Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy FOTO: Lenka Imrichová
StoryEditor

Ako môže Slovensko pomôcť ukrajinskému obiliu

28.06.2022, 18:30

Blokáda ukrajinských prístavov je hrozbou pre celý svet a môže viesť k hladomoru, politickému chaosu a migračnej kríze. Slovensko môže byť súčasťou riešenia.

Blokáda ukrajinských prístavov je hrozbou pre celý svet a môže viesť k hladomoru, politickému chaosu a migračnej kríze. Slovensko môže byť súčasťou riešenia.

Nálady v spoločnosti sa v súvislosti s vojnou na Ukrajine rôznia. Prejavy ľudskosti, spolupatričnosti a pomoci sa miešajú s ignoranciou, so zdieľaním proruských hoaxov a s názormi typu „v prvom rade myslime na seba“. Takto to však nefunguje. Vojnový konflikt, zúriaci pri našich hraniciach, ktorý začal taký globálny hráč, akým je Rusko, zákonite nemôžeme ignorovať. Keď u suseda horí, predsa nestiahneme rolety, nezamkneme a nebudeme predstierať, že nás sa to netýka... Vojna v dnešnom globalizovanom svete nie je len záležitosťou agresora a napadnutého štátu. Má ďalekosiahle dosahy a po príklady, bohužiaľ, nemusíme chodiť ďaleko.

image

Zmŕtvychvstanie boľševikov: Prečo je bankrot Ruska dvojsečnou zbraňou

Blokácia čiernomorských prístavov a ohrozenie vývozu obilia z Ukrajiny na svetové trhy môže viesť k politickému chaosu a migračnej kríze. Ukrajinské prístavy sú zamínované a súčasne blokované ruskými námornými silami. Iba ukrajinské prístavy nachádzajúce sa na Dunaji pracujú v normálnom režime. Tieto prístavy každý deň zvyšujú svoju kapacitu, avšak Ukrajina sa stále borí s vývozom potravinárskych komodít, ale aj dovozom základných potrieb – humanitárnej pomoci, potravín, krmív, hnojív či paliva.

Nedostatočný vývoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov môže mať katastrofický vplyv napríklad na chudobné africké krajiny, ktoré sa obávajú hladomoru. Ukrajina patrí k najväčším producentom obilnín a olejnín na svete, pričom väčšinu z nich vyváža cez prístavy. Riešením je rozšíriť a prispôsobiť existujúce logistické trasy a organizovať nové cesty na prepravu tovarov, ktorých súčasťou bude aj Slovensko.

Slovensko sa nachádza v strede Európy, má výbornú logistickú polohu, máme tiež veľmi dobré napojenie na európsku železničnú, cestnú aj riečnu sieť. Prístav Bratislava leží v strede vodnej cesty Rýn – Mohan – Dunaj. Železničná sieť má dostatočné kapacity na zvýšenie objemov prepravovaného tovaru tak v smere juh – sever, ako aj v smere východ – západ.

V súčasnosti sa na ministerstve dopravy snažíme vytvoriť dopravný koridor z Ukrajiny železnicou do prístavu Bratislava a následne po Dunaji do prístavu Konstanca, odkiaľ môže obilie smerovať do Afriky. Je to omnoho kratšia, lacnejšia a ekologickejšia cesta ako ďalšie alternatívy. Prístav Konstanca je tiež súčasťou Novej hodvábnej cesty z Ázie, ktorá sa prepisuje aj pre vojnu na Ukrajine.

01 - Modified: 2022-06-28 08:04:49 - Feat.: 1 - Title: Koniec špekuláciám. Rusko je v platobnej neschopnosti, potvrdila ratingová agentúra Moody‘s 02 - Modified: 2022-06-27 19:41:10 - Feat.: 1 - Title: Facka, na ktorú odpovieme ranou. Zelenskyj varoval Podnestersko pred chybou v globálnom meradle 03 - Modified: 2022-06-27 17:38:36 - Feat.: 1 - Title: USA zvýšili clá na dovoz niektorých ruských produktov na 35 percent
01 - Modified: 2024-10-10 13:01:54 - Feat.: - Title: Povolenie útočiť ďalekonosnými zbraňami na ruské územie je na spojencoch, vyhlásil Rutte 02 - Modified: 2024-10-10 11:52:34 - Feat.: - Title: Kremeľ popiera tvrdenia, že severokórejskí vojaci bojujú na Ukrajine 03 - Modified: 2024-10-10 10:50:45 - Feat.: - Title: Reklamy im sľubovali dobrodružstvá vo vzdialenej Európe. Mladé Afričanky montujú v Rusku bojové drony 04 - Modified: 2024-10-10 10:18:14 - Feat.: - Title: ANALÝZA: Tvrdá rana Kyjevu s nedozernými dôsledkami. Čo by spôsobilo vyslanie Kimovej armády na Ukrajinu? 05 - Modified: 2024-10-10 09:28:44 - Feat.: - Title: Počet obetí ruského útoku na prístav v Odese sa zvýšil na sedem
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
10. október 2024 15:56