Dopravná situácia v kraji je už niekoľko rokov kritická. A to nehovorím len o kolónach, ale aj o špinavom vzduchu, prachu, hluku. Vo väčšine áut sedí len jeden cestujúci. Obyvateľov, ktorí nevedia pre autá prejsť z jednej strany ulice na druhú, by ste našli nespočetné množstvo. Ak ráno alebo večer chytíte zlý čas, bezmocne trčíte v zápche. Naše úzke regionálne cesty sú také vyťažené ako diaľnica D1 v Prešovskom či Košickom kraji.
Cestujúc po svete, vždy som obdivoval stovky bicyklov odparkovaných na staniciach. Alebo parkovacie domy pri železničnej trati u našich susedov – v Rakúsku. A to nielen vo Viedni, ale aj v menších obciach. Sníval som o tom, že možno raz to bude realita aj na Slovensku. Dnes môžem konštatovať, že plány meníme na skutočnosť.
Záchytné parkoviská a prestupné terminály sú skvelá a pritom jednoduchá vec. Bežne vo svete ich nájdete pod označeným P + R. Park and Ride. Zaparkuj a jazdi verejnou dopravou. Ak žijete mimo hlavného mesta, ráno sadnete do auta alebo na bicykel, pohodlne odparkujete na stanici a presadnete na vlak či autobus. Prečítate noviny, pozriete aktuality na sociálnych sieťach, a hlavne nehľadáte v centre miesto na parkovanie.
Kvalita života závisí od kvality dopravy viac, ako si uvedomujeme. Lebo v nej trávime hodiny a podriaďujeme jej svoje plány. Preto je zlepšovanie infraštruktúry dopravy, predovšetkým koľajovej, pre Bratislavský kraj prioritou. Osobitnú pozornosť jej venujeme v strategickom dokumente s názvom Plán udržateľnej mobility Bratislavského kraja. Práve projekty budovania záchytných parkovísk a prestupných terminálov patria medzi takzvané nespochybniteľné projekty.
Ako som spomínal na začiatku, záchytné parkoviská už nie sú iba vízia na papieri. V uplynulých rokoch vzniklo v Bratislavskom kraji takýchto projektov celkovo päť – vo Svätom Jure, v Pezinku, Šenkviciach, Malackách a naposledy v Ivanke pri Dunaji. Všetky sa nachádzajú v tesnej blízkosti železničnej trate. Tesne pred dokončením je prestupný terminál v Bernolákove. Nenávratný finančný príspevok má schválený projekt vo Veľkých Levároch a podpísanú zmluvu so zhotoviteľom majú aj projekty Vrakuňa a Lamačská brána. Hlavné mesto zase spustilo realizáciu záchytného parkoviska v Rači pri električkovom obratisku.
Ako vidíte, už to nie je len pár lastovičiek, ktoré by ste spočítali na prstoch jednej ruky. Ja viem, že mnohí z vás povedia – bez auta sa nezaobídem. Deti, pracovné stretnutia, nákupy... Ale ak čo i len časť z nás prestúpi z áut do verejnej dopravy, všetkým sa nám bude ľahšie dýchať. A to doslovne.