Je úplne pochopiteľné, že v súčasnej kadencii domácej a európskej legislatívy nie je možné do dôsledkov sledovať úplne každý návrh, ktorý Národná rada schváli. O to viac sa však treba venovať práve systémovým návrhom, ktoré menia podstatu fungovania a správania inštitúcií na Slovensku.
V uplynulých mesiacoch sa ministerstvo financií intenzívne venovalo návrhu zákona o Štátnej pokladnici, ktorý v budúcnosti upozorní a následne zamedzí platbám štátnych inštitúcií na účty firiem s rizikovým správaním.
Keby bol takýto systém fungoval v minulosti, istotne by sa bolo zabránilo podvodným odpočtom DPH, zneužívaniu európskych fondov, ale napríklad aj vyplácaniu pomoci z úradov práce firmám správajúcim sa podvodne.
Základným východiskom je predpoklad, že každá finančná transakcia, pri ktorej sú prevádzané verejné financie, bude kontrolovaná vzhľadom na riziká vyplývajúce z charakteristiky subjektu alebo z jeho správania.
Takto bude možné identifikovať transakcie, ktoré smerujú napríklad k subjektom, ktoré majú podlžnosti na daniach alebo odvodoch, k subjektom, ktoré majú rizikové ukazovatele hospodárenia, ktorých zahraniční konatelia pôsobia v desiatkach firiem alebo je u nich nižšia miera istoty reálnosti výkonu reálnej ekonomickej činnosti – takzvané schránkové firmy.
Pri písaní tohto návrhu zákona sme vychádzali najmä z predpokladu, že eliminácia finančných rizík v orgánoch verejnej správy je limitovaná možnosťami a kapacitami jednotlivých organizácií. Situácia obmedzených limitov verejnej správy nezriedka dospieva do štádia daňových, subvenčných a iných finančných podvodov, ktoré vyplývajú z nedostatočnej kapacity dôkladne preveriť platby za služby, dotácie či iné finančné operácie. A preto sme sa ich rozhodli vyhodnocovať cez Štátnu pokladnicu, ktorá je základným platobným mechanizmom štátu pre všetky ostatné štátne inštitúcie a organizácie.
Ambícia, ktorú sme si dali, je systémová, aj keby sa zavedeným postupom v Štátnej pokladnici v rámci vyhodnocovania rizík platieb na účty podnikateľov v budúcnosti nepodarilo úplne eliminovať všetky platby pre subjekty s rizikovým finančným správaním, je to aj tak dobrý systémový krok smerom k revitalizácii pojmu „zdravé verejné financie“. Tie sú postavené aj na pilieri minimalizácie zneužitia a, naopak, smerom k využitiu redistribúcie dostupných finančných statkov pre tých, ktorí ich potrebujú.
Autor je štátny tajomník Ministerstva financií.