Blokáda ukrajinských prístavov je hrozbou pre celý svet a môže viesť k hladomoru, politickému chaosu a migračnej kríze. Slovensko môže byť súčasťou riešenia.
Nálady v spoločnosti sa v súvislosti s vojnou na Ukrajine rôznia. Prejavy ľudskosti, spolupatričnosti a pomoci sa miešajú s ignoranciou, so zdieľaním proruských hoaxov a s názormi typu „v prvom rade myslime na seba“. Takto to však nefunguje. Vojnový konflikt, zúriaci pri našich hraniciach, ktorý začal taký globálny hráč, akým je Rusko, zákonite nemôžeme ignorovať. Keď u suseda horí, predsa nestiahneme rolety, nezamkneme a nebudeme predstierať, že nás sa to netýka... Vojna v dnešnom globalizovanom svete nie je len záležitosťou agresora a napadnutého štátu. Má ďalekosiahle dosahy a po príklady, bohužiaľ, nemusíme chodiť ďaleko.
Blokácia čiernomorských prístavov a ohrozenie vývozu obilia z Ukrajiny na svetové trhy môže viesť k politickému chaosu a migračnej kríze. Ukrajinské prístavy sú zamínované a súčasne blokované ruskými námornými silami. Iba ukrajinské prístavy nachádzajúce sa na Dunaji pracujú v normálnom režime. Tieto prístavy každý deň zvyšujú svoju kapacitu, avšak Ukrajina sa stále borí s vývozom potravinárskych komodít, ale aj dovozom základných potrieb – humanitárnej pomoci, potravín, krmív, hnojív či paliva.
Nedostatočný vývoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov môže mať katastrofický vplyv napríklad na chudobné africké krajiny, ktoré sa obávajú hladomoru. Ukrajina patrí k najväčším producentom obilnín a olejnín na svete, pričom väčšinu z nich vyváža cez prístavy. Riešením je rozšíriť a prispôsobiť existujúce logistické trasy a organizovať nové cesty na prepravu tovarov, ktorých súčasťou bude aj Slovensko.
Slovensko sa nachádza v strede Európy, má výbornú logistickú polohu, máme tiež veľmi dobré napojenie na európsku železničnú, cestnú aj riečnu sieť. Prístav Bratislava leží v strede vodnej cesty Rýn – Mohan – Dunaj. Železničná sieť má dostatočné kapacity na zvýšenie objemov prepravovaného tovaru tak v smere juh – sever, ako aj v smere východ – západ.
V súčasnosti sa na ministerstve dopravy snažíme vytvoriť dopravný koridor z Ukrajiny železnicou do prístavu Bratislava a následne po Dunaji do prístavu Konstanca, odkiaľ môže obilie smerovať do Afriky. Je to omnoho kratšia, lacnejšia a ekologickejšia cesta ako ďalšie alternatívy. Prístav Konstanca je tiež súčasťou Novej hodvábnej cesty z Ázie, ktorá sa prepisuje aj pre vojnu na Ukrajine.