Dnes nepíšem primárne o vlajkových lodiach automotive sektora na Slovensku, ale o globálnych trendoch, ktoré zmenia nielen spôsob, ako sa v budúcnosti budeme premiestňovať, ale aj čo budeme v automobilovom priemysle u nás vyrábať. Reč je o zmenách v modeli ACES, čo znamená esá a zároveň je to skratka anglických slov pre autonómnosť, konektivitu, elektrifikáciu a služby zdieľanej mobility.
Niektoré trendy sú ešte len na obzore, no elektrifikácia a konektivita sú už realitou. Predaj elektromobilov a vozidiel s hybridným pohonom v EÚ sa za posledné dva roky zdvojnásobil. Ich podiel na registráciách nových automobilov v treťom kvartáli minulého roka presiahol deväť percent a odhady predajov elektromobilov sa zvyšujú. A to nielen v Európe, ale aj na ostatných globálnych trhoch. Významnú rolu v nástupe elektromobility hrá environmentálna regulácia a sprísňovanie emisných noriem. V roku 2030 budú podľa odhadov elektromobily a hybridné vozidlá tvoriť až 40 percent celosvetovej automobilovej výroby.
Podobne je to s konektivitou, teda elektronickou komunikáciou automobilu s inými vozidlami, vozovkou, so semaformi, s chodcami a s tým súvisiacim rozvojom digitalizácie v automobile. Dopyt po konektivite bude stúpať z dôvodu dopytu spotrebiteľov po komfortnejšom zážitku z cestovania, ako aj z dôvodu regulácií, napríklad v oblasti zvyšovania bezpečnosti. Už teraz elektronické a elektrotechnické zariadenia tvoria zhruba tretinu hodnoty vyrobeného štandardného osobného automobilu. Podľa odhadov by tento podiel mal v roku 2030 presiahnuť polovicu celkovej ceny nového auta.
Rozvoj autonómnej dopravy a zdieľanej či inteligentnej mobility zahŕňajúcej aj využívanie „robotaxíkov“ trend elektrifikácie a konektivity ešte umocní. Aby zostal v hre, náš priemysel sa tomu musí rýchlo prispôsobiť. Esá slovenského autopriemyslu týmito smermi zatiaľ vysielajú zmiešané signály. Na jednej strane do svojich portfólií minulý rok už pribrali hybridné modely. Ich podiel na celkových vývozoch u nás vyrobených automobilov sa podľa odhadov NBS v prvej polovici roka zvýšil z jedného na 10 percent. Tým sme preskočili Nemecko aj Česko. V montáži dovezených elektrosúčiastok a ohýbaní metalu to jednoducho vieme. Chýbame však na mape vývoja, výskumu a testovania. V tom nás predbehlo Maďarsko, ktoré testovací okruh pre automatizované a zosieťované vozidlá začalo stavať už pred tromi rokmi. V Česku má vzniknúť testovací polygón pre samoriadiace autá v roku 2022 a pritiahnuť špičku vývojárov z Európy. U nás také smelé plány chýbajú.