Verejnosť sa z uniknutých dokumentov Ministerstva vnútra SR dozvedela, že pod rúškom tajomna vzniká „nové rozdelenie Slovenska“.
Na pripomenutie: organizácia OECD vypočítala, že štrukturálna reforma slovenských regiónov bude viesť k rastu až do výšky 10 percent HDP celého Slovenska. Najlepší ekonómovia sveta nám teda hovoria, že reforma regiónov je najdôležitejšia reforma pre našu krajinu.
Nie je možné, aby sa tvorila za zatvorenými dverami centrálnymi plánovačmi s pravítkom, ktorí stoja nad mapou Slovenska a kreslia čiary hlava-nehlava. Vráťme sa však 20 rokov dozadu. Slovensko a Dánsko pripravovali reformu regiónov približne v rovnakom čase.
Na Slovensku sme, rovnako ako dnes, vytasili pravítka a, ako to už býva, celá krajina sa pohádala na tom, ako majú regióny vyzerať a či má byť hlavné mesto Gemersko-Novohradskej župy Lučenec alebo Rimavská Sobota. Nakoniec vznikol paškvil formovaný najprízemnejšími politickými pudmi, s ktorým nebol spokojný ani jeden z odborných autorov reformy.
V Dánsku najskôr dôkladne zreformovali financovanie samosprávy. Prakticky každej obci dali možnosť určovať sadzbu dane z príjmu fyzických osôb. Bohaté mestá mohli vyberať vyššie dane a chudobné vidiecke obce mohli ponúknuť obyvateľom menej služieb, avšak výmenou za nižšie dane. Samotnú mapu regiónov a obcí riešili až v ďalších krokoch.
Aký to prinieslo výsledok? Z Dánska sa stala jedna z najúspešnejších krajín sveta s nízkymi regionálnymi rozdielmi, do ktorej sa sťahuje mnoho Slovákov. Slovensko, naopak, patrí do skupiny krajín s najväčšími regionálnymi rozdielmi.
Keď porovnáme 20 percent najbohatších regiónov na Slovensku s 20 percentami najchudobnejších, zistíme, že v bohatých je štyrikrát väčší HDP na osobu alebo o 65 percent vyššia priemerná mzda. V chudobných regiónoch je, naopak, viac ako trojnásobná nezamestnanosť, odlev mladých ľudí do zahraničia a množstvo ďalších problémov.
Definícia šialenstva je robiť stále to isté a očakávať iné výsledky. Nemohli by sme sa tentoraz poučiť z vlastných chýb? Prečo chceme opakovať zlyhania spred 20 rokov?
Tentoraz to urobme inak. Začnime širokou a hlavne otvorenou odbornou diskusiou o štrukturálnej reforme Slovenska. Vtiahnime do nej samosprávu, podnikateľov, aktivistov v regiónoch, ale aj všetky politické strany, akademikov, think tanky a iné odborné záujmové skupiny. Výsledkom budú jasne zadefinované kompetencie územnej samosprávy, na ktorých bude zhoda naprieč politickým spektrom, volebnými obdobiami a aktérmi v regiónoch.
Tento text berte, prosím, ako výzvu.