Oszkár Világi. FOTO: TASR/Jaroslav Novák
StoryEditor

Oszkár Világi píše pre HN: Ako je to s elektrickými autami

03.08.2023, 00:00

Ľudia majú väčší záujem o klasické spaľovacie motory.

Pred niekoľkými rokmi som písal o tom, aký som pesimista v prípade elektrických áut. Medzitým vstúpili do platnosti sprísnené normy EÚ pre automobilky. Vysoké sadzby pokút v prípade nesplnenia emisných noriem prinútili výrobcov presmerovať všetky investície do nových výrobných liniek pre  elektrické autá. Nastali veľké vyhlásenia o tom, ako automobilky prestanú vyrábať autá s fosílnym pohonom. Všetko bolo každému jasné a jednoznačné. Klasické motory skončia. Štáty vytvorili veľké podporné schémy pre elektromobily, vďaka čomu ich predaje vzrástli.

image

Oszkár Világi píše pre HN: Ako je to s demokraciou u nás

Problémy nastali vtedy, keď vlády začali podpory znižovať a ľudia prestali elektromobily vo väčšom kupovať. Iba za posledné dni som počul výkrik šéfa veľkej automobilky, že situácia je vážna a zatiaľ síce nehorí ešte celý dom, ale strecha už je v plameňoch. Tento týždeň zverejnil Ford svoje polročné čísla, kde vykázal zisk z predaja klasických áut a súčasne zverejnil, že strata z výroby elektrických áut je v tomto roku zatiaľ okolo 1,8 miliardy dolárov. No celkovo svoje dobré výsledky zdôvodnil čoraz narastajúcim dopytom po autách s fosílnym pohonom.

Čo sa stalo a prečo sa nenaplnili veľké očakávania? Odpoveď je jednoduchá, ale aj zložitá. Keď firma Elona Muska Tesla začala vyrábať elektrické autá, bol to startup. Boli to časy, keď síce vyrábala ročne iba 80-tisíc áut, ale trhová kapitalizácia Tesly bola vyššia ako kapitalizácia Volkswagenu, ktorý vyrábal osem miliónov ročne. Tesla  vykazovala pravidelne stratu niekoľko stoviek miliónov dolárov a napriek tomu všetci kupovali jej akcie. Na konci však na tom zarobil Musk, ktorý svoje predal, ale už v čase, keď do platnosti v tomto segmente vstúpili rôzne regulácie. Trh elektrických áut sa tvoril umelo, bez dopytu, bol to obyčajný lobbing, ktorý automobilky podcenili. Začalo sa to nevinne, každý vyrábal elektrické autá, aby to vyzeralo dobre, ale nikto z výrobcov to nebral vážne, až do času, keď Európsky parlament navalil na automobilky vysoké sankcie za vypúšťanie CO2.

Teraz je pasca naplnená, sedia v nej automobilky, ktoré vyrábajú elektromobily, avšak ľudia ich masívne nekupujú, sedí tam EÚ, ktorá nedokáže urobiť krok späť, lebo by spochybnila svoje predsavzatia, a sedíme tam všetci, ktorí by sme si naďalej chceli kupovať klasické autá, ale začnú byť drahšie a ešte ich ani nebude. Dobrá správa je, že Musk sa cíti dobre, medzičasom sa stal najbohatším človekom na svete.

01 - Modified: 2024-04-30 17:30:00 - Feat.: - Title: Prečo majú Chorváti lacnejší benzín ako Slováci? Slovnaft za to nemôže, vinník je inde (Brífing HN) 02 - Modified: 2024-04-29 10:15:55 - Feat.: - Title: Musk sa dohodol s Čínou. Po legislatívnych problémoch prídu autá bez vodiča na cesty 03 - Modified: 2024-04-29 07:12:03 - Feat.: - Title: Európsky automobilový priemysel upozorňuje na hroziaci nedostatok nabíjacích staníc v Únii 04 - Modified: 2024-04-28 15:49:21 - Feat.: - Title: Rozvoj Tesly je "úspešným príkladom" čínsko-americkej spolupráce, tvrdí Li Čchiang 05 - Modified: 2024-04-28 10:59:25 - Feat.: - Title: Riaditeľ Tesly Elon Musk pricestoval na návštevu Číny, diskutuje o spolupráci
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
01. máj 2024 01:42