo – zavedené v časoch, keď bola na Slovensku miera nezamestnanosti na úrovni 20 percent – zbytočné. Ak sa uvažuje o nejakých zmenách pri predčasných dôchodkoch, tak prvá zmena by malo byť zrušenie obmedzenia práce pre predčasných dôchodcov. Ak môžu pracovať poberatelia riadnych starobných dôchodkov, prečo by nemohli pracovať poberatelia predčasných dôchodkov?
Stráca tak aj štát. Napríklad, zo mzdy vo výške 1 500 eur mesačne v hrubom natečie do verejných rozpočtov 744 eur na odvodoch a 247 eur na dani zamestnanca (bez uplatnenia nezdaniteľnej časti). To je spolu temer tisíc eur mesačne na jedného predčasného dôchodcu, o ktoré štát prichádza v dôsledku nezmyselného zákazu pracovať.
A ministrovi financií pošepkám ešte jeden návrh. Ak trváte na tom, že nezdaniteľná časť pri výpočte dane sa nemá priznávať dôchodcom, nepriznávajte ju už od roka, v ktorom predčasný dôchodca začína poberať dôchodok.