Tempo zmien v dnešnom svete je vysoké a stále sa zrýchľuje. Schopnosť firiem prispôsobiť sa zmenám preto naberá na dôležitosti. Podľa prieskumu spoločnosti PwC takmer polovica generálnych riaditeľov na Slovensku tvrdí, že ich organizácia nebude o desať rokov ekonomicky fungovať, ak bude pokračovať v súčasnom nastavení.
Zmeny sa týkajú aj telekomunikácií. Tie sú v centre diania, ak hovoríme o digitálnych technológiách. Telekomunikačná sieť, prenášajúca gigabajty dát, je pre využívanie digitálnych služieb nevyhnutná. Ak sa sektor neprispôsobí trendom, tak mobilná sieť ostane iba medzičlánkom, cez ktorý budú prúdiť dáta a služby tretích strán.
Naša spoločnosť prechádza agilnou transformáciou s víziou stať sa najodporúčanejším partnerom pre digitálne služby na Slovensku. Dlho som počúval našu firmu. Vnímal som, v čom je silná a čo ju, naopak, limituje. V istý moment si uvedomíte, že zmena je nevyhnutná, aj keď pôjde o náročný a bolestivý proces. Ak má byť zmena úspešná, je potrebné sa oprieť o víziu spoločnosti a zmysel jej existencie.
Často sa transformácia vníma ako zmena procesov, ľudí alebo spôsobu vykonávania činností. Nepozerá sa na ňu komplexne aj z hľadiska kultúry, hodnôt a nastavenia ľudí v nej. My sme na to išli inak. Robiť zmenu podľa šablóny pre nás nebolo cestou. Hľadali sme na mieru šité riešenie. Snažili sme sa poctivo preskúmať firmu a identifikovať jej boľavé miesta. Týždne pozorovania a diskusií ukázali veci, na ktorých sa dá stavať, a aj veci, ktoré musíme zmeniť.
To všetko s cieľom čo najefektívnejšie prinášať nové produkty a služby s motivovanými kolegami. Kľúčom k angažovaným kolegom je práca, ktorá im dáva zmysel. Možnosť byť od začiatku do konca pri vývoji riešenia pre zákazníka. A v neposlednom rade poskytnutie slobody a zodpovednosti realizovať veci, ktoré sami považujú za najlepšie pre naplnenie strategických priorít firmy. Rovnica motivovaný kolega rovná sa spokojný zákazník celé úsilie podčiarkuje.
Každá zmena so sebou nesie riziká. Na začiatku to môže byť neistota a chaos. Firma a ľudia v nej si budú na nový spôsob práce dlho zvykať. Dôležité je vtiahnuť kolegov od začiatku do samotného procesu, transparentne a včas komunikovať nastávajúce zmeny a oslavovať prvé úspechy. Som presvedčený, že transformácia napokon prinesie ovocie v podobe udržania si existujúcich a pritiahnutia nových talentov do firmy, spokojnejších zákazníkov a rýchlosti prinášania inovatívnych riešení. Iná cesta ako pohyb vpred neexistuje. Ak sa firmy neprispôsobia dobe, zahynú.
Autor je generálny riaditeľ O2.