Slovensko patrí medzi najotvorenejšie ekonomiky sveta s podielom exportu na HDP presahujúcim 90 percent. Slovenské firmy čelia v aktuálnej situácii mnohým výzvam. Odpoveďou musí byť prezieravá, strategicky orientovaná zahraničnoobchodná politika, ktorá stavia na ich silných stránkach a znížení strategickej závislosti v najcitlivejších oblastiach, akými sú kritické suroviny, zdravotníctvo či potraviny. Je zároveň dôležité posilňovať naše partnerstvá s rovnako zmýšľajúcimi obchodnými partnermi.
V rezorte diplomacie sme preto iniciovali viaceré nové formáty na podporu domácich podnikateľov. Prezentujeme inovatívne spoločnosti prostredníctvom Inovačných dní, mapujeme exportný a vedeckovýskumný potenciál regiónov podujatiami Z regiónov do sveta. Firemnými dňami prepájame perspektívne sektory so zastupiteľskými úradmi v zahraničí a posilňujeme strategický exportný dialóg vo forme Exportného fóra.
V týchto dňoch zverejňujeme dokument „Mapovanie aktivít vonkajších ekonomických vzťahov a ekonomickej diplomacie“. Predstavuje ďalší z výsledkov modernizácie našich nástrojov, ktorým zefektívňujeme spoluprácu relevantných aktérov ekonomickej diplomacie, systematicky a adresne nastavujeme naše teritoriálne a sektorové priority. Ide o prvý pokus ucelenej prioritizácie sektorovej a teritoriálnej angažovanosti Slovenska v zahraničí a posúva ekonomickú diplomaciu k väčšej adresnosti, objektivizácii, ako aj horizontálnej spolupráci všetkých zainteresovaných aktérov. Nemôžeme robiť všetci všetko všade.
V roku 2023 je celkovo plánovaných 445 aktivít, z ktorých by sa viac ako polovica mala realizovať v Európe a asi štvrtina v Ázii. Približne 7,5 percenta aktivít by sa malo uskutočniť v Amerike a tri percentá aktivít v Afrike. Zvyšné aktivity sú multilaterálneho charakteru. V sektorovom členení je ich najviac plánovaných v oblasti cestovného ruchu, energetiky a potravinárstva.
Plánovanie aktivít a stanovovanie cieľov nie je len tabuľkové cvičenie. Na dosiahnutie zámeru je nevyhnutné zlepšenie medzirezortnej spolupráce a komunikácie s podnikateľskou sférou. Preto prepájame aktivity a ciele zastupiteľských úradov v zahraničí, štátnych i neštátnych subjektov vrátane podnikateľských zväzov a združení. Vďaka mapovaniu aktivít bude mať podnikateľský sektor väčší prehľad o aktivitách v zahraničí a tým efektívnejšie bude môcť v synergii plánovať svoje zámery v určitom teritóriu. Realizované aktivity budú zároveň dobrým usmernením na efektívnejšie nastavenie siete ekonomickej diplomacie.
Verím, že táto „cestovná mapa plánovaných aktivít“ pomôže aktérom ekonomickej diplomacie synergicky prezentovať potenciál Slovenska v zahraničí. Naším spoločným cieľom je prispieť k zvýšeniu konkurencieschopnosti Slovenska a podporiť udržateľný hospodársky rast založený na vytváraní kvalitných a udržateľných pracovných miest.