V posledných mesiacoch zažívame krízu, akú naša spoločnosť nezažila azda od druhej svetovej vojny. Ohrozené je zdravie ľudí, ochromená je ekonomika. Viacero sektorov, ako napríklad turizmus či gastro, doslova kolabuje a hľadajú alternatívy ako prežiť. Veľa činností sa presúva do online priestoru. Mnoho každodenných činností, na ktoré sme boli zvyknutí, sa zrazu nedá fyzicky vykonávať. A to nás doslova núti začať využívať inovácie.
Mnoho úkonov, ktoré sme si ešte možno pred rokom nevedeli predstaviť, sa zrazu dá. Ak by ste takto pred rokom povedali svojmu lekárovi, že potrebujete vystaviť nový recept napríklad na lieky na srdce alebo vysoký krvný tlak, určite by vás chcel vidieť. A to bez ohľadu na to, že váš zdravotný stav je dlhé roky stabilizovaný a užívate stále tie isté lieky. Dnes už je vydávanie e-receptov úplne bežný úkon, ktorý odbúrava zbytočné návštevy u lekára a šetrí čas. Alebo telemedicína. Konzultácie lekára s pacientom cez telefón boli ešte nedávno čosi veľmi zriedkavé. Dnes už sa to stáva bežným javom. Mnoho chorôb má totiž ľahko identifikovateľné príznaky a na to netreba osobný kontakt. Veľký potenciál v telemedicíne vidím aj v konzultáciách medzi všeobecným lekárom a špecialistom. Ak potrebujete odobrať krv, nemusíte to robiť dvakrát, stačí, ak si výsledky lekári medzi sebou zdieľajú.
Keď sa začínala pandémia, spustili sme projekt s názvom Pomôžme si. Spájal tých, čo potrebovali pomoc s tými, čo pomoc ponúkali. Zdravotníkom chýbali rúška, iní ich zase vedeli ušiť. Seniori zase potrebovali nakúpiť a reštaurácie vedeli ponúknuť dovoz potravín. A tak ďalej. A tak sme spustili elektronickú aplikáciu, ktorá týchto ľudí navzájom spojila.
V týchto dňoch začalo prebiehať celoplošné skríningové testovanie na COVID-19. Subjektom, ktoré predstavujú kľúčovú infraštruktúru, sme ponúkli možnosť otestovať sa v areáli Bratislavského samosprávneho kraja. Odberové miesto slúži napríklad pre vodičov MHD, vodárov, mestských policajtov či inštitúcie, ktoré vykonávajú činnosti vo verejnom záujme. Aby nestáli v dlhých radoch, vyvinuli sme na župe vlastný elektronický rezervačný systém.
Z preventívnych dôvodov sme do online priestoru presunuli aj rokovania župného zastupiteľstva. Doslova za pár dní sme na župe vyvinuli vlastný elektronický hlasovací systém „šitý na mieru“. Nehovoriac o tom, že vďaka využitiu vlastných kapacít sme ušetrili nemálo peňazí.
A takto by sa dalo pokračovať. Zažívame náročné časy, ale ja ako rodený optimista vnímam túto dobu aj tak, že nám dáva možnosť posunúť našu spoločnosť ďalej.